כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

פס קול שבועי

פס קול שבועי 18.06.2016

עוד שבוע מגיע לרגעיו האחרונים, מותיר את הצלילים שהבשילו על שולחן העריכה, האזנה.

האחים ראובני, חנות מוסיקה. צילום: יובל אראל
האחים ראובני, חנות מוסיקה. צילום: יובל אראל

עוד רגעים של האזנה ממוקדת בשפע שהשבוע האחרון מציע לאוהבי המוזיקה, טעמים מגוונים, שימרתי תריסר מתוכם עבורכם. הפעילו מזגן, הכינו קערת פירות, פתחו כסא נח, הגבירו את הווליום.

 

רותם אור TotemoHits

אין ספק שגם הבלוג נשבה בקסמיה המוסיקליים של רותם אור המוכרת לרבים בטייטל Totemo אשר אלבומה הראשון במסגרת הזו האי.פי Heavy As My Dreams בהפקתו של רועי אביטל (Garden City Movement) זכה בארץ ובחו"ל לתגובות נרגשות שהכתירוהו כפורץ דרך בעולם הפופ. כעת בדרך לאלבומה השני – Desire Path, אף הוא בשיתוף פעולה עם רועי אביטל, משחררת רותם סינגל נוסף – Hits, אין ספק כי מדובר ביצירה מוקפדת עם סאונד עשיר, שמשלב אלמנטים קלאסיים לצד לחנים פופיים. שירי האלבום החדש Desire Path נכתבו במהלך השנה האחרונה, בה התמודדה רותם עם מחלת הסרטן. מילות השירים מציעות התבוננות מפוכחת ואמיצה על התהליכים האישיים שליוו אותה במהלך השנה החולפת. הקליפ המלווה מבקש להאיר היטב את ההתמודדות עם המחלה והאומץ המוזיקלי של רותם לכל אורך הדרך. השבוע תשיק הפיה הזו רותם אור אקא Totemo את האלבום במופע לילי שיתקיים בכולי עלמא בתאריך 22 ביוני, הנה איוונט, תאזינו, תבואו.

 

אמיר דדון – לבחור נכון

השבוע קפצתי לביקור במשרדי חברת הליקון – המחלקה הישראלית, בזמן ששהיתי שם נשמעה לפתע מוזיקה מאחד החדרים, קול מאוד מוכר שהתנהל בשקט ושלווה עוצמתיים מעל מצע קלידי פסנתר, הלך והתעצם לכדי מעין זעקה או קליימקס מוזיקלי המתגבר בקול האנושי מלווה בתזמור אלקטרוני היוצר אשליה של תזמורת כלי מיתר אדירה עד לכדי יבבות גיטרה חשמלית בפאז מחוספס וחוזר חלילה בועט לך במעטפת הרגשות ויוצק בך תחושה של עוצמה ורוגע גם יחד. אז ישר שאלתי מי זה ומיד בררתי מתי השיר ישוחרר להאזנה. אמיר דדון ישב על מילים ולחן ביחד עם אלדד ציטרין ובהפקה מוזיקלית של גלעד שמואלי, יודעי דבר מדברים על אלבום הצפוי לצאת לקראת ראש השנה, לפי הסנונית הזו נראה שהוא יבוא טוב מאוד עם תפוח בדבש וחופן גרגרי רימון אדומים ובוהקים.

 

אסתר רדא – Cry For Me

סינגל ראשון מתוך אלבום שני לאסתר רדא, אחת הזמרות יוצרות הנערצות על הבלוג, על הכתיבה וההלחנה אמונה אסתר רדא עצמה, כשבדומה לאלבום הקודם גם כאן נכתבו החומרים בצורה "עירומה" על גיטרה והובאו לאולפן להלבשה והפקה. בסטודיו התל אביבי יחד עם המפיק SHUZ, נטווה הסאונד של האלבום החדש: הגרוב השחור והקול הנדיר של רדא במרכז, כשהסגנון סובב סביב סול על נגזרותיו ו- RNB . האלבום המלא יראה אור באוקטובר 2016.

 

מיכל שפירא – אלוהים הוא אישה

הסינגל הראשון מתוך אלבום הבכורה של מיכל שפירא העומד לצאת בקרוב עוטף הצהרה פמיניסטית אסרטיבית ומתריסה מלווה במרקם מוסיקלי מורכב המשלב טעמים וצבעים של ג'אז, פופ, Fאנק ונגיעות בלוז. אלבום עצמו הופק לאחר איסוף חומרים ומיונם וסיוע ההמון באמצעות פלטפורמת הדסטארט. הסגנון המגוון והאקלקטי של השיר, מצליח להחצין את הוורסטיליות האישיותית של מיכל הן בנרטיב והן במהות. השיר, המתאר סיטואציה לילית של בחורה בבר, מעט שיכורה ומשועשעת, הופך להמנון של עוצמה נשית, אופטימי ומלא תובנה. לפי סנונית זו נראה שהולך להגיע אלבום שובב ואיכותי במיוחד.

 

אביגייל רוז – זה יקרה

בדרכה להשקת אלבומה השני משחררת אביגייל את "זה יקרה", אשר נכתב והולחן על ידיה והופק מוסיקלית בידיו האמונות והנאמנות של יוסי מזרחי שטביעות אצבעותיו יגעו מן הסתם בכל יצירת האלבום.  כך מספרת אביגייל על השיר והחיבור עם יוסי – "החלומות שלנו הם החומה שעוצרת אותנו מלעשות שינוי בחיינו. ברגע שאצא מהתפיסה הזאת – שאני חייבת להגשים את החלומות שיש לי עוד מהילדות – אני אהיה חופשיה. יש עובדות בחיי שאינן ניתנות לשינוי ברגע זה. לפעמים אני שלמה עם זה וטוב לי במקום שאני נמצאת בו. אבל לפעמים אני מתעוררת לאותה המציאות בפאניקה גדולה. מן דיסוננס קיומי שכזה. אני חושבת שהצרות שלי מתחילות כשאני מפסיקה לחיות ומתחילה לחשוב. את השיר כתבתי והלחנתי לבדי, אבל כשיוסי הפיק אותו, הוא הפך להיות של שנינו. הוא הצליח להעביר בצורה מושלמת את מה שהרגשתי, ואפילו גרם לי להבין רבדים עמוקים יותר שהיו קיימים בשיר. יוסי הצליח להחזיר אותי לרגע הקסם בו השיר נולד".

 

טל בדני – Have You Ever Tried

את החלק הראשון של חייו הבוגרים הקדיש טל ללימודי אמנות בעיקר בציור, בנקודה זו אני וטל נפגשים, חולקים את אותה מגמה וכיתה בבית הספר ויצ"ו צרפת שעבר מהעולם, חווים יחדיו את מוזיקת הנעורים עד שבדרך הטבע הלימודים מסתיימים ודרכנו מתפצלות, טל נסע לניו יורק וסיים לימודי אמנות באקדמיית ART STUDENT LEAGUE והשתלם בתחום הציור הקלסי, רישום ופיסול. לאחר שהות בת שבע שנים בניו יורק חזר לארץ, ויחד עם עוד שלושה מוסיקאים הם הקימו את "אנסמבל דיוואן" – פרויקט המבוסס על מוסיקה תימנית עתיקה. בשנת 2003 עבר טל לסביליה, שם יצר את פרויקט "רחמים" (WOMBS) פרויקט צילום שנוגע בלידה ומוות – www.talbadani.com . במקביל לצילומים, לווה הפרויקט גם בכתיבת טקסטים – מעין יומן שאוצר סיפורים קצרים חלקם אוטוביוגרפים, מחשבות והרהורים שנשאבו מפרויקט הצילומים והועתקו למילים ולחנים, שלבסוף התהוו לאלבום – JEWELLERY OF LOVE AND DEATH. את הקלטות האלבום מלווים מוסיקאים מובילים מעולם הג'אז, אבישי כהן – חצוצרה, גדי להבי – פסנתר והמונד, סיימון סטאר – קונטרה בס והפקה. בשנים האחרונות הזדמן לטל ולי להיפגש במסגרת מעגלי חיברות של מפגשים עם החברים לספסל הלימודים. כעת הוא משחרר את הסינגל הראשון מתוך האלבום – Have You Ever Tried. מדובר ביצירה מעולה מכל בחינה ואל תאמרו שאני לקוח שבוי. האזינו!

 

אלישע בנאי – קם ורוצה ליפול

אלישע בנאי משחרר שיר חדש מתוך פרויקט\אלבום עתידי, זה פשוט שיר אהבה אותו מקדיש אלישע לחברתו בשנים האחרונות סיוון מסט, כך אלישע על השיר: "קם ורוצה ליפול הוא החלק הראשון מתוך החלק השלישי שלי כאדם, אותו אני מקדיש לאחת שאני אוהב שגם כשאני למטה ישנה יד שתעלה אותי למעלה." הוא חמוד, אלישע, השיר ממש טוב, וארבעים השודדים – בהרכב חדש לחלוטין, הכולל כעת בנוסף לעומרי ג'ו נווה מההרכב המקורי בגיטרה חשמלית שחזר כעת, את החברים החדשים – יהלי קורן בגיטרת בס ונעם גריידי על התופים. השיר החדש שמילותיו נכתבו בידי אלישע הולחן בעזרתו של עומרי ובמהלך הקלטתו הצטרף פיטר רוט המהווה יועץ מוזיקלי לאלישע בכלי הקשה. את הויז'ואל העוטף את הסינגל איירה ברוב כשרון הגברת גפן רפאלי. אכן יש למה לצפות בהמשך, תרשמו ביומן את התאריך 22 ליולי, אז יחגוג אלישע עם השודדים המתחדשים את השקת הסינגל באוזןבר.

 

הילה רוחBoom Boom

אחרי שאלבומה "רופאה במערב" שהושק לפני כשנה נחל הצלחה גדולה בסצנה המקומית, משיקה השבוע הילה רוח את גרסתה בשפה העברית לשירה המפורסם של ננסי סינטרה Bang Bang" (My Baby Shot Me Down)‎", אותו תרגמה יחד עם קוסטה קפלן והפיקה יחד עם המוסיקאי רן שם טוב בשיתוף פעולה ראשון ומסקרן, הסינגל מגיע כעת לקראת "נצחון" אמנותי נוסף בדרכה המוסיקלית כאשר "רופאה במערב" עומד להיות מושק בגרסת וויניל אליו יוצמד דיסק אי.פי שיכלול רמיקסים לכמה משירי האלבום שעשו כמה מהשמות החשובים סצנה המקומית, ביניהם רד אקסס, רותם אור ועוד. יש מופע חגיגי שיתקיים בתאריך 2 ליולי במועדון בארבי, גדלו זקן או קרעו את הג'ינס ובואו.

 

 

 

קותימן – 6AM

לאחר שלל הרפתקאות יו-טיוב, אלבום בכורה בלתי נשכח, סרט דוקומנטרי שלא השאיר אף עין יבשה ומיני-אלבום אפרו-ג׳אז, מוציא קותימאן, אשף מוסיקלי מיוחד במינו, אלבום חדש. האלבום הוא "אחיו השזוף במכנסיים קצרים וכפכפים" כהגדרתו של בועז מורד,  של המאסטר פיס הפ׳אנקי הקודם שלו, שיצא ב-2007. אם באלבום ההוא, קותימאן הגיש את הפרשנות שלו לפ׳אנק המלוכלך והגרוב החם, הרי שבאלבומו החדש, הוא מביט אל העולם מהחוף של יפו, ומעלה באוב את הסאונד של הצ׳רצ׳ילים, האריות ואחרית הימים; הסאונד של גיבורי הגיטרה הראשונים שלנו. היצירה המצויינת הזו תושק במופע חגיגי עם האורקסטרא המפורסמת של קותימן בתאריך 23 ליוני במועדון התאטרון ביפו, הכינו נעלי ריקוד או כפכפי ים ובואו.

 

מיקה שדה –  Birds and Guitars

לפני הרבה שנים ראיינתי את מיקה שדה בשעת ערב מוקדמת באמצע הרחוב מול לבונטין 7, מצוייד במצלמה דיגיטלית ותאורה מהסמארטפון, מאז הספקתי לחוות את יצירתה והופעותיה בשלל פרוייקטים אישיים ואחרים, כעת משיקה מיקה אלבום סולו חדש, ובו שירי מסעות ודרכים מתקופות שונות בחייה אשר התגבשו לכדי אלבום פולק קטן ואישי, האלבום הוקלט באולפן הביתי בהפקה משותפת עם בן זוגה אוראל תמוז, מה שהתווה את הדרך לפרויקט משותף בשם Channel, שיראה אור בהמשך השנה, ובהשתתפותם של נגנים מובחרים כאבי סינגולדה, אדם בן עזרא, קרן טננבאום וסתיו בן שחר. לטעמי מדובר בפיסה מוסיקלית מענגת ועדינה שצריך נשמה של פיה אמיתית כדי ליצור בכל כך הרבה אהבה ונשמה.

 

אייל אבן צור – בדרך לחירות

אלבומו השני של אייל אבן צור, יוצר, סינגר סונגרייטר ומפיק מוסיקלי שתחת ידיו נולדו אלבומים של מוזיקאים מהשורה הראשונה, מגיע כעת לאחר שנתיים של עבודה לשלב הגמר ההפקתי. האלבום החדש כולל מנין שירים פרי יצירתו מהם מנשבת רוח צעירה ורעננה, מדויקת ומהודקת לכלל שלמות מוסיקלית נכונה. אייל יחגוג את השקת האלבום הכה מוצלח הזה במופע חגיגי שיתקיים בתאריך 27 ליוני במועדון האזור במסגרתו יארח את יובל בנאי ושלומי ברכה, תבואו?!!!

 

ליאת יצחקי – קערות של אהבה

על המדף בביתה של ליאת יצחקי מונחים בשורה מספר פרסים שהוענקו לה על יצירתה ועשייתה האמנותית, פרסם אקו"ם, פרס מחול ישראלי, פרס משיב רוח ועוד, את אלבומה החדש "קערות של אהבה" שמעתי לראשונה בדרכי חזרה מכנס מוזיקלי במכללת אונו, תחושתי הראשונית הייתה כי מדובר באלבום המציג קול נעים בהטעמה נינוחה ומרגשת, האוזן אהבה את ששמעה. כשדפדפתי בעלעלי האלבום שצורפו למדתי לדעת כי ליאת יצחקי הוציאה אלבום קונספט המוקדש לשירים אותם יצרה המשוררת טניה הדר שהלכה לעולמה לפני כשנתיים והותירה אחריה חומרים רבים חלקם הגדול מאוגד בספרי שירה שכבר יצאו לאור. ליאת יצחקי בחרה בסך הכל תשעה שירים מתוך האוצר הבלום הזה שכמהה לרקום קול וצלילים ועטפה אותם בלחנים ובשירה חמה ונעימה לאוזן המצליחה להעביר את הנרטיב והרעיונות הטמונים בכל תמליל ותמליל. זהו סוג של פיסת אמנות שראויה לה להימצא על כל מדף של שוחרי מוסיקה עברית איכותית.

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא