כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנהחדשות מקומיות

ג'וזי כ"ץ ואושיק לוי בין מקבלי פרס ע"ש אריק איינשטיין

בין האמנים הזוכים בפרס לאמנים ותיקים ע"ש איינשטיין מטעם משרד התרבות והספורט נמנים הזמרת ג'וזי כ"ץ והזמר אושיק לוי, כל הפרטים

שר התרבות והספורט מיקי זוהר הכריז היום על הענקת פרס השר על שם אריק איינשטיין לאמנים ותיקים ל-21 אמנים ואמניות משבעה תחומי יצירה ותרבות – מחול, תאטרון, ספרות ושירה, מוסיקה אומנותית, זמר עברי, אמנות פלסטית וקולנוע. כל אחד מהזוכים יקבל סך של 40 אלף ש"ח.

הענקת הפרסם נעשית על מנת לתת ביטוי והערכה לאמנים ותיקים מתחומי היצירה השונים, אשר תרמו תרומה משמעותית לתרבות בארץ, השאירו את חותמם וסייעו להתפתחות התרבות בארץ לאורך השנים.

כך הכריז היום שר התרבות והספורט, מיקי זוהר בעת שהתקשר אישית לכל אחד מהזוכים על מנת לבשר על דבר הזכייה – "בכוונתי להמשיך ולדאוג לאמנים הוותיקים שלנו, שכל אחד ואחת מהם תרם, ועודנו תורם, תרומה משמעותית לתרבות הישראלית ולמדינת ישראל. אפעל להגדלת התמיכה באמנים ותיקים שתורמים לחברה הישראלית"

ואלו הזוכים בתחום הזמר העברי – אריה לבנון, אושיק לוי, ג'וזי כץ (ועדת השיפוט: מנחם פרי – יו"ר,  דורי בן זאב וגלי עטרי)

אריה לבנון לאריה לבנון, המלחין, המעבד, המנהל המוסיקלי והמנצח יש תרומה משמעותית ביותר לתרבות ולזמר הישראלי לאורך יותר משישה עשורים. לזכותו של לבנון כ-1600 לחנים ועיבודים למוסיקה ישראלית מאז 1960 כשהשיר "ערב בא" שהלחין זכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר והפזמון הראשון. רבים משיריו הפכו לקלאסיקות במוסיקה הישראלית. אריה לבנון הלחין מוסיקה לתוכניות ילדים ברדיו ובטלוויזיה, ללהקות הצבאיות, למחזות זמר, לתיאטרון ולסרטי קולנוע ישראליים. כמו כן שימש בתפקידים ציבוריים בגופים שנועדו לשמור על זכויות היוצרים והמוסיקאים בישראל. על כל אלה מגיע לאריה לבנון לזכות בפרס אריק איינשטיין לשנת 2022.

 

אושיק לוי תרם תרומה משמעותית לפסקול הישראלי מאז ימי להקת פיקוד המרכז, דרך שלישיית התאומים ועד היום. אושיק העשיר את הזמר העברי בשירים משובחים שהפכו לנכס צאן ברזל כמו: בלדה לשוטר, חוזה לך ברח, יונתן סע הביתה, אגדת דשא ועוד רבים וטובים. אושיק הוא ארץ ישראל היפה במיטבה ונגע בקשת רחבה של קהלים ותרבויות. פופ ,רוק , לדינו וגם ילדים. אין ראוי ממנו לקבל את פרס איינשטיין לשנת 2022.

כך הגיב אושיק לוי היוודע דבר הבחירה – "אני שמח מאוד לקבל את הפרס וגאה על כך להיכלל ברשימת הזוכים המפוארת לאורך השנים. זה מחמיא לדעת שאנשים שמים לב לעשייה שלי לאורך השנים ומעריכים אותה. השנתיים האחרונות היו רכבת הרים רגשית עבורי עם פטירתה של אשתי האהובה מצד אחד, והצלחה בכל הפן המוסיקלי בצד השני. הפרס הזה מוסיף שמחה לחיים ונותן כוח להמשיך וליצור. תודה רבה לוועדה ולמשרד התרבות על הפרס."

 

ג'וזי כץ התגלתה בחלונות הגבוהים. שוברת לבבות קטנה עם מיני וטמבורין וקול אנגלו סקסי מלא חום וחיוך. ג'וזי ידעה לתקשר עם הבמה והקהל. אריק איינשטיין שמוליק קראוס וג'וזי , הלהקה ששרה חופש הומור ושמחה. ג'וזי התקבלה בלבביות בפני הקהל הישראלי. ג'וזי של " מה איתי" בשבלול. ובמופע הטוב הרע והנערה עם בני אמדורסקי וישראל גוריון. בכל יצירה אהבנו אותה בקולה, באמת שלה ובשירה הרגשית והאנושית. הפרס ראוי לג'וזי והכי קרוב לאריק איינשטיין ומורשתו.

כך הגיבה ג'וזי כ"ץ עם היוודע דבר בחירתה – "אני מתרגשת עד עמקי נשמתי מהפרס שמוענק לי. מילים לא יכולות לתאר את כל הטוב שנפל בחלקי בשנה האחרונה – גם הפרס היוקרתי והנפלא הזה, גם פרס בוני ציון וכמובן אירוע המחווה שייערך בהיכל התרבות בתל אביב בפברואר. כל פעם מחדש אני מופתעת מכמות האהבה שאני זוכה לה ושמחה שדורות שלמים נהנים מהשירים, מאזינים להם ושרים אותם ביחד. אני רוצה להודות לוועדה, שבוודאי לא היה לה קל לבחור מבין ההיצע הענק של אמנים הראויים לפרס. העשייה שלי לאורך השנים קשורה לאנשים רבים, ואחד מהם, איש אהוב במיוחד, הוא אריק איינשטיין ז"ל, שהפרס נקרא על שמו."

ואלו הזוכים בתחום המוזיקה – אלי מגן, שוש רייזמן ואלברט בגר.

אלי מגן. מוזיקאי נהדר. בין אם מדובר בחתימה הקולית והקומפוזיטורית שלו, אם מדובר באיכויות נהדרות כמלחין וכמעבד ובין אם נזקוף לזכותו שנים רבות של נגינה משובחת בקונטרבס. אלי הוא בראש ובראשונה אמן מביע. אפשר לזהות את טביעת אצבעותיו בכל דבר שעשה. יש לו את ההבנה הדיסציפלינית העמוקה ולצידה תעוזה ומקוריות שמאפשרות לו לפרוץ אותה פה ושם. אלי מגן הצעיר והמרדן אלי הבשל ואלי העכשווי שממשיך ליצור ולהנות אותנו מפירות עבודתו. אין ראוי ממנו לפרס הזה

שוש רייזמן היא מלחינה, במאית, אישה יוצרת בכל רמ"ח ושס"ה. דרמטיות מוזיקלית, דרמטיות בימתית, הבנה עמוקה מאד במימד הרגשי של המוזיקה ויחד עם זאת עבודה שלעתים כוחה באיפוקה (ויזכר פס הקול הנפלא ל"עלמה והמוות"), רייזמן התבלטה מאז ומעולם בקול ייחודי. אישי מאד. אמיתי מאד. לעתים מתריס, לעתים מבין אבל תמיד מעניין ומגרה. בין נעם שריף שלימד אותה בארץ וראלף שייפי שאתו עבדה בארצות הברית השפה המוזיקלית של רייזמן עשירת גוונים, עמוקה מאד בקשרים שנוצרים אצלה בין מילה וצליל בין מנגינה והרמוניה, בין הקול האנושי והכלים שתומכים בו. אל תרומתה לשדה התרבות הישראלית ובהוקרה עמוקה למי שהיא מוענק לה הפרס הזה.

אלברט בגר  – עבודתו של אלברט בגר רחבה ועמוקה. הוא העמיק את השדות שבהם חרש מהבחינה המוזיקלית. בין אם הוא יוצר בסוגת הג'אז האוונגרדי ובין אם הוא מבצע ומלחין יצירות חסרות סוגה לכאורה הצליל הייחודי של בגר, המתווים המלודיים והריתמיים שהוא רותם לצרכיו ההבעתיים, החשיבה ההרמונית חסרת הגבולות והמופשטת מעוררי השראה והתלהבות. כמו יתר חתני הפרס גם בגר איננו יכול אלא להיות הוא עצמו והוא עושה את זה בצורה נפלאה. כדאי לציין לצד העבודה כיוצר גם את עבודתו החינוכית רבת השנים ואת היותו דמות לחיקוי לצעירות וצעירים רבים. על הייחוד היצירתי והאומנותי ועל תרומתו המכוננת לסצנת הג'אז החופשי מוענק לאלברט בגר פרס זה.

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא