כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

מוזיקה על המסךמחזות זמר בתאטרוןסיקור הופעות

הבשורה על פי תזמורת המהפכה

מופע רב גוונים ורבדים של תזמורת המהפכה, אנסמבל זמרי מורן ובן פרי בעקבות ארכיון הקולנועי של חבורת מונטי פייתון בבית האופרה הישראלית, פיפי בתחתונים או גאוניות לשמה...

פעם נוספת שבית האופרה מלא עד אפס מקום מאז שפרצה המערכה הצבאית, לא עניין פשוט מעיקרו, המופע החדש של תזמורת המהפיכה בחר להתלבש על שורת סרטי הקולנוע ופרקי הטלוויזיה בסדרה "הקרקס המעופף של מונטי פייתון" שהפיקה ויצרה חבורת "מונטי פייתון" בעולם הנונסנס, הסאטירה, ההומור השחור והפרודיה במיטבה באי הבריטי.

מונטי פייתון – Monty Python הייתה חבורה של שישה קומיקאים בריטים שיצרה תוכנית טלוויזיה עבור הביביסי ומספר סרטי קולנוע  קומיים משנת 1969 ועד שנות ה-80. הסרטים והמערכונים שיצרה החבורה היו אחת מאבני הדרך החשובות בתולדות הקומדיה בעת החדשה. סצנת הקומדיה וההומור הישראלית שאבה לא מעט מהלך הרוח ודרכי היצירה והפעולה שלהם, לדוגמא סדרת "ניקוי ראש" המיתולוגית ששודרה בערוץ הראשון באמצע שנות השבעים.

הייתה זו ההופעה הראשונה בתוכנית החדשה של התזמורת, וכתמיד זה נפתח ומתחיל במעטפת של בית האופרה. מדובר במדרגה חדשה עבור התזמורת שכבר הספיקה לגעת בחומרים ייחודים דוגמת המופע שהוקדש ל"קונצ'רטו לגשש החיוור", "התרנגולים", "מחווה ליוסי בנאי", "הבהלה לזהב עם צ'ארלי צ'פלין" שהיוו חיבורים לאגדות ולקטעים המוקרנים על גבי מסך, אלו לצד הפקות מוזיקליות נוספות כגון חיבור לאנסמבל ציפורלה, ללהקת GESHEM, ליווי של הזמר גידי גוב, השתתפות בהצגת תיאטרון הקאמרי  ועוד רבים וטובים.

שורות מושבי הפיט הוסרו כדי להותיר את המקום עבור מושבי התזמורת ובכך להותיר את הבמה עבור מקהלות מורן והשחקן בן פרי שיצר עבור הקהל באופן מעולה את החיבור בין העלילות על גבי מסך הקולנוע הענק שניצב מאחור ולבין ההתרחשויות החיות מולנו.

הבשורה של מונטי פייתון עם תזמורת מהפכה. צילום משה צ'יטיאת
הבשורה של מונטי פייתון עם תזמורת מהפכה. צילום משה צ'יטיאת
הבשורה של מונטי פייתון עם תזמורת מהפכה. צילום משה צ'יטיאת
הבשורה של מונטי פייתון עם תזמורת מהפכה. צילום משה צ'יטיאת

איתי זבולון (ויתרתי) ישב על אוצרות הקולנוע שהותירו לנו חברי "מונטי פייתון" עם הסרטים “ועכשיו למשהו אחר לגמרי”, “טעם החיים”, “הגביע הקדוש” ו”בריאן כוכב עליון” והצליח לרקוח ביחד עם זהר שרון ורועי אופנהיים מנצחי התזמורת סרט חדש של שעה וחצי שכלל הצצה לסצנות המוכרות מתוך הסדרה הטלוויזיונית לצד סרטי הקולנוע באורך מלא, על פס הוידאו החדש רקם ביד אמן זוהר שרון פס קול תזמורתי המלווה במקומות הנכונים במקהלה ובכך יצר חדש מישן.

המופע הזכיר לי לא פעם ולא אחת את עבודותיו של אופיר יקותיאל אקא קותימאן ועבודותיו הויזואליות והמוזיקליות אותן יצר ביד אמן מתוך סרטוני יוטיוב של קטעי נגינה ושירה – Thru You Too משנת 2014 שזכו למליוני צפיות ברשת, למופע חי בארץ ומעבר לים וביקורה של פרינסס שואו, המטפלת הרפואית שהפכה בזכותו לזמרת בעלת שם בינלאומי, החיתוך, ההדבקה, ההלחנה והיצירה מחדש מתוך הישן והמצוי, עבודה מדהימה ללא כל ספק.

בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת

האמת שהצפייה במופע למרות וכמה שהוא מצחיק עד פיפי, היא מתישה ברגעים מסוימים באשר כמויות ההומור שניתכות עליך כצופה הן מתוך המסך הגדול, הן מהתזמורת והן מהמקהלה בניצוחו של תם קרני, מקהלת הילדים של מורן בניצוחה של כרמל אנטופולסקי-עמית ובשילובו של השחקן בן פרי המצוין לא מותירות לך רגע מנוחה כאשר גיג אחר גיג מוטח בך ללא הפוגה, שטות רודפת שטות, גימיק רודף גימיק, ברווז גומי אחד רודף קוף התלוי על כתף, דמויות חיות מגוחכות מתחלפות לנגד עיניך מהמרקע, מהבמה, המוזיקאים עצמם נותנים חלק בהצגת כמה מקטעי הסרטים כמו דחיפת אצבעות לנחירי אף לא שלך…

המוזיקה עצמה הייתה משולבת בין ביצוע יצירות מוכרות כגון אימוץ קטעי נגינה מתוך היצירות של צ'ייקובסקי, אחד המלחינים החשובים בעולם הקלאסי לבין כתיבת קטעי מקור מוזיקליים ש"שוחחו" עם המתרחש על המסך, ביצוע מחודש לכמה מהלהיטים שחבורת מונטי פייתון יצרה בעצמה כמו – The Lumberjack Song בו בן פרי שיחק את תפקיד חוטב העצים, וכמובן ההמנון הכי ענקי שלהם – Always Look on the Bright Side of Life כשכולם חוברים לשירת המקהלה והם ליוו את קטעי המשחק על הבמה.

בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
הבשורה של מונטי פייתון עם תזמורת מהפכה. צילום משה צ'יטיאת
הבשורה של מונטי פייתון עם תזמורת מהפכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת
בן פרי ותזמורת מהפיכה. צילום משה צ'יטיאת

לסיכום היה זה מופע משוגע ללא פאנץ' ליין כמיטב המסורת המונטי פייתונים ובכך קלעו המחברים לרוחה של החבורה המיתולוגית הזו שהצרה סטנדרט חדש בעולם הקומי.

הערת אזהרה – הקונצרט מיועד בראש ובראשונה לאלו שזכו במהלך חייהם לחוות את ההקרנות של סרטי החבורה בזמן אמיתי (שנות השבעים עד תחיל השמונים של המאה שעברה) ולאמץ לעצמם.ן כמה מהקלישאות ומשפטי המפתח בדיוק כפי שעשו כאן כמה דורות עם המערכונים של הגשש החיוור, מטבעות לשון שכאלו….

ובשורה הסופית תזכרו כי משמעות החיים היא – טוב, זה שום דבר מיוחד בעצם. נסו להיות נחמדים לאנשים, המנעו מאכילת שומן, קראו ספר טוב מדי פעם, לכו קצת, ונסו לחיות בשלום והרמוניה עם כל האנשים…

ואחרי הכל , הנה לינק לכרטיסים להופעות הבאות בסבב

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא