כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

החגיגה של תמרדה

תמר רדה או כפי שהיא מגדירה עצמה תמרדה חגגה את השקת אלבום הבכורה שלה אמש במופע חגיגי במועדון האזור בתל אביב כשהיא מארחת את דורון טלמון, אבבה דסה ושירן אברהם. שי שיר וטלי ספיר הלכו כדי לטעום חפלת גרוב אתיופי וחזרו עם הרשמים והקולות.

תמר רדה. צילום: שרון עובדיה, מגזין רעש

כבר תקופה שסצנת הגרוב האתיופי בארץ מעניינת אותנו. שמות כמו גילי יאלו, AVEVA וכמובן, אסתר רדה הבין לאומית משמחים אותנו, לא רק בגלל הגרוב הכיפי שלהם, אלא גם בגלל האג'נדה העומדת מאחוריהם. השפעות הראפ וה – R&B מאפשרות להם להביא את המחאה והבלוז לבמה ולהכריז "אנחנו פה!" ולמה שלא יהיו פה? יש להם בהחלט מקום ראוי בזכות ולא בחסד והם מספקים מוזיקה איכותית עם מקצבים מעודדי תזוזה. לכן, לא יכלנו להיות שמחים יותר, כששמענו על הרכב נוסף בז'אנר.

"תמרדה" הרכב הגרוב האפרו-קאריבי, R&B בעברית, בהובלתה של תמר רדה, השיקו את אלבום הבכורה "תמרדה" אמש במועדון האזור.

הקהל במועדון האזור האינטימי מגוון ושמח, אט אט ממלא את המקום בחיוכים ואנרגיות טובות. לא עברה חצי דקה מהרגע שעלו לבמה ועד שהקהל קם על רגליו לרקוד, ובצדק, מי יכול לשבת לנוכח הגרוב הזה.

גם במקרה זה לא התאכזבנו, ההרכב מספק את הסחורה בקצב סוחף ותכנים מחאתים נגד גזענות ובעד האהבה. תמכה בכך הנפת חולצה עם הכיתוב "זוכרים את אברה מנגיסטו" שנמצא בשבי כבר מעל 1000 ימים ולא נעשים מאמצים אמיתיים מצד המדינה להחזיר אותו, כמו כן, השתקות של עמותות וגורמים נוספים אשר כן פועלים למענו.

עניין שבלט מאוד מהשניות הראשונות של רדה על הבמה, הוא אישיותה הכובשת. היא עלתה עם חיוך אדיר וסטייל הורס (תקראו לי שטחית, אבל אני מתה על השיק שלה), אך מעל הכל ניכרת האותנטיות שלה. משהו בתקשורת שלה עם הקהל מאוד אמיתי ובלתי אמצעי, פשוטו כמשמעו, What you see is what you get. עם התרגשות כזו אמיתית, התרגשות של משהו חדש שקורה, התרגשות של התחלה. כמו אישיותה, שמצטיירת בעיני ככנה מאוד ופשוטה, בלי מסכות, ההתרגשות היא התרגשות והשמחה טהורה,כך גם הטקסטים מציגים את המציאות, דוגרי, על השולחן. קטעי הקישור שלה מרגשים וכנים. היא ירדה לקהל וסיפרה שנולדה באתיופיה עם השם "ארתבה" שלו משמעות פשט – רטובה ודרש – ספוגה באושר ועושר. כשעלתה לארץ, הפקידה במשרד הפנים החליטה ששמה הישראל יהיה "אילנה" עד גיל 8 נסחבה עם השם הזה, עד שהחליטה לשנותו ל"תמי", בכיתה ח' שינתה ל"תמר" אבל בראשון לציון, שם התגוררה באותה תקופה כינו אותה תמר במילעיל, כשהצטרפה לגרעין ב"שלוחות" תיקנו את שמה חזרה לתמר במילרע. וככה היא מסתובבת עם כל השמות ואמש, עלו לבמה אילנה, תמי, תמר במילעיל ובמילרע, ארתבה הקטנה ו…"תמרדה", שמאגדת בתוכה את כל הזהויות הנ"ל. היא בצעה את "ברא את עצמך" שמתחיל כג'אז תמים אך ממשיך עם מקצב אתיופי. כך שגם המקצבים וגם מילות השיר "ברא את עצמך/זה העולם הטוב ביותר/היחידי שתוכל להיות בו" ממחישים את סיפור ריבוי הזהויות של רדה.

אורחים רבים ביקרו על הבמה של תמרדה – תחילה, שני אחיה שהתלוו אליה, אבי רדה וג'הזל בדה רדה וביצעו את "Ready or not" . גם להם לא חסר גרוב, איך תמר תיארה זאת? "אנחנו משפחת בנאי האתיופית". בכלל הדינמיקה של השלושה עשתה לי חשק להשתתף בארוחת שישי אצל משפחת רדה, נשמע ששמח ומצחיק שם. תמר, אפשר להיות חברה שלך?

אורחת נוספת היא דורון טלמון (ג'יין בורדו) שביצעה יחד עם תמר שירים של ג'יין בורדו ושל תמרדה. ואבבה דסה (AVEVA) ושירן אברהם, חברותיה מהלימודים, שביצעו Fאנק עשוי למופת שנוצר על הדשא של בית הספר רימון.

הם סיימו את ההופעה עם מחרוזת שירי חתונה אתיופים, איתם מלווים החתן והכלה. איזו מחרוזת משמחת, כל כך משמחת, שנשבר לי העט מרוב מחיאות כפיים…

וידאו

שי שיר

שי שיר וטלי ספיר: הוא: איש חינוך בכל רמ"ח אבריו, שהמוזיקה מהווה מרכיב מרכזי בחייו. היא: ביום מנהלת רישוי במשרד אדריכלים ובשאר הזמן תופרת, יוצרת וכותבת. ביחד: הם ההורים של אלה ורותם ויחד איתן חיים ונושמים הופעות ומוזיקה.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא