כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

יום הולדת חגיגה נחמדת…

חוגגים ימי הולדת בשני קצוות העיר לשני קצוות מוזיקליים, מהשוליים הבועטים ועד המיינסטרים המדושן, 11.11.2013. תל אביב. דיווח, מראות וקולות – יובל אראל.

סיסטם עאלי, יפאוויה, בית היוצר, יומולדת. צילום: יובל אראל
סיסטם עאלי, יפאוויה, בית היוצר, יומולדת. צילום: יובל אראל

כמעט יום השנה, קחו ימינה או שמאלה בכמה שבועות, חודש גג, אבל אמש חגגו שני מקומות, מוסדות למעשה, את ציון השנה האחד, ושנתיים השני, לקיומם, קיום שמשמעותו מוזיקה, מוזיקה מוזיקה, ערב, ערב, הופעות, אירועים, פסטיבלים. אולם המרחק התרבותי, התפיסתי, ואפילו החזון כל כך שונים האחד מהשני, שניהם נמצאים באותה עיר אך בעולמות מאוד מאוד שונים.

הראשון, הוותיק יותר, חגג אמש שנתיים לקיומו, מקום שממש נמצא מחוץ או מתחת למפה האורבנית הרשמית, מרתף, מקלט של בית מגורים שהומר בעשור האחרון לכדי מלונית עלובה בקו התפר בין כרם התימנים לנהר הגועש של רחוב אלנבי, ה"ריהאב ריאליטי סנטר" או בתרגום חופשי לעברית – מרכז גמילה מהמציאות, המוגדר על ידי מנהליו כחלל למוזיקה ואמנות המארח הופעות, תערוכות, אירועים בין תחומים ועוד. המנהלים הם סיפור בפני עצמו, האחים חביב, עומר ואבירן, מנגנים יחדיו בלהקת רוק מלוכלך בשם "The Great Machine" יחד עם זוגתו של עומר נגה שלו, אמנית שוליים רב תחומית בעצמה, המקום, שהנו מרתף הבניין אליו נכנסים באמצעות גרם מדרגות תלול ודי לא בריא אירח במהלך השנתיים החולפות כמעט כל הרכב אינדי מהסצנה התל אביבית, מהשוליים ועד קצוותיהם, מרתונים, מיני פסטיבלים והרבה ימי מוזיקה ופעילות התקיימו במקום, אפשר לאמר כי כל הרכב מקומי בסצנת השוליים שמחשיב את עצמו דאג להופיע במקום. בכמה הזדמנויות שהגעתי לשם קצת חששתי מתנאי הבטיחות מכיוון שלא ראיתי פתח חירום,

כך האחים חביב מגדירים את המועדון – "ברחוב בית יוסף, בפאתי שכונת כרם התימנים, נמצא המרתף שמשמש בסיס היצירה לחבורה המגוונת והמרתקת הזאת. המקום, שנראה כמו הכלאה משוגעת בין שבט צופים לסקוואט אנרכיסטי, הוא אחד המקומות הכי אמיתיים והכי מעודדי יצירה עצמאית בארץ. האנשים שאחראים עליו, האחים אבירן ועומר חביב, עושים כל שביכולתם לקדם ולתמוך במוזיקה שהם אוהבים – גם נותנים במה, גם מנגנים המון עם ההרכב המשובח שלהם (THE GRAET MACHINE) וגם מארגנים אינספור אירועים קטנים וגדולים ברחבי הארץ"

בקיץ האחרון המקום קצת האט את פעילותו בתקופה שבעליו היו שותפים למיזם מקביל בפאתי התחנה המרכזית ב"ריהאב ריאליטי ספייס גראונד" יחד עם חמי כפיר משבק ס', אולם עתה הם חזרו במלא המרץ לכרם, ערכו שיפוץ במקום, העיפו קיר מעצבן שהסתיר את הגישה והצפיה בבמה, התקינו מערכות מיזוג ואוורור, ודחקו את הבר לחלקו האחורי בהשאירם חלל די רחב לקהל המגיע לצפות בהופעות, מערכת אקוסטית תוצרת עצמית של ספוגים ולוחות עץ יחד עם מערכת סאונד משופרת הפכו את המקום לאחד שאינו חושש להתחרות עם כל מועדון שוליים בעיר העברית הראשונה.

גרייט משין, ריהאב ריאליטי סנטר. צילום: יובל אראל
גרייט משין, ריהאב ריאליטי סנטר. צילום: יובל אראל

אז אחרי החפירה הכל כך עמוקה ומשעממת אציין כי אמש חגגו האחים חביב יחד עם כמה עשרות צעירים את יום ההולדת השני לפעילות המקום בסט הופעות שכלל את ארז דסקל, הם בעצמם עם ההרכב גרייט משין, להקת head on, להקת חיה מילר, המיפשעות, אינגה דינגו, אלקטריק זו (שהשיקה עתה אלבום בכורה) ואפטיזר צייזקייק.

את החוב שלי למועדון שילמתי משעות אחר הצהריים המאוחרות אל תוך הערב בחלקו הראשון כאשר נכחתי בהופעתה של גרייט משין במין טקס פגאני עתיק ומסתורי מה שאת התנהלותו תוכלו לראות בקליפ המצורף….

עילי בוטנר וילדי החוץ, בית היוצר. צילום: יובל אראל
עילי בוטנר וילדי החוץ, בית היוצר. צילום: יובל אראל

חציו השני של הערב לקח אותי למתחם נמל תל אביב, שם התקיים יום הולדת נוסף, רק שנה, לציון התנהלותו של בית היוצר – אקו"ם. המועדון\בית נפתח לפני קצת יותר משנה ולאחר תקופת הרצה ניסיונית צוינה פתיחתו בשולי ספטמבר 2012. עתה, שנה פלוס לפעילות שכללה מעל 500 אירועים – הופעות, השקות, מרתונים, אירועים מיוחדים בהשתתפות מעל 1,500 יוצרים, התקיימה מסיבת יום הולדת אותה כיבדו כמה מוזיקאים, יוצרים, זמרים ומבצעים המוגדרים ברובם כ"מיינסטרים" המוזיקלי.

כך מגדירים באקו"ם את המקום – "למעשה בית היוצר משמש כבר שנה כמקום היחיד שנותן במה לאומנים ללא תשלום ומאפשר יצירה חדשה פה, זה חלום שמתממש כנגד כל הסיכויים, הבית הוקם שלא למטרות רווח ועל כן היוצר זוכה לקבל את כל הכלים ללא תשלום החל בבמה, בתאורה, הסאונד, הצוות, הפרסום וכדומה. במהלך השנה שחלפה מימשו אמנים רבים את האפשרות והפכו את בית היוצר לבית של ממש – יוצרים צעירים לצד ותיקים, פזמונאים, מוסיקאים, רקדנים וסופרים."

הבלוג ליווה כמה וכמה אירועים והופעות שהתקיימו במקום.

גיא ויהל, בית היוצר. צילום: יובל אראל
גיא ויהל, בית היוצר. צילום: יובל אראל

החגיגה שהתקיימה כללה מעבר לכיבוד קל ואורחים רבים שלחלק גדול מהם יש יד ורגל בהפיכת המקום לבית מוזיקלי אמיתי, שורת הופעות משולבות בין מבצעים, יוצרים, נגנים וזמרים שכללה את תמיר גרינברג ולהקתו, עילי בוטנר וילדי החוץ (אוהד שרגאי ואדר גולד), הצמד גיא ויהל עם הפזמונאי נעם חורב, רונית רולנד והסופר אשכול נבו, המשורר מאיר גולדברג ודן תורן, שי גבסו עם דודי לוי והמשוררת חנה גולדברג, גיטלה, מארק אליהו ואלון אמאנו קמפינו, הקינוח היה בדמות ההרכב הערבי יהודי רוסי מיפו – סיסטם עאלי שהקפיצו את הקהל שנשאר עד השעות הקטנות.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהריהאב ריאליטי סנטר

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מבית היוצר אקו"ם

וידיאו

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

4 תגובות

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא