כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

לשיר רב מכר

ערב שירת נשים מתוך ספר המזמורים תהלים, התנ"ך, בבחינת הספר הנמכר ביותר בתולדות האנושות, מגיע למרכז ענב לתרבות, מוצ"ש, 18.03.2017, נכח תיעד ומדווח – יובל אראל.

ויקטוריה חנה, בת הרב שרה תהלים. צילום: יובל אראל
ויקטוריה חנה, בת הרב שרה תהלים. צילום: יובל אראל

ככל הנראה או בעצם לבטח ספר השירה הכי עתיק בתולדות האנושות, נניח הצידה את עניין האמונה באל וננסה להתמקד במהות, ספר תהלים הוא אחד מספרי השירה הכלולים במקבץ התנ"ך, הנחשב לתיעוד תולדות העולם והעם היהודי עם השפעות על דתות נוספות כנצרות והאסלם, אשר כתיבתו החלה בימי קדם והסתיימה לפני למעלה מאלפיים שנה.

תהלים נחשב בעצם לאסופת שירים שכתב אחד ממלכי עם ישראל בעת העתיקה – דוד המלך, יחד עם אוחזי קולמוס נוספים, הוא כולל על פי המסורות בין 147 ל – 151 שירים, מזמורים ונחשב לסוג של "ידיד לעת צרה" כספר ממנו נוהגים לקרא פרקים בכל עת שמאן דהוא חש מועקה או תחושת צרה וקריאה זו אמורה להוות צ'אט עם בורא העולם כקריאה לעזרה או השקטת המחשבות הנסערות.

עשרות מפרקיו, פסוקיו ופתגמיו הולחנו ומבוצעים בשלל שפות מהעברית שפת כתיבתו העיקרית ועד שפות ניכר.

מחפירה זו אפשר לגשת היישר אל פרויקט 929 שהוקם ביוזמת מט"ח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, שמטרתו, על פי שמו שהוא סיכום מספר הפרקים בתנ"ך כולו, לעודד את הקהילה לקרא פרק אחד מהתנ"ך ביום, הפרויקט מבקש לעודד גם את הקמתן של קבוצות לימוד יומיות או שבועיות לחברים, למשפחה, לשכנים או במקום העבודה, וכן עורך מפגשים, תערוכות, טיולים ועוד לחברי הקהילה.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

אמש התקיים ערב שהוקדש לשירתן של חמש זמרות, נשים, השרות את ספר תהלים במרכז ענב שבתל אביב. המוסיקאיות, זמרות, יוצרות, איילה אינגדשט, ויקטוריה חנה, מירי אלוני, נטע אלקיים וריף כהן (איה כורם אף היא הייתה אמורה ליטול חלק במופע אך לשמחת כולם היא ילדה ביום שלפני ואת מקומה תפסה ברגע האחרון הזמרת היוצרת מיקה שדה) מהוות מעין אנסמבל יוצרות ומבצעות מכל קצוות המוסיקה הישראלית.

בפני אודיטוריום מלא בקהל התקיים כאמור אמש המופע הייחודי כאשר על הבמה בחצי גורן ישובים הנגנים עידן טולדנו בגיטרה אקוסטית (הוא המנהל המוסיקלי), נעה איילי בצ'לו, אייל סלע בכלי נשיפה, אורי דקל בכלי הקשה, גלעד אפרת בקונטרבס ואריאל קסיס בקאנון ומלווים את חמש הזמרות המגישות מופע מוסיקלי ייחודי בהשראת ספר תהלים.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

המגוון מכל טווח הקשת המוסיקלית של המבצעות נתן את התבלינים הייחודיים לפסוקים ומילים שנוצרו או קיבלו את השראתן מתוך הספר העתיק, הביאו חיים בצבע אחר לשפה התנ"כית באווירה פלורליסטית ומבלי ההדרה המעושה והמאוסה של כמה מהזרמים האפלוליים בעולם היהודי. אירוע זה שהתרחש במקביל לפסטיבל הפיוט המתקיים בימים אלו בתל אביב מצליח להחזיר את הצופים המתעניינים כמה רגעים לאחור לשורשים שכל אחד ואחת מחזיק בדי.אנ.אי האישי שלו.

אחד הרגעים היותר מרגשים שניערו היטב את בלוטות הרגש והדמעות בעיני הקהל היה הביצוע של מירי אלוני לשירו של אביהו מדינה המתבסס על פסוקים ט' – י' מתוך פרק ע"א בתהלים " יִמָּלֵא פִי, תְּהִלָּתֶךָ; כָּל-הַיּוֹם, תִּפְאַרְתֶּךָ. אַל-תַּשְׁלִיכֵנִי, לְעֵת זִקְנָה; כִּכְלוֹת כֹּחִי, אַל-תַּעַזְבֵנִי.", עליו אני יכול רק לומר כי היה זה רגע חזק ואמתי כאשר מירי במעין מעמד של "המלכה האם" הראתה גם לצעירות שבחבורה כי למרות מרום גילה מיתרי גרונה ועוצמות שירתה הם עניין אמתי, מרגש עד דמעות אמרתי כבר?…

וידאו

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא