כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

הבלוז הנוקב של איתמר

מופע השקת האלבום "איתמר בק ופקידי הקבלה" בתאטרון תמונע, אורחים – אביטל תמיר וגיא דגן, שלישי, 25.12.2018. נכח תיעד ומדווח – יובל אראל, תמונות – תומר שיינפלד.

את איתמר אני מכיר מספר שנים, כאורח במופע כזה או אחר בתחום סצנת הבלוז, ישיר, בועט ולא דופק חשבון, חלק ממכם מכירים את דמותו ממאבק הנכים הבלתי מתפשר, כל כך אופייני לאיתמר שמניח את הדברים בגובה עיניים בלי התייפייפות ובלי פשרות.

כך הוא נוהג עם הבלוז האישי שלו, איתמר הוא מה שקרוי מוגבל תנועה ברגליו, כתוצאה משיתוק מוחין, ונעזר בקביים כדי להתהלך, עניין די פעוט (יחסית) מבחינתו כי מדובר בבנאדם פעיל ומלא אנרגיות, מוזיקאי חם ולוהט שיוצר בסוגת הבלוז הקלאסית השורשית, חורש את הארץ לרוחבה ואורכה בהופעות.

אמש הוא חגג את השקת אלבומו "איתמר בק ופקידי הקבלה", אלבום הכולל תשעה שירים אותם הוא כתב והלחין, ואף הקליט בעזרת חברים רבים. השירים של איתמר הם עניינים ישירים, תובנות, חוויות ומוסרי השכל חדים, פשוטים עד כדי יומיום, ונוגעים בדיוק נמרץ בנקודות החשובות, בטוח שלאיתמר עצמו ובעצם גם למאזינים ולמקשיבים למלל והנרטיב.

כן, חלק גדול מהתכנים עוסקים בקשיי היום יום של אדם, נורמלי כמו כולם, רק שיש לו בעיה אחת קטנה ופעוטה – הוא מוגבל בתנועה, עובדה שהופכת את החיים ליותר קשים מאשר לכל אדם אחר. קחו לדוגמא את השיר הפותח את האלבום "שירותים" העוסק בעניין טריוואלי – השהייה בשירותים, איתמר פותח בקטע ספוקן וורד מלווה בנגינת הלהקה בשפה בגובה העיניים או יותר נכון  גובה האסלה, ישיר ובלי גינונים מיותרים, פשוט כדי להסביר את המהות במגבלה הגופנית, וזה הכל בעצם בקליפת אגוז.

המוזיקה עצמה של איתמר, זו העוטפת את הטקסטים היא בלוז, כזה השואב את צליליו וסגנונו מכמה סגנונות מוכרים ושולטים בתחום, החל מהבלוז של דלתת המיסיסיפי, השורשי, הפרימיטיבי עד כדי היותו היסוד מצד אחד, והחם, המהיר והרותח של הסגנון החשמלי האורבני מהצד השני, כי הבלוז הוא סוג של מוזיקת נשמה שורשית, שאמורה לגעת ביום יום, בצרות, בחוליים וברגשות, כל זאת כמובן בשפה העברית למעט שיר אחד באלבום.

אולם ההופעות של תאטרון תמונע התמלא אמש בחוג חברים, מכרים ואנשים שאוהבים את איתמר והדרך המוזיקלית שלו, כן הרבה אנשים שניתן להגדירם "מוגבלי תנועה" היו בקהל, אך לא רק, כי איתמר לא מדבר רק לחבריו מהמאבק היומיומי לתיקון הנגישות, איתמר מדבר עם המוזיקה שלו לקהל די נרחב בתחום הבלוז.

את איתמר מלווים במופע ארבעת "פקידי הקבלה" שהם איל מיטלמן בגיטרה, אסף אחיטוב בגיטרה ובנג'ו, גיל הילמן בגיטרת בס ואלון תבורי על התופים. במהלך המופע הצטרפו שני האורחים – אביטל תמיר מלהקת OSOG המצויינת היוצרת אמריקנה על שלל גווניה וגיא דגן המוכר מההרכב הבלוז היביג'יביז שניגן על קרש כביסה ופסנתר לחילופין. אמנם המופע נשא אופי סמי אינטימי, אבל ככה זה, סבב ההופעות של איתמר מתמקד במיוחד במקומות הקטנים והאינטימיים, בהם אווירת הבלוז הישיר והאישי עושה את עבודתה בדרך הכי נכונה.

המופע התל אביבי הנו חלק מסבב הופעות השקה שכבר החלו בפריפריה הארצישראלית, התחנה הבאה תהיה בטאקו סלש בחיפה בתאריך 29 בדצמבר.

איתמר יחזור לתל אביב, לנורמן בר, בכרם, בתאריך 14 לינואר למופע סולו אקוסטי עם חומרים חדשים כדי לבחון אותם על הקהל, תבואו.

וידאו, כל המופע, תהנו

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא