כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנה

פסטיבל מקודשת 2018 יוצא לדרך

חוזרים לירושלים עם פסטיבל מקודשת, השנה בדגש לאירועי המוסיקה – שרית חדד מצטרפת לכולנא – ערב שחוגג את הפס קול של המזרח התיכון שיום אחד יהיה… רד אקסס ו-YAKOMIN מחוף השנהב – בלילה של טראנס לגמרי אחר במגדל דוד. נועם ענבר ומקהלת גיא בין הינום – במופע באמצע היער לקהל בעיניים עצומות ועוד מאות אמנים במגוון רחב של הפקות מקור. פסטיבל מקודשת – 8-28.8 – ירושלים, כל הפרטים!

פסטיבל מקודשת, מבית עונת התרבות בירושלים, חוזר הקיץ עם תוכנית אמנותית עשירה וממיסת גבולות שמתבססת על הפקות מקור פורצות דרך ומערבלות תודעה. כל היצירות של מקודשת נובעות מירושלים, מציפות את הדמיון ומבקשות להשתתף במציאות שמתקיימת בעיר עם יצירות ורעיונות חדשים.

כולנא

ככה יישמע יום אחד כל ערב במזרח התיכון

סולנים: שרית חדד |  שריף | רביד כחלני |  ויולט סלמה  | נטע אלקיים | ואחרים | מנצח: מאסטרו תום כהן | בהשתתפות תזמורת ירושלים – מזרח ומערב וחברים

(28 באוגוסט, 20:30, 90-110 ₪)

בעקבות ההצלחה הכבירה בשנה שעברה והאוטופיה שבצבצה לערב אחד אל תוך המציאות, כולנא חוזרת גם השנה ללב ירושלים. הקונצרט הענק שינעל את אירועי פסטיבל מקודשת 2018 יתקיים שוב בגן מיטשל, על קו התפר, מול חומות העיר העתיקה, במקום שבו נפגשים אוהבי ירושלים ממערב וממזרח. מכאן נמשיך ונציע לירושלים מסורת חדשה של חגיגה מוסיקלית ייחודית שבאה לאפשר לכולנא לחגוג יחד את פס הקול של ירושלים שאנחנו חולמים עליה.

על הבמה ייפגשו נציגות ונציגים של כל הסגנונות וכל השבטים שחולקים את המזרח התיכון. שרית חדד, מהזמרות המובילות והמצליחות בישראל לצד ויולט סלמה, מהפרשניות הבולטות של הקלאסיקה הערבית. רביד כחלני מה״ימן בלוז״ לצד נטע אלקיים שמשמרת ומחדשת את המוסיקה של המגרב. שריף, הילד שהפך לזמר בוגר שמשלב מזרחית בניחוח עכשווי, ועוד סולנים וסולניות נוספים שיצטרפו לחגיגה ממש בקרוב. כל זמר יככב על הבמה כסולן, אך צפויים גם חיבורים מפתיעים ודואטים חד פעמיים, תחת שרביטו של המאסטרו תום כהן, המוביל את תזמורת ירושלים מזרח ומערב לשיאים חדשים חוצי מגזרים וקהלים.

עצום

טקס נותן כוח בעיניים עצומות ובאוזניים פקוחות

( 18:00-24:00 (21-23.8 81-90 ₪

קונספט, ניהול אמנותי, מוסיקה: נועם ענבר

בהשתתפות: מיכל אופנהיים, נעם אחדות, עווט אשאבר, לילה שועלה בטרמן, אלה דניאל, רות וידר מגן, שרה ורז, גדעון לוי, קטרין לסקו, אמיר מאיר, דור מגן, לירון משולם, תמרה נשרי, אילנה סניטמן, נתן סקופ, נועם ענבר, עדו עקוב, אלקסנדר פיש, עמית פישביין, ניר שאולוף, עמי שלו, מיכל תמרי.

"עצום", שנוצרה על ידי נועם ענבר בשיתוף עם הכותב יונתן לוי ועם חברי מקהלת גיא בן הינום, היא יצירה טוטלית ורבת משתתפים הבנויה כמחזור שירים היפנוטיים-מצחיקים-סוחפים. "עצום" מציעה דרך חדשה להאזין למוסיקה, לקבל ממנה כוח ולהיטען דרכה בשמחה.

המשתתפים שיגיעו אל קרחת היער יוזמנו על-ידי נועם ענבר וחברי המקהלה לכסות את עיניהם. כשהם מכוסי עיניים, הם יובלו אל תוך מציאות נפרדת, נקייה מדימויים ויזואליים אך רוויה בגירויים שמיעתיים ובריגושים פרטיים ומשותפים. הסביבה המוכרת תפנה את מקומה למסתורין הגלום במפגש עם היער.

מקהלת גיא בן הינום קמה בירושלים לפני כשלוש שנים, כאלטרנטיבה לרעיון השגור של "מקהלה". אירועי המקהלה בנויים כטקסים טרנספורמטיביים עכשוויים וחבריה עובדים ויוצרים בשותפות מלאה.

מדיטציות על חמלה וקבלה

בכורה עולמית ליצירה החדשה של החצוצרן אבישי כהן ומאסטרים הודים

(ימקא, 15.8 ב-19:00, 16.8 ב-22:15, 120-130 ₪)

משתתפים: אבישי כהן – חצוצרה, Sabir Khan – Sarangi Rakesh Chaurasia – Bansuri Satyajit Talwalkar – Percussion, יונתן אבישי – פסנתר, ברק מורי – בס, זיו רביץ – תופים

בין הבמות הגדולות ביותר של ניו יורק ולונדון לניהול מוסיקלי של פסטיבל הג'אז של ירושלים החצוצרן אבישי כהן מחפש ומוצא משמעות, השראה ושלווה דווקא על החופים של גואה, שם הוא נמצא עם משפחתו לאחרונה. יצירתו החדשה והמסקרנת מפגישה בין כל העולמות שיוצרים את עולמו ומשלבת בטבעיות בין הג'אז העשיר והמסעיר לבין המסורת הקלאסית העתיקה של המוסיקה ההודית.

אל ההרכב הקבוע של כהן, אחד החברים הבולטים ביותר בחונטת הג'אזיסטים הישראלים שכבשו את ניו יורק, חוברים שלושה מאסטרים הודים, שכל אחד מהם הוא נצר לשושלות מכובדות של מוסיקאים, ויחד הם יוצרים יצירה שמחברת קצוות ומגשרת על הבדלים ופערים.

לצד החצוצרה, הפסנתר, הבאס והתופים יככבו על הבמה הקסומה של ימקא הסראנגי (כלי קשת עתיק מצפון הודו), הבנסורי (חליל הבמבוק המסורתי) וכמובן הטאבלות (כלי ההקשה המזוהים כל כך עם המוזיקה ההודית הקלאסית). האנסמבל כולו יצלול יחד להתבוננות מעמיקה, לעתים מהורהרת ולעתים אנרגטית, בתמות של חמלה, הכלה וקבלה. המדיטציות, מושג השגור בתרבות ההודית וגם בסצינת הג'אז – יבואו לידי ביטוי במפגש המרתק בין יוצרים מרקעים שונים וממקומות מרוחקים שחוגגים יחד את אהבת המוסיקה ואת אהבת האדם.

מים חיים

ארבע מוסיקאיות מאגן הים התיכון עולות אל לב ירושלים | הפקת מקור מיוחדת של איתמר דוארי למקודשת

(ימקא, 15.8 ב-22:15, 16.8 ב-19:00, 120-130 ₪)

סולניות: מחטפ דמיר (טורקיה) – שירה, קמנצ׳ה. מריה מזוטה (איטליה) – שירה, טמבורין. ריה אלינידו (יוון) – שירה. חיה סמיר (ישראל) – שירה

ההרכב: איתמר דוארי – ניהול מוסיקלי, עיבודים, כלי הקשה. אביב בכר – כלי מיתר. אוראל אושרת – פסנתר

הנשים והים התיכון הן סיפור אהבה לא מהיום. הסירנות כישפו את המים שחיברו את איי יוון הקלאסית, הנימפות שלטו בחופי רומי ובנות הים המשיכו להקסים את יושבי ויורדי החוף של אגן הים התיכון מימי הביניים וכמעט עד היום. המים שמפרידים בין אסיה, אפריקה ואירופה אומנם מליחים ולא ראויים לשתייה, אבל הם הנוזל שמחבר ומעניק חיים לכל עמי הסביבה.

אמן כלי הקשה איתמר דוארי בחר להתחבר אל הצד הנשי והנוזלי שלו ולהזמין ארבע מוסיקאיות מבריקות מארצות אגן הים התיכון כדי ליצור ולהתחבר דווקא כאן על ההר, בירושלים. כל אחת מהנשים תביא איתה מהחוף הפרטי שלה את המטען המוסיקלי והתרבותי האישי שלה, אבל הקסם צפוי להתרחש על הבמה של היכל ימקא הקסום כשהגלים, השקט והסערות של כל אחת מהן יתערבבו על הבמה.

על חרטום הבמה תעמדנה 4 סולניות ויוצרות שתבאנה אל קדמת הבמה את שירת העם של מולדתן: מטורקיה תגיע מחטפ דמיר – ילידת אנטליה ונגנית קמנצ׳ה נפלאה, מאיטליה תבוא מריה מזוטה – ממחוז סלנטו שבדרום, אמנית טרנטלה ונגנית טמבורין, את יוון תייצג ריה אלינידו – ילידת סלוניקי שממזגת את הרמבטיקו עם שירת המזרח התיכון ומישראל חיה סמיר הממזגת זהויות מוסיקליות עם קול חד פעמי.

מאחור, בעמדת ההיגוי יעמוד איתמר דוארי, שיחד עם חטיבת הקצב הכוללת אנסמבל של כלי הקשה, כלי מיתר ופסנתר, יעניקו למוסיקאיות את כל הרוח הגבית שהן צריכות כדי שהמופע יצבור תאוצה.

שומרי האש

מסע אל מקורות המוסיקה כחוויה טרנספורמטיבית משחררת תודעה # הרכבים מדרום קוריאה וחוף השנהב בביקורים ראשונים בישראל ו-RED AXES לקינוח

(מגדל דוד, 23.8, החל מ-20:15, 125-150 ₪)

משתתפים: Jeong Ga Ak Hoe –  קוריאה, אנסמבל הפיוט של מכון בן צבי – ישראל, Red Axes Feat. Yakomin – ישראל / חוף השנהב

ללילה אחד, ארוך ועשיר במיוחד, תהפוך מצודת מגדל דוד למדורת השבט החדשה, ואש (מטפורית ואמיתית) של התגלות והתמסרות תוצת על ידי ארבעה הרכבים מוסיקליים מארבעת קצוות תבל. למשך לילה שלם מקודשת תארח על הבמה המרכזית ארבעה הרכבים, מארבעת כנפי תבל, שעושים מוסיקת טראנס. אבל לא כמו זו ששלטה ברחבות הריקודים בשנות ה-90, אלא טראנס עמוק. שורשי, מסורתי, עכשווי, אישי, קולקטיבי וגם לגמרי פרטי.

את הלילה נחלק לשתי מערכות. במערכה הראשונה תפגשו על הבמה את חמש בנות ההרכב הקוריאני Jeong Ga Ak Hoe, שתבצענה יצירות קוריאניות מסורתיות בהשראת מסורות שמאניות מקומיות, הנעות מרכות מהפנטת ועד מקצבים סוערים. אחריהן יעלו לבמה 15 חברי אנסמבל הפיוט של מכון בן צבי הירושלמים, שמקרבים תפילות יהודיות בנוסח צפון אפריקה אל הכאן והעכשיו ומחפשים את חווית הטראנס המתפרצת מבעד לאיפוק היהודי.

את המסע הלילי נסגור במופע משותף, בבכורה עולמית, של ההרכב האלקטרוני הישראלי Red Axes וההרכב YAKOMIN מחוף השנהב.

בחילופי הבמות, ועוד לפני המערכה הראשונה, ימלאו את כל חללי המגדל צלילי הפסנתר והמקלדות של יחזקאל רז, שיוצא למסע אימפרוביזציה טרנספורמטיבי בכל פעם שהוא מתיישב מול הקלידים של הפסנתר.

חגיגת שישי

ריימונד אבקסיס והאירופאים, שי צברי ונבחרת הגרוב של המזרח התיכון ובכורה עולמית לאסף תלמודי ומתנגדי הקליד

(מגדל דוד, 24.8, 13:00, 140-150 ₪)

חגיגת שישי המופרכת של מקודשת במגדל דוד חוזרת. ובגדול. חמה ומוצלת. קצבית וסוחפת. מ-13:00 בצהריים ועד שהשבת דופקת בדלת. אתם מוזמנים להצטרף אלינו לפיאסטה בלתי מוגבלת עם שלושה מופעים ים תיכוניים שכולם מתחברים למוטיב החאפלה, כל אחד בדרכו.

מתחילים עם ריימונד אבקסיס, אחת הזמרות הכי מרגשות שיש לנו. ריימונד תלווה על ידי ״האירופאים״ – השישייה של אייל תלמודי – שהכינה עיבודים חדשים ומקוריים לשיריה הבולטים ולקחה אותם מהמוכר והקרוב לעולמות הפאנק והג׳אז ולמקצבים אפריקאיים. בקיצור – מהמופעים האלה שיש בהם מקומות לשבת, אבל אף אחד לא יושב.

ממשיכים עם הפקת מקור בבכורה עולמית במקודשת: סוויטת פרוג-מזרח-תיכוני מספר 1 מאת אסף תלמודי ומתנגדי הקליד. זה מה שהם כתבו על עצמם. אנחנו לא נגענו: "הקלידים החשמליים במזרח התיכון הם מין פולש. כמו ארנבים באוסטרליה, או מדוזות בחוף פרישמן. הם לא יצורים ילידיים, הם לא מכאן, ואין להם טורפים טבעיים. הם גם סתגלניים מאד. להבדיל מהגיטרות, למשל, לקלידים החשמליים אין בעיה לסגל כיוונים מיקרו-טונאליים ולנגן מקאמים. הם יעשו מה שצריך כדי להשתלב במרחב, ינגנו חתונות או הופעות אצטדיונים באותה נשימה, וינסו לעשות בדיוק מה שעשו היהודים, הרומאים, הביזנטים, הטורקים והפלסטינים בירושלים: לשרוד עוד קצת. האם הפלסטיות הזו היא האויב של המורשת המוסיקלית המזרח תיכונית או המושיעה הגדולה שלה? נגני קלידים וירטואוזים, יהודים וערבים, בליווי להקת על של מוסיקאים מהרוק והמוסיקה האתנית הישראלית, יבצעו יצירה חדשה של אסף תלמודי בניסיון לסבך עוד יותר את השאלה".

לקינוח, רגע לפני ארוחת שבת, נצטרף לשי צברי ונבחרת הגרוב של המזרח התיכון עם מופע חגיגי, מרים ומלא אנרגיה.

 

 

התוכנית האמנותית של מקודשת 2018 נבנתה כך שהצופים שלנו יוכלו כמעט תמיד לשלב שני אירועים או יותר ביום אחד. ירושלים היא מקום מורכב ורב רבדים ואנחנו מאמינים שהחוויה המוצלחת והשלמה ביותר מגיעה כשמשלבים ומחברים יוצרים, יצירות, סגנונות ומציאויות. עדכונים שוטפים, חדשות וחבילות כרטיסים משלתמות מחכות לכם באתר MEKUDESHET.COM בשלוש השפות שירושלים מדברת.

גם בחברותא, פייסבוק, כאן

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא