דיווח מהשטח

הנה זה מתחיל, לדור האחרון יש קבלה…

מופע חשמלי במועדון בארבי ת"א, להקת הדור האחרון, רוק בעברית עם מחווה אנושית,  אורחים אדר אבידר, גדי אלטמן. 02.07.2012, היה, שוחח, תיעד צילם ומדווח – יובל אראל.

רועי מירון, הדור האחרון, בארבי. צילום: יובל אראל
רועי מירון, הדור האחרון, בארבי. צילום: יובל אראל

לראשונה שמעתי על להקת "הדור האחרון" כאשר בחנתי את הרכבי הלהקות שהתמודדו על הזכות ליטול חלק במופע "רעש לבן" במסגרת אירועי לילה לבן שארגנה עיריית תל אביב בשלהי יוני האחרון. צפיתי בקליפ שהם העלו לעמוד התחרות הבחנתי כי קהל רב גודש את מועדון בארבי בהופעה שלהם, קהל שמכיר את מילות השירים וכאשר חפרתי וחקרתי מצאתי כי הם כבר השיקו אלבום שני, האזנתי לו והחלטתי לבחון מקרוב את התופעה.

הדור האחרון, בארבי. צילום: יובל אראל
הדור האחרון, בארבי. צילום: יובל אראל

"הדור האחרון" היא להקת רוק ישראלית שהחלה בהתגבשות בשנת 2008, בעקבות השתתפות כמה מחבריה בפרוייקט מוזיקלי בשם "הפרוייקט של הדור האחרון". המתבסס על הספר "הדור האחרון" ספר קבלה העוסק באנשים החיים במנותק עד שהם נאלצים להקים חברה אנושית חדשה ומחוברת . העניין המשותף בחכמת הקבלה ובספר המדובר, הוביל לחיבורם של חברי הלהקה ואסף אותם מקצוות שונים של עולם המוזיקה.

אט אט החל ההרכב להתגבש, דני וויצפלד, גיטריסט ישראלי שחזר לארץ מקריירה מצליחה בארה"ב, רועי מירון – זמר ושחקן שהשתתף בהפקות שונות בתיאטרון הבימה ובקבוצת טטרם, זמיר גולן – יוצר וכותב שהגיע מלהקת "קוואן". בהמשך הצטרפו גם אבי מרקוביץ, מלהקת "שייגעץ", וארז גינת, מתופף שניגן בהפקות ענק ברחבי העולם.

בשנת 2010 השיקו את אלבום הבכורה "משהו ללב" ששיריו עסקו בשאלות של חיפוש דרך ומשמעות בחיים המודרניים, לצד מסרים חברתיים נוקבים. הצלחת האלבום, שהופץ מפה לאוזן ונמכר באלפי עותקים, הובילה לסיבוב הופעות מצליח ברחבי הארץ שתועד באלבום הקלטות חיות.

עם פרוץ המחאה החברתית בארץ, בקיץ 2011, החלו חברי "הדור האחרון" להופיע בין אוהלי המחאה של שדרות רוטשילד,חיפה, ירושלים באר שבע וקריית שמונה, מתוך הזדהות עמוקה עם רחשי הלב של המפגינים. רוחות השינוי שנשבו באוויר היו בעלי השפעה עצומה על הלהקה, ועוררו את ההשראה לכתיבת האלבום הבא.

 

האלבום החדש – "הנה זה מתחיל" הושק במהלך החורף האחרון ומהווה נקודת מפנה משמעותית בהתפתחות הלהקה. הסגנון והצליל גובש יותר, הוא בנוי כאלבום מסע מקיף החוצה דרך תחנות חיים שונות, מחוויות ילדות וזיכרונות אישיים דרך שאלות על זהות ישראלית, תרבות הצריכה, בדידות, אהבה, ותיקווה לשינוי.

הדור האחרון, הופעה, בארבי. צילום: יובל אראל
הדור האחרון, הופעה, בארבי. צילום: יובל אראל

אמש, ליל שני, 02.07.2012 כשעה לפני עליית חברי הלהקה לבמה במועדון בארבי תפסתי אותם לשיחה על המשמעויות, ההוויות, המילים והכוונות, שאלתי את חברי ההרכב אודות המשמעות של השירים, שבהאזנה ראשונה נשמעו לי כל כך ציוניים, פטריוטים, זמיר גולן השיב לי כי כן, הוא בעיקרון עומד מאחורי התמלילים שעוברים עיבוד בידי כלל חברי ההרכב ואכן ישנה כוונה לצאת מהקלישאה הדי משופשפת של ה"סקס, סמים ורוק'נרול" ולהביא אמירה אחרת, מנסים להרחיב ובאמת לאמר משהו, חשוב לנו להעלות ערכים ורעיונות שקצת התמוססו במשך השנים, בעיקר בכל הקשור לקשר בין אנשים, לדבריו רוב השירים עוסקים בכך, בקשר, בחיבור בין בני האדם.

חברי ההרכב לא אוהבים להשתמש במילה ציונות, ארז המתופף מוסיף כי התובנות הן גלובליות, הוא מביא איתו את הערכים הללו לאחר שהות ממושכת בחו"ל, דני וחבריו גם מציינים כי ישנה כאן נגיעה בחיים בעידן המודרני, בריקנות, בחוסר משמעות, בבדידות.

שאלתי אותם מדוע להקה כזו שכבר עשתה כברת דרך בחרה להופיע דווקא במסגרת במה צעירה "רעש לבן", התשובה הייתה פשוטה ביותר – חשיפה נטו, להגיע לקהל נוסף שאינו מכיר את הלהקה, לשאלתי הם עדיין מוכנים לתרום מעצמם קדי להרחיב את החשיפה, הנושא מאוד חשוב מבחינתם, להעביר את המסר שלהם לקהל רחב ככל האפשר. אין מדובר כאן בקריירה, כל אחד מחברי ההרכב מתפרנס מעיסוק אחר (דיילי ג'וב…) לדבריהם הם כבר הוכיחו את עצמם במסגרת עיסוק כמוסיקאים חלקם אף בקריירות מצליחות מעבר לים, ההוויה במסגרת הלהקה הינה הגשמת חלום\רצון להשתמש במוסיקה כדי לאמר אמירה, דני אומר שיש להם כאן ערך מוסף…

גם בנושא החברתי נגענו, חברי הלהקה תרמו את עצמם בשנה החולפת בסדרת הופעות ברחבי הארץ במאהלי המחאה השונים, הם אף חיברו שיר "המהפכה" העוסק בנושאים החברתיים, לדבריהם הם להקה "חברתית" הם בצעו פעילויות רבות ללא תמורה כספית ואף התנדבו להפעיל סדנאות במוסיקה לבני נוער וללמדם איך כותבים שיר, על מוסיקה בכלל.

הדור האחרון, אורח - גדי אלטמן. צילום: יובל אראל
הדור האחרון, אורח – גדי אלטמן. צילום: יובל אראל

יצאתי לאולם המועדון, הרחבה כבר המתה בקהל צעיר, צעיר מאוד אפשר לאמר, תקופת החופש הגדול…לרגע חשבתי שעומדת להתחיל הופעה של להקת בנים משנות התשעים…רובו של הקהל, שמנה כמה מאות, היה בנות, רגעים מאוחר יותר כאשר המופע כבר התחיל ואני הסתובבתי באולם לתפוס זויות צילום נוחות שמתי לב שכל הקהל ידע את מילות השירים בעל פה.

המופע נפתח בשיר הנושא של האלבום החדש "לך לך" או "הנה זה מתחיל" כפזמונו, מעין קריאה לצאת מהחממה של בית ההורים, הילדות, החיים כפי שעברת עד עתה דרך מסגרות, כעת אתה יוצא אל המסע…

ובכן מהו המסע? כאשר מעיינים היטב בטקסטים של שירי ההרכב עולה תובנה כי מדובר במסר המתבקש לעבור מהמחברים אל הציבור, מסר של תובנה, תובנה השואבת עוצמות מתורת הקבלה, ובעצם מהי קבלה?

חכמת הקבלה היא שיטה המתבססת על האמונה היהודית, בת יותר מ-4,000 שנה, המציעה לכל אדם באשר הוא את הדרך להגיע לאיזון עם העולם הסובב אותנו, ומתוך כך לחיות את חיינו באושר, בביטחון ובשלמות.

כדי לשנות את דרכנו עלינו להכיר וללמוד את החוקים שמנהלים את המציאות. חכמת הקבלה היא השיטה היחידה שבאמצעותה נוכל להכיר את החוקים הללו, ללמוד כיצד להתנהל בהרמוניה עם הטבע, ולהגיע לאושר הנכסף

האם אלו התכנים שמבקשים להפיץ חברי הלהקה? האם הדבר פסול? האם הדבר חיובי? ואולי מדובר במוסיקאים שאכן התחברו בעקבות עיסוק בתורה זו וביקשו לממש את אהבתם לידע ולאומנותם בשירים וצלילים?

הדור האחרון, אורח - אדר אבידר. צילום: יובל אראל
הדור האחרון, אורח – אדר אבידר. צילום: יובל אראל

מכל מקום, המוסיקה עצמה נעה בין סגנונות שונים, החל מרוק גראנג' של שנות התשעים, עובר לכמה טפטופי היי אנרג'י סוערים שנשמעו במיוחד בקטעי ההדרן, דרך היפ הופ ועד בלדות רכות.

המופע כלל מבחר שירים הן מהאלבום החדש וגם מהאלבום הראשון, תפסה את אוזני במיוחד השירה והאווירה סביב השיר "מהפכה" שנוגע למעשה במחאה החברתית המתחוללת זו השנה השנייה.

כשנוגעים במילים ובלחנים ברמה הראשונית ניתן לתייג את הלהקה ולקטלג אותה יחד עם הרכבי רוק ישראלים שבחלקם נחלו הצלחה לא מעטה בזמנו דוגמת סינרגיה, בית הבובות, הפיל הכחול ואחרות,  חברי ההרכב טענו בפני לפני המופע כי התיוג והקטלוג הוא מנתם של המבקרים…

לסיכום, עם ולמרות ההקשר של חברי הלהקה לתחום הקבלה, עם כל ההדים הרוחשים סביב החיבור הספציפי הזה ברשת, כולל דיון משפטי, אני יכול לאמר בבטחון כי המוסיקה של הדור האחרון היא מוסיקה ישראלית, רוקנ'רול שורשי ובסיסי התומך בתכנים חיוביים, לא מבקשים ממכם לעבור טקסים דתיים מסתוריים, רק להפיק לקחים ומוסר השכל.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150992270179654.443679.721654653&type=1&l=4e74ddc836

וידיאו

תגים

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

11 תגובות

  1. להקה מצויינת שבלי שום קשר לחכמת הקבלה או לא חכמת הקבלה, אני הייתי רוצה להיות חשופה לתכנים שהם מביאים בשירים, ובטח ובטח שכל סביבתי תהייה חשופה לתכנים האלה.

  2. מזל שיש עדיין אמנים שבאמת משקיעים את עצמם במסר שלהם.
    ועוד כזה מסר – וואו! כל הכבוד.

  3. תשירו את השיר "אח שלי" בבקשה מהאלבום הראשון של הפרוקיט שלכם אם יכולים???

  4. הם פשוט מדהימים הייתי בהופעה שלהם והיה מדהים, ממליצה לכל הצעירים אחרי תקופת המבחנים 😉

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button
Close