טוניק קלוניק – היה לנו מן משהו – האלבום וראיון עם אופיר בן שמעון

לאחר ציפייה ממושכת הוציאו טוניק קלוניק השבוע את אלבומם השני "היה לנו מן משהו", לכבוד המאורע תפסנו את אופיר בן שמעון מנהיג הלהקה כדי לשפוך קצת אור על המסתורין מאחורי אחת הלהקות המיוחדות והביזאריות של השנים האחרונות.

אין ספק שטוניק קלוניק היא תופעה ייחודית גם בקרב להקות האינדי, זה מתחיל עם שם הלהקה, מונח רפואי המתאר מצב של פרכוס אפילפטי קיצוני, ממשיך עם החיבור שנראה כמקרי בין חברי הלהקה – מוזיקאים, רקדנים ובמאי קליפים ומסתיים עם יצירה מוזיקלית מלאת כאב וייאוש שרחוקה מלהתחנף לאוזן הממוצעת.

ההתחלה של טוניק קלוניק הייתה ב-2015, מההרכב המקורי שמנה אז 4 חברים נותרו רק 2 – סולן ומנהיג הלהקה אופיר בן שמעון ומירב דגן הכוראוגרפית, מאז ההרכב הספיק לגדול ולהתפתח וכיום הוא מונה 7 חברים וביניהם דורי יער על הבס, נילי פינק בגיטרה, איתי חמודי לוי בתופים, סיון צוף דהן על הקלידים, ושקד מוכיח בריקוד ובשירה.

טוניק קלוניק – אופיר בן שמעון, שקד מוכיח, דור הייטנר, נילי פינק, סיון צוף דהן, איתי חמודי ומירב דגן

ב-2019 הוציאו טוניק קלוניק את אלבומם הראשון "הביתה כבר" בהפקה מוזיקלית של אוראל תמוז, אותו ליוו מספר קליפים בבימויו של אופיר בן שמעון ובראשם טרילוגיית ה"עצב קצב" הממחיזים כל אחד מהם את דרכי התמודדות נפשית עם מציאות מורכבת ומייאשת.

במאי 2022 הוציאו ההרכב את הסינגל "כל אחד יושב לבד" שלווה אף הוא בקליפ מיוחד שממשיך את קו קודמיו, אחריו גם הגיעו הסינגלים "היה לנו מן משהו", "את איתי" ו-"עוד קצת", והנה הגענו לסופה של שנת 2022 וכמובטח מוציאים טוניק את אלבומם השני, שמו כשם השיר הפותח את האלבום "היה לנו מן משהו", על האלבום החדש עבדו חברי ההרכב בשלוש השנים האחרונות.

את טוניק קלוניק ראיתי לראשונה באינדינגב של 2018 בהופעת רוק-תיאטרלי פסיכדלי מיוחדת מאוד כזאת שלא שוכחים כל כך מהר, מאז אני מלווה ומתעד את ההרכב בצילום ההופעות או בסקירות שהתפרסמו באתר זה, אך לא יצא לי אף פעם לשוחח לעומק עם אופיר בן שמעון, מנהיג הלהקה על טוניק קלוניק. הוצאת האלבום השני הייתה בשבילי כבר תירוץ מספיק טוב כדי לתפוס את אופיר בן שמעון ולקבל ממקור ראשון קצת הסבר על המוזיקה הייחודית של ההרכב.

טוניק קלוניק באינדנגב 2018. צילום: תומר גילת

מה גרם לך להקים את טוניק קלוניק?

טוניק קלוניק והשירים של האלבום הראשון היו המקום שלי להקיא החוצה את מה שהצטבר אצלי מגיל 0 ועד 20, אף פעם לא הייתי טיפוס שמח והיו שם גם דיכאונות שמלווים אותי תמיד, המוזיקה שכתבתי בשביל ההרכב בהחלט הושפעה מזה, זו הייתה בשבילי דרך טובה להתמודד עם המציאות המורכבת.

ועכשיו? איפה תופס אותך הדיכאון?

היום אני בחיים הבוגרים, למדתי לחיות עם תחושות העצב הזה, הבת שלי גרמה לי להתאפס על עצמי, למצוא את האיזון ולקחת אחריות על עצמי למענה, השיר "את איתי" מהאלבום החדש נכתב עליה ("עוד מעט הכביש יחשיך, עוד מעט אני ארגיש, את איתי עם כל החרא שלי").

אם כבר דיברנו על האלבום השני, במה הוא שונה מהאלבום הקודם?

האלבום הראשון "הביתה כבר" עסק בעיקר בי, זה היה אלבום מאוד פנימי, השירים נכתבו על הקשיים שהרגשתי עם העולם החיצוני והתסכולים שעברתי בעקבות כך, האלבום עסק יותר בתחלואות הגוף והנפש, לעומתו האלבום החדש עוסק יותר ביחסים, אמנם יש בו עדיין הסתכלות פנימית אך הפעם גם מעבר לכך לכיוון העולם החיצוני ואל האחר, אל הצד השני הנמצא לצידי, גם שמות האלבומים מעידים על השינוי, הראשון מעביר את התחושה של די! רוצה לחזור הביתה כבר ולהתכנס עם עצמי ולעומתו שם האלבום החדש "היה לנו מן משהו" מבטא מציאות זוגית וצורך במערכת יחסים עם עוד אנשים חוץ ממני.

אחרי אלבום ראשון כל כך טעון, איך ממשיכים מפה לאלבום השני?

כשהתחלנו את העבודה על האלבום השני, חזרנו אל "הביתה כבר", להבין מה אנחנו אוהבים ומה פחות, ניסינו לזקק ממנו את הסאונד שלנו כהרכב שהתגבש, את התמצית הטוניק קלוניקית הזאת, את הקינק בסאונד המייחד אותנו כהרכב, האלבום החדש יותר הרמוני מקודמו ופחות עם צפצופים ותחושת כאוס ואנרכיה. אם בראשון אני זה ששר (או צורח) את כל שירי האלבום, בחדש היה לי חשוב לערב את כל הלהקה בשירה ובקולות הרקע ובמידה מסוימת לקחת צעד אחורה.

מלבד זאת, את האלבום הקודם הפיק במלואו אוראל תמוז, הפעם בחרתי בגישה קצת שונה ופיזרתי את שירי האלבום החדש בין 5 מפיקים שונים כדי שכל שיר יקבל את העיבוד והאופי המתאים לו, אז חוץ מאוראל תמוז שחזר להפיק שניים משירי האלבום, משתתפים בהפקות גם אור אדרי, תומר לביא, בן אבגיא ונילי פינק הגיטריסטית שלנו שהפיקה לנו 3 שירים באלבום.

מהן ההשפעות המוזיקליות שלך ומה לקחת משם אל ההרכב?

יש לי רשימה ארוכה, מוזיקה ליוותה אותי באינטנסיביות כל חיי, פעם היו אלו פינק פלויד והרוק הפרוגרסיבי של ג'נסיס, קינג קרימזון ו-Van der graaaf generator, שמעתי הכל בתור נער, אולי הכל חוץ מהביטלס, אצלי הביץ' בוייז שיחקו תפקיד חשוב ובעיקר האלבום "Pet sounds" המופלא. שהתבגרתי עבדתי תקופה ב-Tower records שם גם העשרתי את טעמי המוזיקלי והכרתי עוד המון להקות נפלאות, היום בעיקר מושכים אותי הרכבי הפופ-רוק הפסיכדלי כמו Mercury rev, ו- Animal collective אלו לדעתי גם השפיעו על הסאונד החלומי של טוניק קלוניק, הצבעוניות שלנו מגיעה מ- Off Montreal  ו-The Flaming lips.

ולסיום, מה צופן העתיד לטוניק קלוניק?

אל תתפוס אותי במילה, אבל אולי האלבום השלישי שלנו יהיה דווקא פוליטי, התעסקתי הרבה בעצמי, אולי יהיה זה הזמן להתעסק באחר. אבל כרגע מה שהכי בא לי לעשות זה לשכב על הגב ולבהות איך התקרה נוזלת עלי מלמעלה, פשוט לחיות את החיים, פחות ליצור ויותר לחוות.

טוניק קלוניק ישיקו את האלבום החדש "היה לנו מן משהו" בהופעה חגיגית מאוד באוזן ת"א ב-7.1 עם אורחים מיוחדים – גיא גיא ואיתי זבולון ומופע פתיחה של גידו, כרטיסים כאן. מניסיון העבר זה הולך להיות שווה ביותר.

טוניק קלוניק – היה לנו מן משהו – מופע השקת האלבום

וכך זה נראה בפעם האחרונה שטוניק קלוניק הגיעו לאוזן…

קרדיטים אלבום

מילים, לחנים, שירה, הזיות – אופיר בן שמעון הפקה מוזיקלית "כל אחד יושב לבד" "אמא"- אוראל תמוז,  הפקה מוזיקאלית " כל אחד יושב לבד" "לא רוצה לסבול" ו "היה לנו מן משהו"- נילי פינק, הפקה מוזיקאלית "את איתי" – אור אדרי, הפקה מוזיקאלית "כמה זמן בזבזתי על מחשבות…" – בן אבגיא, הפקה מוזיקאלית "עוד קצת" – תומר לביא, הפקה מוזיקאלית "זה נגמר" – אופיר בן שמעון

מיקס ומאסטר – אסף שי, הפצה – קמ"ע, שיווק דיגיטלי – מישקה גינדין, הפקה ובוקינג-  קארין קורצקי, איור עטיפה – עומר גל, עיצוב אלבום – אופיר בן שמעון,  טוניק קלוניק הם: אופיר בן שמעון – מילים, לחן ושירה, סיוון צוף – קלידים ושירה, דור הייטנר – בס ושירה, איתי חמודי – תופים, נילי פינק – גיטרה חשמלית ושירה, מירב דגן – שירה וריקודים, שקד מוכיח – שירה וריקודים.

Exit mobile version