כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

אברהם טל בקיסריה – פסטיבל האושר הגדול

אמש חגג אברהם טל את פתיחת סבב הופעות הקיץ באמפי בקיסריה במפגש פסגה עם חבריו מוש בן ארי, מוקי ושוטי הנבואה, הצלם תומר שיינפלד וכתבנו, שדרן הרדיו החיפאי אלי ואן רוק הגיעו למופע וחזרו עם הרשמים.

ב-20 שנים האחרונות התגלה לנו אור קוסמי בעל אנרגיות טובות, ובזכות המוזיקה המיוחדת שהוא מביא, נוצר קהל עם חיבור מדהים של חילונים ודתיים בשלל הגילאים. לאור הזה קוראים אברהם טל.  השירים שהביא בעקבות הדברים האישיים בחייו נכנסו לפנתיאון החל מ"שוטי הנבואה" ועד היום בקריירת סולו ענפה ומסתבר, שכשהזמן עשה את שלו, הוא עשה רק טוב.

השילוב של מוזיקת עולם, פופ-רוק רך ורגאיי ביחד עם קול שמגיע לרקיע השביעי, מביאים את אברהם טל לדרגה של הפייטן הלאומי…שאין רגש שהוא אינו מסוגל לפרוט עליו. תוסיפו לזה שמדובר פה במפגש פסגה שכולל את מוקי, מוש בן-ארי וגלעד את רואי מ"שוטי הנבואה" וקיבלתם מופע קוסמי של נשמה עם המון שמחה. ועל זה בדיוק ארחיב בפסקאות הבאות.

אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד

אחרי ציפייה והמתנה ארוכה לתחילת מפגש הפסגה, עולים לבמה חברי הלהקה המלווה את טל ובמוזיקה אלקטרונית אמביינטית עם גיטרה חשמלית, הכוכב של הערב עולה עם "אני איתך" וכבר בהתחלה ובהשראת השיר, זה היה הזמן ללכת עם הלב…אחרי טל.

ובמעבר חד…מגיעים אל להיט הרגאיי שהקפיץ את המצעדים…"אדם צובר". ההתרגשות של אברהם טל, לראות את כל אלו שהגיעו לקיסריה, גרמו לו לקפוץ מהבמה היישר אל חיק קהל ששר איתו, החליק כיף או הצליח לעשות סלפי איתו. ביחד עם הסאונד המעולה, נגנים וירטואוזיים, זמרת ליווי אדירה, ושמחת חיים מדבקת, בדיוק לפי מילות השיר…אדם צובר זכרונות.

הלהיטים הקלאסיים עברו עיבוד אלקטרו-פופי סופר מגניב ומקפיץ שמחזיר אתכם לימי A-HA באייטיז. אחד הגדולים של טל,  "אם את הולכת", הפך להיות שיר חדש לגמרי. חברי הלהקה שכוללים את אייל ניסנבוים (תופים), עופר אשד (הבס/סינ-פאד), נעמה לוי (שירה), אלון רדעי (קלידים) ויוני אמבר (גיטרה), עשו פה עבודת קודש במה שקשור להפחת רוח חדשה בשירים האהובים מהארסנל של טל.

היה זה מתבקש…וגם הלהיט "אין אני" מימי "שוטי הנבואה" קיבל עיבוד מחודש ועכשווי שהיה הולך חזק כיום במצעד העברי. אפילו מסמר הערב כ"כ נהנה מהעיבוד הפופי שהוא לא הפסיק לקפץ ולרקוד על הבמה ולהדביק את הקהל עם שמחת החיים שלו.

אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד
אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד

רגע לפני שממשיכים, אברהם טל משתף אותנו בסיפור,  על כך שהחיים מספיק חכמים כדי לתת לנו את הייעוד, למרות שאנחנו מתכננים בלי סוף. כך קרה אחרי ש"שוטי הנבואה" התפרקו בשנת 2007 וטל לא ידע מה יעשה בהמשך. התסכול הזה הוביל אותו לרשום את מה שיהפוך ללהיט הבכורה שלו כאומן עצמאי "הזמן עושה את שלו". זהו שיר מאוד מיוחד עבור טל ומרגישים זאת בביצוע שלו שמגיע מכל הנשמה ובעיבוד שהפך למסיבה אתנית בלקנית.

ואז…יש מגבת וזה התחבר לשיר הבא. אברהם סיפר על שלמה ארצי שכתב לטל את השיר "אלוהיי" עם מה שמהדהד אצל כולנו כשדברים לא מסתדרים בחיים… "אם אתה ישנו, למה לא בא אליי". וביחד עם הגיטריסט יוני אמבר, הסגנון האקוסטי והשירה הגבוהה של אברהם טל הופכים את "אלוהיי" לזעקת תפילה שיפתחו שערי שמיים. ממש כמו פייטן בבית כנסת מה שהפך לרגע מצמרר ומרגש.

טל ממשיך בסגנון השקט עם "מחוזקים" עד שהוא שאל את הקהל "בא לכם בלאגן" וכשהקהל זעק ב"כןןןןן", אותו להיט קלאסי הפך למסיבה מטורפת. סוף סוף מגיע הרגע שבו מתחיל להתכנס הפרלמנט שמשלב את אומני הרגאיי, ראפ והאתני הטובים בישראל. הראשון לעלות לבמה היה מוקי שביצע ביחד עם טל את הלהיט הגדול שלו "לב חופשי" (באור גדול). אח"כ ה-Sugar Rush של "ילדה סוכר" הקפיץ את הקהל והרעיד את כותלי האמפי בקיסריה.

אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד
אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד

כשהסוכר ירד, זה היה זמן לאווירה שקטה ואברהם ביקש מכולם להדליק בסמארטפון את ה"אורות". גם פה נכנס מקצב אלקטרוני מטריף שהקפיץ את הקהל ואף את אברהם עצמו. ובאמצע…עלה גם מוש בן ארי, חברו של טל כבר 20 שנה, כדי לתת סולו גיטרה. אך היה "מסע ומתן" לגבי השיר הבא, שאותו ביצע ביחד עם טל.

ואחרי המסע ומתן צריך את השיא של מפגש הפסגה, ואז ביחד עם טל, מוש ומוקי, עלו גם חברי "שוטי הנבואה" הבלתי נשכחים, גלעד ויטל ורואי לוי. בחזיון חד-פעמי, חמשת תותחי הענק בז'אנר הפופ-רוק האתני, ביצעו את "ג'ה איז וואן" (כולו מן אללה) של מוש, כך שמי שגדל על כל אחד מהאומנים הללו, הגשים חלום מטורף.

אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד
אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד

מיד אח"כ שוטי הנבואה במיני-איחוד קוסמי. תחילה עם "מה קרה לך" באנפלאגד, אח"כ בסגנון פוליס/מתיסיהו עם "פרח". ואחרי "ידיעה" שהגיעה זה עתה, היה צורך בלהכניס את קיסריה לאווירה של "פנאן" ועוד איזה פנאן נוסטלגי היה…בדיוק כמו לפני כמעט 20 שנה וזה השתבח עם השנים! מודים לקהל, יורדים מהבמה, חושך, הקהל אומר WE WANT MORE. ואברהם טל ולהקתו עולים להדרן המתבקש.

הוא מספר שלפני שעלה בפעם הראשונה להופיע בקיסריה ב-2017, הוא היה נוכח בהופעות של אחרים כדי להרגיש את הוייב של המקום המיוחד הזה. בנוסף, טל הדגיש כמה כל אחד מאיתנו בקהל, נותן לו את האנרגיות מאור ושמחת החיוך מהמוזיקה שלו. וברגע מפתיע…הוא מספר על אחיו, אחותו, ההורים והבנים שלו שנמצאים בקהל ואף עם פקינטריה קטנה. הבן הגדול לא התחשק לא כ"כ לבוא ואבא אברהם אמר לו "אני צריך אותך…אני צריך אותך. כשאתה אומר אבא אני צריך אותך, אני מגיע. מישהו לא יבוא?

אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד
אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד

עכשיו אני צריך אותך. אני היום צריך שהמשפחה שלי תהיה איתי". ואז טל מתיישב בדיוק בין הוריו ואחיו הגדול חגי, מגיח מהצד ומסתבר שההיכרות של טל עם גלעד ורואי מ"שוטי הנבואה", הייתה בזכות חגי, שהוא חברם הטוב וטל בתור האח הקטן היה מזדנב אחריהם. ובין הוריו, טל יושב ומבצע את "קול גלגל". וכמו שהוא אמר באחת האנדקדוטות שלו ברגע המרגש הזה "מי שלא מכבד את ההורים שלו…לא מכבד את החיים" וזכה לתשואות.

משם עוברים לביצוע של שיר חדש שנקרא באופן מקורי "שיר חדש" שממשיך את קו  הפופ-סול שמאפיין את הבלדות של טל עם שירה פייטנית, שמגיעה עד לשערי שמיים.

אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד
אברהם טל וחברים בקיסריה. צילום תומר שיינפלד

ולגרנד פינאלה, אברהם טל הפתיע את הקהל כשביקש את המלודיקה (האורגן מפוחית) ואחרי שנה וחצי שלא עשה את השיר הזה, הוא ביצע את "שושנה" בעיבוד מקפיץ שרק הוא יכול לעשות, כשהוא מציין שגם אם אהבה משנה צורה לפעמים, האהבה האמיתית נשארת לנצח ללא תכתיבים חיצוניים.

ולבסוף, כל הילדים, המבוגרים והקשישים קופצים כשגלעד ורואי חוזרים לבמה ובאיחוד מסיים של "שוטי הנבואה", הקהל השתולל וקיפץ ולרגע הסיום אברהם מקפץ על הבמה כשהשיר ברקע הופך למסיבת טראנס שכמעט הרעיד את אמות הסיפים של האמפי-תיאטרון בקיסריה.

לסיום, הייתה זו הפקה מטורפת שכללה חגיגה של מוזיקת עולם, פופ-רוק רך ורגאיי עם עיבודים מקפיצים וכמו גולת הכותרת, עם מפגש הפסגה של מיטב האומנים בז'אנר ו…מיני-איחוד של "שוטי הנבואה". לא היה אפשר לבקש יותר טוב מזה.

לא סתם זה היה…פסטיבל של אושר גדול!

לחצו לצפייה בגלריית התמונות המלאה מהמופע

קטעי וידאו

 

אלי ואן רוק

אלי ואן רוק, נולד בשנת 1981, בתקופה שבה ז'אנר הרוק הפך להיות כחלק מהמיינסטרים. כפעוט הוא לא היה הולך לישון, אלא אם ההורים היו שמים ברדיו קונצרטים ברקע. בהמשך, נחשף יותר למוזיקה דרך התוכניות של הערוץ הראשון והקליפים המיתולוגיים של פיל קולינס ולהקת יס. ההתגלות לז'אנר הרוק הייתה בגיל 17 ומאז הוא חוקר אומנים ולהקות דרך אלבומים, כתבות, סרטים דוקומנטריים והיה כותב למגירה. באמצע שנות האלפיים נדבק בו חיידק ההופעות החיות, כשהסקורפיונס ופיל קולינס הופיעו לראשונה בישראל ומאז הוא הקפיד להיות נוכח בהופעות רוק של האומנים והלהקות שגדל עליהם, בארץ ובחו"ל ולכתוב על כך. ביום יום הוא הייטקיסט אך משנת 2015 הוא הפך גם לעורך ושדר רדיו. מ-2017 הוא מגיש בתחנת הרדיו "זה רוק" את התוכנית "המופע של ואן רוק", לצד פעילותו ככתב מוזיקה בבלוג.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא