כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

פסיכי כן, טלוויזיה לא

המופע של ג'נסיס פי- אוריג' ולהקת סייקיק טי וי במועדון האזור, שלישי, 01.11.2016. נכח, תיעד (ופה העוקץ) ומדווח – יובל אראל.

ג'נסיס פי - אורידג', סייקי טי וי בתל אביב. צילום: יובל אראל
ג'נסיס פי – אורידג', סייקי טי וי בתל אביב. צילום: יובל אראל

גם הפעם אני מודה כי אל המופע אמש הגעתי כדף חלק, לעתים כאשר אני אמור להגיע למופע של הרכב שטרם שמעתי אודותיו אך הרחשים הראשוניים מצביעים כי מדובר בעניין שונה מהממוצע, עניין ייחודי, אני משתדל שלא להתעמק באוקיינוס המידע ולתור אחר חומר כתוב, מצולם או מוסרט אודות ה"אובייקט", מעדיף לנסות ולחוות באופן אישי ובאורח בלתי אמצעי וראשוני את המוסיקה ורק לאחר מכן לשבת ו"ללמוד".

הנה "שיעור" במוסיקה…

 

אמש, מועדון האזור, הרחבה מול הבמה ריקה ממושבים ובכלל, רמז לכך שמדובר במופע עמידה האמור להיות צפוף מול הבמה. לקראת השעה עשר, המועד המתוכנן של המופע כבר מצטברת כמות סבירה של צופים, אך לא יותר מידי, הערכתי הגסה כי מדובר בכמאה איש בסך הכל. ממתינים לתחילתו של המופע, אני תופס עמדה קרוב לבמה ממש במרכז, מימיני ומשמאלי מצטופפים עוד מספר צלמים וצלמות, מחכים ומצפים בדריכות לרגע בו חברי ההרכב יעלו לבמה, לקח עוד קצת זמן והם עלו, הראשון, המתופף שציודו הורכב בקדמת הבמה בחלקה הימני והא גם שלט על הציוד הדיגיטלי שכלל מחשב וטאבלטים שהכילו את כל קטעי הספוקן וורד ואפקטים תעשייתיים שבוצעו במהלך המופע כחלק מהשירים, אחריו עלה לבמה הקלידן שעמד מאחור, בחורה קטנה שאחזה בגיטרת בס גדולה ובחור די גבוה שתפס את הגיטרה החשמלית, לקול תשואות הקהל הצטרפה לחבורת הנגנים הזו דמות נוספת, עם שיער בלונד פלטינה וכתפיים די רחבות שבהמשך הבנתי כי זו הסולנית הקרויה ג'נסיס פי-אוריג' שהבוקר קראתי כי היא נולדה כבן זכר אשר שינה את מינו לנקבה כחלק מפרוייקט אנדרוגיני יחד עם זוגתו וחברת הלהקה ליידי ג'יי פי-אוריג' שהלכה לעולמה.

אהבה כלל עולמית...צילום: יובל אראל
אהבה כלל עולמית…צילום: יובל אראל

כבר בתחילת המופע קראה ג'נסיס לקהל לאהוב ולהתמסר ותוך כדי השירה היא ירדה בחזרה והחלה להתחבק עם מי מהנוכחים והנוכחות במעין מחווה של אהבה כלל עולמית תוך כדי שחברי ההרכב ממשיכים בנגינה ועל הקיר מאחורי הבמה מרצדים קטעי וי ארט פסיכדליים במעין לופ בלתי נפסק, סוג של פתיחה מעניינת ומאתגרת באשר לבאות במופע.

המוסיקה הייתה מעין שעטנז של מוסיקת רוק סמי גותית ואפלה במקצב איטי ורפטטיבי הלוקח אותך למעין טראנס תנועתי מהפנט, אולם היא עמוסה בדיסטורשן ונויז תעשייתי המלווה דיקלום חסר פשר אודות העולם שכנגד, אנטי ממסדי אנטי חברתי אנטי כל מוסכמה שנוצרה אי פעם, כאילו המסר העיקרי של ההרכב הוא הלא והנגד.

וי-ארט פסיכדלי למוח. צילום: יובל אראל
וי-ארט פסיכדלי למוח. צילום: יובל אראל

הליין אפ של המופע כלל כעשרה קטעים\שירים בלבד, אך המופע עצמו נמשך קרוב לשעתיים כך שאתם יכולים לתאר לעצמכם שכל קטע היה די ארוך ואם כי הצליל היה מונוטוני מן הסתם היו די הרבה הזדמנויות ליציאות, עליות במקצבים, ירידות (צלילות בסגנון הצלילה של אחד ששתה אדולן על הבוקר…) ושוב ממשיכים לזרום, יש כאלו המכנים את ההוויה הזו פסיכדליה, אני הייתי מדייק יותר ומגדיר זאת כפסיכדליה תעשייתית, כן ניגוד מול ניגוד, כי בעצם ההרכב הוא סוג של הרכב מחתרת מתריס מן הסתם כנגד במלא המובן.

מחתרת של בלונדיניות . צילום: יובל אראל
מחתרת של בלונדיניות . צילום: יובל אראל

הרגעים היותר מעניינים ומאתגרים במופע התרחשו כאשר ג'נסיס ניגנה על כינור חשמלי בשתי קשתות בו זמנית תוך שימוש באפקטי פדלים וסינטוז מתמשך אל תוך תיבת האפקטים של הגיטריסט, אך היא העדיפה לבצע זאת כאשר הכינור מוצב מעל אחד המגברים וגבה של ג'נסיס מופנה לקהל סוג של הסתרת העשייה או הנגינה. אחת מנקודות האור במופע הייתה הגעתו כאורח של אחד מהנגנים שליוו אמש את פיטר מרפי במופע שלו במועדון האומן 17, אותו בחור שניגן לסירוגין בגיטרת בס ובכינור הצטרף למופע על הבמה וריכך במידת מה את הצלילים המחוספסים שהפיקו חברי ההרכב במעטפת יותר אקוסטית.

הכנר של מרפי עושה חלטורה. צילום: יובל אראל
הכנר של מרפי עושה חלטורה. צילום: יובל אראל

המשכו של המופע כבר בישר רעות כאשר המתופף קם ממושבו וניגש לצלם כפיר שעמד סמוך אלי והחל לצעוק עליו שיפסיק לצלם, עניין שנראה לי וגם לכפיר די תמוה כאשר חבורת צלמים שעמדה בסמוך אלינו המשיכה לצלם עוד ועוד תוך הפרה גסה של החוקים הבלתי כתובים בהופעות שאוסרים על הפעלת מבזק אל מול פני הנגנים ובמקביל לא מעט זרועות האוחזות בסמארטפונים נשלפו מעל ראשי הקהל ותיעדו את ההתרחשויות על הבמה בווידאו לייב או בתצלומי סטילס, בעוד זה מסיים את האקט הלא מובן, הן מבחינת למה ומדוע, ובמיוחד כשבמקביל אנשים אחרים שאף התחבקו עם ג'נסיס רגע קודם ממשיכים בצילום, אני קולט שג'נסיס מנסה למשוך מידי את המצלמה שלי, עניין שלא התמסרתי אליו בכלל ומשכתי אותה (את המצלמה כמובן) במהירות לאחור.

מרגע זה הבנתי כי המופע הזה ביזארי לחלוטין, והמוסיקאים חיים על פי חוקים שאין חוקים ואין כללים, האקט ההתרסתי הזה חזר שוב כאשר לקראת סופו של המופע קם המתופף וניגש אל המיקרופון וביקש לקרא ל"קצין האבטחה" כדי שיסלק אותנו מהמקום, לא כל כך נתפס על הדעת כאשר נגנים של הרכב המחזיק מעצמו כאנדרגראונד משחקים כמו שוטרים שצועקים ומנסים לחנך את הקהל וזה לא מסתדר ביחד העניין הזה, כאילו מה או שאתם עושים פאקינ' רוקנ'רול או לא, כן האקט הזה לא נראה לי מבוסס על מצע של הגיון. כאשר מסביבי צבא צלמים שלא מפסיק לצלם ולתעד, כנראה שאני וכפיר  היינו הנבחרים…

חוויתי לא מעט הופעות הקרויות מחתרת, אנדרגראונד, פאנק, אנרכיזם וכל דבר שהוא נגד הממסד והעולם הישן, בכל מיני חורבות, סקאוטים ומחסנים, מעולם, מעולם לא אסרו עלי בסצנה הזו לצלם או לתעד במופע, להיפך, תמיד הגישה הייתה שזה אקט כחלק מהמופע המשאיר הנצחה לאותם רגעים.

את המופע עצמו המשכתי לחוות כשאני עומד מאחורי הקהל משקיף על הנעשה וחושב לעצמי שזהו קטע הזוי.

כעת, בשעות הבוקר כשאני חושב על כך באופן צלול ומבוקר, כי הרי אי אפשר להתעלם ממופע בו נכחת במטרה לדווח אודותיו. התחלתי להתעמק באוקיינוס המידע אודות ההרכב והדמות בפרונט, ג'נסיס, הבנתי שהאינסידנט מולי ומול הצלם השני היו בבחינת חלק מהפוזה והתדמית שהם מבקשים ליצור לעצמם כאנשי האנטי והנגד, כי כאשר תיאמתי את הגעתי לשם סיקור המופע לא נאמרה לי חצי מילה לעניין איסור תיעוד או צילום במהלכו, ובכלל, רשת האינטרנט עמוסה בקטעי וידאו המתעדים את הופעותיהם, חיפוש ביוטיוב מניב לא פחות מ – 831,00 תוצאות, רוב רובם של התיעודיים החיים מהופעות הם של אנשים פרטיים, ערוץ בנושא Psychic TV  נוצר על ידי צוות העומד מאחורי פלטפורמת יוטיוב שכלל מעל 400 סרטונים פרטיים, שאילתא הכוללת את שרשרת החיפוש psychic tv live 2016 חושפת כמות בלתי נתפשת של קטעי וידאו שצולמו במהלך הופעות ההרכב בשנה החולפת ממרחק אפס מהבמה, אני מניח כי מדיניות השליטה על זכויותיהם ביוטיוב לא ממש קיימת ומבחינתם הם נותנים חופש מידע וחופש תיעוד, כיום בעידן הטכנולוגי בו מאפשרת הפלטפורמה לכל מוסיקאי להתנהל בשליטה מלאה על היצירות שלו, לבקש הסרת קטעי וידאו או פשוט "לשתול" עליהם פרסומות שהרווחים מהן יגיעו אליו. אז כנראה שהיגיון לא ממש נכח כאן במהלך המופע, אוקי, יאללה, פאנק ומחתרת עאלק, דפדפתי…

כי מסתבר שפסיכים הם כן אבל טלוויזיה הם לא…

בקטנה – בדוכן מרצ'נדייז שהוצב בכניסה למועדון הוצגו למכירה סטים של האלבומים של ההרכב, עסקת חבילה של שלושה אלבומים במחיר 50 ₪, הצעה נדיבה.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

וידאו, עד הרגע ההוא…

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

3 תגובות

  1. שלום יובל,
    גם אני הייתי בהופעה, וניתקלתי בבלוג שלך תוך כדי שחיפשתי תגובות וביקורות.
    בין היתר רציתי לקרוא חוות דעת על הארוע עם הצילמים ועוד ארוע לא ברור שהתרחש בסוף המופע כאשר המתופף רב עם מישהו בצד שמאל של הבמה (בצד של הגיטריסט) לאחר ששאר חברי הלהקה ירדו.
    בצורה אירונית מתברר שאתה היית אחד הצלמים…
    אז קודם כל – העניין הזה ממש ביאס אותי, זאת אומרת – עצם העובדה שחברים בלהקה כל-כך ותיקה ואיכותית מתעצבנים, עוצרים את ההופעה, מגיעים לאינטראקציה לא נעימה עם אנשים בקהל וקוראים לאיש האבטחה –
    זה כבר עניין מביך ומצער מאוד. היה לי לא נעים עד כדי כך שבסוף ההופעה ניגשתי למתופף, התנצלתי וסיפרתי לו כמה נהניתי מהמוזיקה שלהם. אגב, הוא היה ממש עצבני, ממש.
    בפוסט שלך הארת את כל העניין מהזווית שלך ואני מוכרח לומר שהיה לי מאוד מעניין לקרוא.
    אבל! אני לא מבין למה אתה מתכוון ב"תיאמתי את הגעתי לשם סיקור המופע" (תיאמת עם מי? ו"סיקור המופע" עבור מי?) ואני בכלל לא מסכים איתך שזה עניין רגיל שבהופעות מישהו עומד ממש מול הלהקה ומצלם (למעשה – מסריט) את ההופעה.
    צילומי סטילס פה ושם זה סבבה, אבל אני בהחלט יכול להבין מדוע מי שמופיע על במה עלול להתעצבן בסיטואציה כזו. בא נסכים שזה לא קורה להם בכל הופעה , ותעיד על כך התגובה שלהם שהיתה קיצונית.
    אגב, הם גם לא נתנו הדרן, שזה בפני עצמו מעיד על התחושות השליליות שלהם.
    אני לא יודע מי הם אומני האנדרגראונד שראית ואיפשרו לך לעמוד בפרונט ולהסריט את ההופעות שלהם, אבל יש לי תחושה (תקן אותי אם אני טועה) שמדובר בישראלים , ו…איך נאמר בעדינות? אם כבר יש מי שמשווע לקצת "פוזה ותדמית" הרי אלו בדיוק אומנים מהביצה (swamp) המקומית שיעשו הכל כדי שמישהו יצלם אותם ויראה כמה הם מגניבים.
    אתה טוען שקראת ובדקת קצת על ג'נסיס, אם כך אתה בוודאי יודע עד כמה הוא (אני לא סגור אם הוא יותר "הוא" או "היא") ותיק, משופשף, מנוסה, רב-תחומי, מוכר ומוערך. ראבק, הבן-אדם הוא אחד מחלוצי האלטרנטיבה בבריטניה עוד משנות השבעים. הוא עשה הכל וראה הכל, הוא ישב (ועף..) ימים ושבועות עם וויליאם בורוז(!!) ואתה חושב שאחרי כל זה בגיל 66 הוא מנסה ליצור לעצמו "פוזה ותדמית"?
    you must be joking.
    תבין, ג'נסיס הוא *הדבר האמיתי*, אין יותר אמיתי ממנו. הוא זה שאחרים מנסים להיות כמוהו וזורקים את השם שלו כ"תו תקן" להבנה במוזיקה אלטרנטיבית ואלטרנטיבה בכלל.
    לכן כל-כך התבאסתי אתמול – כי הצלחת (גם אם לא בכוונה רעה) לבאס ולהרגיז אומן/להקה בסדר גודל כזה.
    ואל תטעה – כמות האנשים בהופעה לא מעידה דבר וחצי דבר על שיעור הקומה של Psychic TV..
    שוב, לדעתי זה היה מאוד מצער.

  2. לדני שלום, אני כפיר הצלם הנוסף שהיה ליד יובל בהופעה ואני רוצה להסביר לך איך הדברים נראים מנקודת המבט שלי: אני בא להופעה, משלם בדיוק כמוך על כרטיס, מביא איתי מצלמה (לא גדולה) כדי לתעד את ההופעה מתוך זה שאני (וגם יובל) נותנים כבוד ללהקה ורוצים שיהיה תיעוד טוב של ההופעה, מפסיק לצלם כשאני מתבקש ע"י המתופף להפסיק לצלם 20 דקות אחרי שההופעה התחילה, ומה אני מקבל בחזרה ? שאותו מתופף פרובוקטור (הבנתי שהוא גם הספיק לריב עם איזה בנאדם מסכן שבסך הכל רצה לקחת את הסט ליסט אחרי שנגמרה ההופעה) מסית את כל הלהקה נגדי ונגד יובל, וזה כשכל השורות הראשונות מלאות בפלפונים שצילמו חופשי וידאו, והוא המתופף, עוד יש לו את החוצפה לקרוא לאבטחה לסלק אותנו (כשאני ולמיטב זכרוני גם יובל לא צילמנו וידאו בכלל באותו שלב ואני אפילו לא סטילס) ומר/גב' ג'נסיס יורדת הכי נמוך שאפשר כשהיא מנסה לחטוף בכוח את המצלמה מהיד של יובל. אם זו לא יריקה בפנים, אז אני לא יודע מה זו יריקה בפנים. אני גם מסכים עם יובל שזו סוג של פוזה מתנשאת. איתך אני מסכים שהאינטראקציה הייתה מאוד לא נעימה, אבל שוב פעם, כל מי שהיה בשורות הראשונות ראה שזה היה נטו המתופף שהיה אחראי לכל ההתנהלות הבזיונית הזו ואני לא חושב שהיית צריך להתנצל בפניו על שום דבר, אם כבר הוא היה צריך להתנצל בפנינו. עקרונית, זו זכותה של הלהקה להחליט אם היא מוכנה שיצלמו אותה או לא (אגב לא יודע אם שמת לב אבל בכניסה להופעה על הדלת של המועדון היה שלט של אפליקציה שאמר "אתם תצלמו את ההופעה ואנחנו נדאג לכם לסאונד טוב", להראות לך שהזמנים משתנים), אני לא מתווכח בכלל לגבי הנקודה הזו, אבל יש דרך איך עושים את זה (זה אמור להיות גם חלק מהתפקיד של ההפקה שהייתה לדעתי צריכה להודיע מראש שצילום וידאו אסור), אבל בטח לא מנסים לחטוף מצלמה מהיד. תחשוב מה היה קורה אם הג'נסיס הזו הייתה מנסה לחטוף לאנשים את הפלפונים שלהם מהידיים, איזה מהומת אלוהים הייתה נהיית שם. בעיני זו גם קצת התנהגות טיפשית וילדותית מצד להקה כ"כ ותיקה "להתעצבן" עלי ועל יובל כשכולם מסביב מצלמים עם הפלפונים שלהם את ההופעה (שלא לדבר על שפע ההופעות החיות שלהם מטווח אפס שמסתובב ביוטיוב). הם פשוט "נפלו" על האנשים הלא נכונים. אני גם רוצה להגיד לך שבשנים הלא מעטות שגם אני מצלם וידאו של הופעות חיות בחיים לא נתקלתי בהתנהגות כזו בזיונית מצד להקה. גם אני צילמתי כבר להקות שעושות פאנק, גאראג' פסיכדליה (ופוזה זה ממש לא העניין אצלהם) רק לתת לך כמה שמות: Gong, Daevid Allen, Nektar, Wire, Black Angels, No Joy, Underground Youth ותמיד התייחסו לצילום כחלק מחווית ההופעה. גם להקות מהאינדי הישראלי (ותאמין לי הן מתעסקות במוזיקה ולא בפוזה והן מעריכות את החשיפה שאנחנו נותנים להן) מכבדות אותנו הצלמים, למשל האחים חביב וה-Great Machine, רימוך כפיר והלטאות, המסך הלבן ואני יכול לתת לך עוד הרבה שמות אחרים. זהו, זה מה שרציתי להגיד לך, שאני ויובל באנו להופעה מתוך זה שאנחנו כיבדנו את הלהקה (ומה זו הכתבה של יובל,שכתב בחיוב על המוזיקה שלהם עוד אחרי מה שעשו לו, אם לא לתת להם כבוד) חבל שהם לא ידעו להתייחס ככה גם אלינו ובכך בעצם הם הרסו לעצמם את ההופעה.

  3. היתה הופעה מעולה של להקת פסיכדליה טובה. אנ י גם כן לא הבנתי מה קרה שמה בדיוק ואני רק יכול להסביר את הריב לגבי צילוםמשלוש סיבות : א. המקום קטן מאד ככה שהצילומים קרובים מאד. זה לא מחמיא במיוחד.(אגב הצילומים פה בבלוג דווקא בסדר לעניות דעתי) ב. זה שצולם במצלמה ולא בפלאפון מאפשר להוציא תיעוד הרבה יותר איכותי. ג. פסיקיק טי וי נהגו להוציא כל הופעה כתקליט מה שאולי ניהיה מיותר מאז שכולם מפרסמים את ההופעות ביוטיוב. זה בטח מאד מתסכל ללהקה. ראיתי בתחילת ההופעה את המתופף בסטנד מרצ' היה נראה מבואס שהם לא ממש מוכרים משהו. בכל מקרה לפחות עכשיו אני מבין קצת יותר מה קרה שמה.

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא