כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

אלף לילה בלילה

אנסמבל מארק אליהו מארח את רביד כחלני במופע המשלב צלילים וקולות ממרכז אסיה ועד הרי תימן. מועדון בארבי, ליל שני, 26.05.2014. נכח תיעד ומדווח – יובל אראל.

מארק ורביד, אלף לילה בלילה. צילום: יובל ושילי אראל
מארק ורביד, אלף לילה בלילה. צילום: יובל ושילי אראל

תאמרו – עוד פעם הוא חופר לנו בבלוג עם רביד כחלני והראסטות המתנפנפות, תאמרו – שוב הקטע שלו עם מוזיקת עולם, תאמרו, עכשיו גם תקראו, תראו ותשמעו. אני יודע, כי אתם פשוט צמאים לכך…

את "גיבורי" הפוסט הזה כבר פגשתי לא פעם אחת ואף לא פעמיים, את רביד כחלני ראיתי ואף שמעתי במספר הזדמנויות, אם במסגרת מופעים מיוחדים וחגיגיים שנערכו עם הרכבו האקלקטי חובק מוזיקת עולם מהרי תימן ועד מדבריות הסהרה – ימן בלוז, אף עם קורטוב יודאיקה מזמרת במסגרת פסטיבל פיוט או סולו במסגרת הרכב הבלוז העתיק לצידו של עוזי רמירז פיינרמן, גם את מארק אליהו פגשתי במספר מופעים, החל מליוויה של הזמרת ריטה לצד אלבומה הפרסי ועד שיתופי פעולה שונים יחד עם אביו פרץ אליהו בתוככי מוסד בנקאי שפתח שעריו לציבור הרחב וכלה במופעים ממוקדים לאנשי התעשייה שמעבר לים.

מארק אליהו, בעקבות חולות אסיה התיכונה. צילום: יובל ושילי אראל
מארק אליהו, בעקבות חולות אסיה התיכונה. צילום: יובל ושילי אראל

אומרים על מארק אליהו כי הוא סוג אחר של מוסיקאי. בהיותו בן להורים מוזיקאים, מארק חי ונושם מוסיקה מילדותו. בגיל 16 החל את מסעותיו בעולם, ונדד בין תורכיה, יוון, אזרבייג'אן, הולנד ומדינות רבות אחרות, בחיפוש אחר תופעות מוזיקליות ייחודיות, שניכרות ביצירותיו השונות המשלבות מסורות מוזיקליות מאזור מרכז אסיה, פרס והמזרח התיכון לצד הרמוניות מערביות.

על רביד כחלני, מייסד וסולן ההרכב "Yemen Blues" אומרים כי הוא "מכשף מוסיקלי" וחיית במה בינלאומית. רביד מיטיב לשלב בין המוסיקה התימנית השורשית ופיוטים עתיקים, את הפאנקי והממבו האפרו- אמריקאי בני זמננו.

רביד כחלני, מהרי תימן למדבריות אפריקה. צילום: יובל ושילי אראל
רביד כחלני, מהרי תימן למדבריות אפריקה. צילום: יובל ושילי אראל

החיבור בין המסורות המוסיקליות השונות עליהן גדלו מארק אליהו (מרכז אסיה) ורביד כחלני (יהדות תימן), לצד הקווים המקבילים ביניהם כמוסיקאים צעירים שגדלו בישראל, מייצר למעשה דיאלוג חד פעמי במופע הממוקד בשירים וקטעים מוזיקליים מתוך אלבומו האחרון של מארק – "חולות" במסגרתו הוא חובר לאביו המוסיקולוג ונגן הטאר, פרץ אליהו, ויחדיו הם מארחים כאמור את רביד כחלני בשירי ימן בלוז ליחידה מוזיקלית אחת הכוללת אף את רוני עברין בתופים וכלי הקשה, ארז מונק בכלי הקשה, אלון אמאנו בעוד וגיטרה אקוסטית, עדי רנרט בקלידים ורני לורנץ בגיטרת בס.

אמש, בפני אולם מלא במועדון בארבי התקיימה ההופעה המשולבת בה ניתן דרור לצלילים המשלבים עצמם מכאן ומשם לכדי מסע לילי נוסח אגדות המזרח, ממש אלף לילה בתוך לילה אחד…

ואני, אני רק מניח כאן את הקולות, המראות, הטעמים, אתם – תשתו לרוויה את עולם הצלילים הזה, שהפעם גם קיבל עטיפה צבעונית (כבוד לתאורן).

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

וידאו

 

 

 

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא