הופעות בינלאומיותסיקור הופעות
כולל וידאו

השקת אלבום הג'אז של אחינועם ניני – Afterallogy

במופע חוצה יבשות השיקה אמש אחינועם ניני את אלבומה החדש – Afterallogy בטרמינל 4 במתחם התחנה תל אביב, צופי הרשת היו בניו יורק ובטוקיו במועדון Blue Note. מופע חי.

אלבומה החדש של אחינועם ניני ושותפה המוזיקלי גיל דור – Afterallogy, הנו האלבום ה – 17 במספר, הפעם הלכה אחינועם על אלבום ג'אז נטו הכולל תריסר יצירות שרובן הן מה שקרוי jazz standards בתרבות האמריקנית. השירים נכתבו על ידי גדולי המלחינים בתחומי הג׳אז, מחזות הזמר והסרטים. אחינועם וגיל הוסיפו לאלבום גם חומר מקורי משלהם, הן במוזיקה והן במילים. ראוי להתעכב קמעה על היצירות.

אחינועם ניני וגיל דור בטרמינל 4. צילום יובל אראל
אחינועם ניני וגיל דור בטרמינל 4. צילום יובל אראל

הקטע הפותח באלבום הוא  My Funny Valentine אשר נכתב על ידי ריצ׳ארד רודג׳רס ולורנס הארט למחזמר ״Babes In Arms״ בשנת 1937. השיר הפך מאז לסטנדרט שזכה לביצועים בפי אמנים כמיילס דייויס, אלה פיצג׳ראלד, שרה ווהאן, ביל אוונס ואחרים. זכיתי לחוות את ביצועו הראשון לפני כחודש וחצי במהלך מופע חי בפני קהל של אחינועם וגיל בהיכל התרבות, היה זה המופע הראשון בהיכל בשנה הנוכחית.

השיר  This Masquerade נכתב בידי ליאון ראסל בשנת 1972. אף הוא זכה לשלל ביצועים ביניהם של צמד הקרפנטרס יחד עם אלה פיצג׳ראלד, ג׳ורג׳ בנסון (שאחינועם זכתה לשיר לצידו), בגרסה של אחינועם השיר מקבל שדרוג ושיפוץ מוזיקלי.

השיר Anything Goes נכתב בידי קול פורטר בשנת 1934 והיווה שיר הנושא למחזמר המפורסם, גם שיר זה זכה בפי אחינועם לשיפצור והוספת בתים תואמים לרוח הזמן.

לעומת הסטנדרטים האמריקאים, דווקא השיר Oh, Lord (אלוהי) שאת מילותיו כתבה המשוררת לאה גולדברג, עוסק בפגישה מקרית של המשוררת עם אלוהים בבית קפה. גיל דור הלחין בסגנון ג'אזי לפרויקט במסגרת פסטיבל ישראל 1993, זהו הצד הישראלי של האלבום.

השיר הבא –  But Beautiful נכתב בידי ג'וני בורק בהלחנתו של ג'ימי ואן האלן לסרט  Road To Rio משנת  1947. השיר בוצע בפי הזמר בינג קרוסבי אך שנה לאחר מכן אומץ בפיו של פרנק סינטרה שהפכו ללהיט ענק. השיר בוצע גם על ידי בילי הולידיי, טוני בנט עם ליידי גאגה, ביל אוואנס, ונאט קינג קול.

את השיר Something’s Coming השאילו אחינועם וגיל מתוך המחזמר סיפור הפרברים שעלה בשנת  1957, השיר שבמקור נוצר כפרטיטורה בידי המנצח לאונרד ברנשטיין קיבל באלבום הנוכחי עיבוד לדואט של גיטרה ושירה. גם השיר הזה הפך לסטנדרט ג'אזי לאחר שזכה לביצועים בפיהם של סמי דייויס ג׳וניור, ג׳וני מאתיס, שירלי בסי, וברברה סטרייסנד.

אחינועם ניני בטרמינל 4. צילום יובל אראל
אחינועם ניני בטרמינל 4. צילום יובל אראל

את הקטע  Calling Home השאילו אחינועם וגיל מהמוזיקאי הענק פט מת'יניי שעיבד את אלבומם הבינלאומי הראשון NOA. השניים לקחו את המלודיה בשם Letter From Home ואחינועם כתבה לו מילים, השיר נלקח מאלבומם Calling שיצא בשנת 1996, הפעם הוא עובד באופן שונה והוקדש לזכרו של לייל מאייס המנוח שניגן אותו באלבום הבכורה של הצמד.

את הסטנדרט הבא – Darn That Dream אשר נכתב בידי ג'ימי ואן האוסן למילותיו של אדי דלאנג בשנת 1939 וזכה לביצועים של מילדרד ביילי בליווי בני גודמן ובהמשך לביצועים של אלה פיצג׳ראלד בילי הולידיי ועד מיילס דייויס הגישו אחינועם וגיל כמות שהוא, נקי, שירה וגיטרה.

השיר Lush Life נכתב בידי בילי סטרייהורן ובוצע לראשונה בפי הזמרת קיי דייויס עם תזמורתו של דיוק אלינגטון. מדובר בביצוע הרמוני מורכב המהווה אתגר לכל ווקאליסט משובח.

יצירה מקומית נוספת ברוח הסטאנדרטים הוא השיר Eyes Of Rain אשר נכתב והולחן בידי אחינועם עצמה, הביצוע הראשון שלו היה בזמן לימודיה ברימון כתלמידה של גיל.

הקטע הבא, אינסטרומנטלי נטו – Waltz for Neta פרי יצירתו של גיל דור המוקדש לאשתו נטע דור.

את האלבום חותם שיר של קול פורטר –  Every Time We Say Goodbye אשר נכתב בשנת 1944 למופע מוזיקלי בשם Seven lively arts. הוא הפך לסטנדארד אהוב ובוצע על ידי ענקים כריי צ׳ארלס, בטי קארטר, ג׳ון קולטריין אלה פיטסג׳ראלד, אנני לנוקס וליידי גאגה.

מוצאי שבת, שעות ספורות לפני תחילת יום האבל הלאומי שהוכרז בעקבות האסון בל"ג בעומר בהר מירון יומיים קודם, רוב המופעים שתוכננו להיערך נדחו או  שהחלו עם אקט הזדהות בפתיחתם. המופע של אחינועם וגיל תוכנן כמופע בינלאומי המשודר בלייב לצופי רשת מועדוני Blue Note בניו יורק ובשאר העולם ועל כן שאלת הדחייה לא עמדה על הפרק, מה גם שבמהלך השבוע האחרון הוחלט על הכנסת קהל ישראלי למועדון טרמינל 4 שיוכל לחוות את המופע בלייב. אכן בערב המופע כבר התגודדו כמה עשרות צופים בכניסה למועדון ששינה את תצורת ההושבה בו שתתאים לשידור – המוזיקאים לא עמדו על הבמה אלא לפניה ברחבה והמושבים סודרו בחצי גורן ובהתאמה ליצירת אווירה אינטימית כיאות למועדון ג'אז כהלכתו. וכאן אני רוצה לציין את העבודה המצוינת שעשו יובל צוק מנהל המועדון וצוותו שכבר התנסו במהלך השנה החולפת בשידורי רשת של הופעות מהמועדון בשיתוף המועדון הניו יורקי – הופעה של רביעיית מורדי פרבר, הופעה של מורדי פרבר עם יוני רכטר, הופעה של שלום חנוך. על ההתאמה המעולה הן מבחינה טכנית לקיום השידור הבינלאומי והן מבחינת יצירת האווירה שכל כך הוסיפה לתחושת ההנאה המקסימלית מהמופע, אווירה מאוד לא פורמלית אך יחד עם זאת מוקפדת בנגישות, בהושבה מדוייקת (טוב עדיין תו ירוק) וזוית ראיה מעולה לכל צופה ועדיין לשמר את האינטימיות.

אחינועם ניני בטרמינל 4. צילום יובל אראל
אחינועם ניני בטרמינל 4. צילום יובל אראל

את האירוע העצוב וההזדהות ציינה אחינועם ניני עוד בטרם החלה לבצע את השירים תוך שהיא מציינת את הטרגדיה והשתתפותם בצער המשפחות ומקווים שתילקח אחריות מלאה על האירוע, אבל מוזיקה היא מרפא לנפש.

במהלך המופע בצעו אחינועם וגיל את כל שירי האלבום על פי סדר הופעתם בו, עניין לא שגרתי במופעי השקה, הייתה זו שעה קסומה ומיוחדת במהלכה התנתקנו מהעולם החיצון ונשאבנו אל ההנאה, ההתפעלות וההערכה לביצועים הווקאלים של אחינועם לצד הנגינה המצויינת של גיל.

אחינועם ניני וגיל דור עם רוסלן סירוטה בטרמינל 4. צילום יובל אראל
אחינועם ניני וגיל דור עם רוסלן סירוטה בטרמינל 4. צילום יובל אראל

אולם את ההפתעה במופע אחינועם שמרה לסוף עת הזמינה את פסנתרן הג'אז הבינלאומי רוסלן סירוטה להצטרף אליהם לביצוע שירים נוספים שעובדו לג'אז.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

לסיום, אמנם במהלך המופע תיעדתי מספר קטעים של שירה ונגינה, אולם מכיוון שהמופע אשר שודר בלייב עלה לרשתות כמות שהוא אני מזמין אותכם.ן לצפות בו

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: