כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

המשורר מהגטו

מופע חד-פעמי של להקת הרוק "אל המשורר" עם שירי האלבום "שני אדונים בשלג", משירי ולדיסלב שלנגל מגטו ורשה. ערב יום השואה והגבורה, ראשון, 23.04.2017, מועדון בארבי תל אביב. נכח, תיעד, ערך ומדווח – יובל אראל.

אל המשורר, אלברט ומייזלמן. צילום: יובל אראל
אל המשורר, אלברט ומייזלמן. צילום: יובל אראל

בערב יום השואה פתח מועדון הבארבי את שעריו למופע חינמי וחד-פעמי של להקת הרוק "אל המשורר" בהופעה עם שירי האלבום "שני אדונים בשלג", משירי המשורר ולדיסלב שלנגל שנרצח בידי הנאצים בגטו ורשה.

ולדיסלב שלנגל היה המשורר הפופולרי ביותר בגטו ורשה. שיריו שנכתבו במחתרת עברו מיד ליד, מבונקר לבונקר והיטיבו לבטא את היעדר הצדק, ההפקרות האנושית וחוסר האונים של האדם הפשוט שאיבד את הכל – משפחה, חברים, מנהיגים, תרבות ואמונות.

שלנגל, כמו מאות אלפי יהודי ורשה עימם חלק גורל משותף ולהם כתב את שיריו, נספה בגטו. השירים, שהסתיר בתוך רגל של שולחן, שרדו ונתגלו לאחר המלחמה. בתאריך 8 במאי 1943 במהלך מרד גטו ורשה גילו הגרמנים את מחבואו של שלנגל, בבונקר של שמעון כץ ברחוב שווינטוירסקה 36. הוא נרצח יחד עם אשתו ששמה אינו ידוע, וכמאה ושישים יהודים נוספים שהסתתרו באותו בונקר. בן 31 היה במותו.

להקת הרוק "אל המשורר", כוללת  את בעז אלברט, עידו קגן, טל גולדברג ואורי מייזלמן, כולם עוסקים בחינוך, בין היתר במסגרת תנועת "דרור ישראל", תנועה המתבססת על חברי הנוער העובד והלומד ופעילותה החברתית-חינוכית בכלל החברה הישראלית להגשמת שוויון ערך האדם. הלהקה הוקמה לפני שבע שנים עם הוצאת אלבומה הראשון: "חיים נחמן ביאליק" (נענעדיסק 2010). בשנה האחרונה ביצעו חברי הלהקה תחקיר מקיף אחר שלנגל ושיריו, שכלל בין היתר ביקור בארכיונים וספריות ברחבי פולין. בסוף התחקיר, התיישבו חברי הלהקה לתרגם ולהלחין את שיריו של שלנגל יותר מ-70 שנים לאחר שנכתבו.

הלחנים והביצועים של השירים, ממש כמו מילותיו הסוערות של שלנגל עצמו, חורגים מהתפיסה המוכרת של "שירי שואה" מתוך מטרה לחבר את הטקסטים הישנים לכאן ולעכשיו. מדובר ברוק גיטרות ישראלי מחוספס הנע בין דיסטורשן לפולק אקוסטי בהתאם לנרטיב המעובד משיריו של שלנגל.

האלבום "שני אדונים בשלג" יצא לאור במארז מהודר של ספר ודיסק, בהוצאה עצמית ובתמיכת המועצה לתרבות ולאמנות של מפעל הפיס, הקרן לעידוד היצירה של אקו"ם ו-424 תומכי הדסטארט.

 

אמש כאמור קיבלו חברי הלהקה את חללו של מועדון בארבי בתל אביב, האמור להיות נעול בערב יום השואה והגבורה, על מנת לבצע את שירי האלבום. באחד הלילות היותר שקטים וחשוכים של תל אביב במהלך השנה החל מועדון בארבי לרחוש קהל שמילא את שורות המושבים שהוכנו מראש, הבר מן הסתם היה סגור ורק מספר בקבוקי מים מינרלים וכוסות חד פעמיות הועמדו לרשות הקהל הרב שהגיע כדי לחוות את האירוע הייחודי.

לקראת השעה עשר עלו חברי ההרכב על הבמה ובצעו בפני הקהל את שיריו של שלנגל כפי שתורגמו ועובדו על ידם במסגרת האלבום, במהלך המופע הצטרפה גם גליה חי והויולה בביצוע אחד השירים, בסיומו של הביצוע לאחד השירים הכי חזקים ויוצקי הרושם שכתב שלנגל אודות המסע המפורסם של דר' יאנוש קורצ'ק ושורת היתומים, ניגש אורי, המתופף של ההרכב,  וציין כי את השיר הבא הם מקדישים לזכרה של הלה רופאייזן-שיפר, שנמנתה על היהודים שנלחמו בנאצים בגטו ורשא ובגטו קרקוב, הלה הלכה לעולמה שעות קודם לכן, בגיל 96.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

וידאו

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא