כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות
כולל וידאו

כנר על הכפר

קונצרט ג'אז עם שירי המחזמר "כנר על הגג" באודיטוריום וייל בכפר שמריהו, היינו שם

אמש חגגה קהילת הג'אז הישראלית את הצלילים האלמותיים של המחזמר "כנר על הגג" בעקבות סיפורו של טוביה החולב, פרי יצירתו של הסופר היידי שלום בן מנחם נחום רבינוביץ המוכר יותר בטייטל "שלום עליכם".

כמי שמלווה בשנים האחרונות את אירועי הג'אז של הקהילה הישראלית הבנתי שעלי להגיע אמש לכפר שמריהו לאודיטוריום ע"ש וייל בו תוכנן להיערך המופע.

ומי על הבמה?

שישה מוזיקאי ג'אז בהובלת הסקסופוניסט דין צור, בוגר ג'וליארד וחבר בתזמורת הג'אז הישראלית,  נכדו של השחקן המנוח בומבה צור – הראשון ששיחק את דמותו של טוביה החולב בגרסה העברית של המחזמר כנר על הגג בשנת 1965. עבור דין צור היה זה סגירתו של מעגל סמלי.

שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל

כשהוא מצוייד בסקסופון אלט התייצבו לצידו של דין צור החצוצרן הילל סאלם, נגן סקסופון הטנור והחליל אסף יוריה, הפסנתרנית הילה קוליק, נגן הקונטרבס יונתן לוי ושי זלמן על התופים.

ומה היה לנו?

לקראת המופע עיבד דין צור את הנעימות והשירים מתוך המחזמר הקלאסי שנכתבו במקור בידי ג'רי בוק והלבישם בכסות ג'אז כאילו ואין מדובר על סיפורי השטייטל היהודי במזרח אירופה של המאה ה- 19 אלא במועדון אפלולי בניו יורק או רחמנא ליצלן בניו אורלינס

את הווקאל במופע סיפק לא פחות מאשר השחקן והזמר בעל קול הבס האדיר אלי גורנשטיין אשר בעצמו סגר כאן מעגל מכיוון שאף הוא נמנה על השחקנים שזכו לגלם את דמותו של טוביה החולב בהפקה של התיאטרון העממי מיסודו של אברהם "פשנל" דשא המנוח בתחילת שנות השמונים במאה שעברה.

שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל
שישיית דין צור. צילום יובל אראל

כך שמה שקיבלנו במהלך המופע הוא אינטרפרטציה ג'אזיסטית למוזיקה מזרח אירופאית עם אתנחתות לסיפורי מאחורי הקלעים, כמה קטעים של נגן סקסופון האלט המיתולוגי כמעט ג'וליאן אדווין "קנונבול" אדרלי שאף הוא אימץ את האגדה המוזיקלית אודות טוביה החולב והשיק מבשנת 1964 אלבום בטייטל "Fidler on the roof"/

מדובר בשילוב שהביא לנו גם את היידישקייט מ חד וגם את ההערכה לדמותו של סקסופוניסט שאת יצירתו אימץ דין צור. המופע עצמו התקיים ללא מיקסר וללא אמצעי הגברה חשמליים, למעט מיקרופונים לשירה ודיבור, המבנה האקוסטי המיוחד של האודיטוריום שימש כאמצעי ההגברה הטבעי היחיד במופע.

המופע כמו כל מופע ג'אז הגיע לשיאו ממש בסוף כאשר גורנשטיין שר את "לו הייתי רוטשילד…." והנגנים שליוו את המלודיה מצאו את הטיימינג הנכון להתפרץ החוצה מהמסגרת איש איש וכלי נגינתו, הנגנים שילבו בשיר על רוטשילד את – Cannon's Theme – הלחן שעימו סגר קנונבול כל הופעה. אולם בכך לא תם המופע באשר סטנדינג אוביישן ממושך ומכובד מצד חברי קהיליית הג'אז החזיר את הנגנים (איך לא…) לבמה לביצוע קטע נוסף של קנונבול. אהבתי כל רגע.

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

תגובה אחת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא