כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנהחדשות מקומיותמוזיקה בצל מגיפת הקורונה
כולל וידאו

מסימני צוק העתים – זמרי האופרה מועמדים לפיטורין

צוק העתים מכה גם במוסד המוזיקלי הכי גדול בתל אביב – האופרה הישראלית, מכתבי שימוע לפני פיטורין לעשרות זמרי וזמרות המקהלה, האם מדובר בהחלטה סופית או תרגיל ביחסי ציבור כדי להניע את אמות הסיפים במשרדי התרבות והאוצר?

בשנים האחרונות לצד מופעי האופרה הקלאסית ארח מוסד האופרה הישראלית מספר סדרות מוזיקליות שחסו תחת מעטפת הבית והאמנים, סדרת מזרח – מערב, סדרת המהפכה והסדרה של שלומי שבן והקאמרטה. כל הסדרות הללו סוקרו בהרחבה כאן באתר, החל מהופעות של מארינה מקסימיליאן, אסתר רדא, ברי סחרוף ורע מוכיח, תזמורת המהפכה, שרית חדד, עוזי נבון, והמחווה לתרנגולים, ועד הפקת הענק בפארק הירקון של האופרה "נבוקו", כולן במעטפת האמנותית של בית האופרה.

עם סגירת דלתות המוסד בעקבות המגבלות שהוחלו בשל מגיפת הקורונה, לוח הזמנים והתוכניות העתידיות לשנת 2020 עצר מלכת. לקראת עונת 20-21 החלה האופרה להגות תוכנית להפקת מספר הפקות אופראיות אולם במתכונת קאמרית מצומצמת וקצרות, הן מבחינת תכולת הקהל באולם והן מבחינת כמות האמנים אשר ייטלו חלק בכל מופע, הזמרים, השחקנים, הנגנים וללא ליווי מקהלתי במטרה לשמור על ריחוק חברתי בין המשתתפים.

עד שניתן יהיה לחזור ואפילו באופן חלקי לבמה ולהופעות חיות עם קהל עברה האופרה, כמו מוזיקאים ואמנים רבים בארץ למתכונת שידורים ברשת, מדובר במופעים בלבוש קליל יותר ולא אופרה בת מספר שעות על פי כל הכללים, טעימות מכאן ומשם, פניה גם לגילאים הצעירים ואפילו שעשועונים אינטראקטיבים.

הכל היה מתנהל על מי מנוחות ואפילו המצאות רובם של האמנים בחל"ת, אולם הגלגל התהפך לפני יומיים לאחר שנשלחו על ידי הנהלת האופרה מכתבים לשימוע לחברי המקהלה הקולית של האופרה לפני פיטורין.

הידיעה על כך הגיעה גם ללשכת שר התרבות והספורט, חילי טרופר, אשר הגיב "מהרגע בו נודע לנו על הכוונה לפטר עובדים אנו מנסים יחד עם כל הגורמים להגיע לפשרה ראויה ומכבדת. היום התקיימו מספר פגישות חשובות בהן הוחלט כי הצדדים יחזרו אל שולחן המשא ומתן. עולם התרבות נמצא בימים מורכבים ואנו נעשה ככל שביכולתנו כדי למנוע פיטורי עובדים".

מהאופרה הישראלית נמסר בתגובה – "מוסדות התרבות ברחבי העולם, כמו גם האופרה הישראלית, מתמודדים בימים אלו עם מציאות חדשה ומורכבת, שאין לדעת מתי תסתיים. שורה של מקרים ברחבי העולם מלמדת כי שיעורי ההדבקה בקרב זמרי מקהלה הינם גבוהים ביותר. רק לאחרונה בעקבות חידוש הופעות אופרה בסט. פטרסבורג בהשתתפות מקהלה, נרשמה הדבקה של יותר ממחצית מהמשתתפים. כדי להגן על בריאותם של כל המשתתפים בהפקות האופרה ושל עובדי האופרה, החליטה האופרה הישראלית לקיים בעונה הקרובה אך ורק הפקות ללא מקהלה. מצב זה עלול להימשך גם בעונה 21/22 במידה שהקורונה לא תחלוף. לאור העובדה שלא ברור מתי ניתן יהיה לשוב ולהעלות הפקות עם מקהלה, החליטה האופרה הישראלית להעביר כבר כעת לזמרי המקהלה את כל הכספים שהצטברו לזכותם, ובכלל זה את פיצויי הפיטורין, וזאת על מנת לסייע להם להתמודד עם הקשיים הנובעים מאי העסקה במשך תקופה כה ארוכה. מהלך זה נעשה בשקיפות וברגישות מתוך מטרה לסייע לזמרים ככל הניתן בתקופה קשה זו. חשוב לציין, כי למרות שבתי אופרה רבים בעולם בחרו לבטל כליל את עונת 20/21 בעקבות משבר הקורונה, האופרה הישראלית החליטה לקיים את העונה עם שש הפקות חדשות שיספקו תעסוקה למספר רב של אמנים ועובדים, כולל: סולני אופרה, נגנים, מלחינים, במאים, מעצבים, מנהלי הצגה, צוותי הפקה, במה ותאורה ועוד רבים אחרים. אנו מקווים שמשבר הקורונה יחלוף בחודשים הקרובים ושנוכל בעונה הבאה לשוב ולהעלות הפקות בהשתתפות מקהלה."

באוויר נותרה עדיין השאלה – האם הפיטורין המתוכננים נעשו מתוך שיקול קר לצמצם עלויות במוסד שהכנסותיו מגיעות אך ורק ממכירת כרטיסים ותרומות או כתרגיל יחצ"ני לעורר את השלטונות לעשות מעשה ולהזרים תקציבים?…

לפני המגיפה – האופרה נבוקו בפארק הירקון עם המקהלה

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא