כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

פס קול שבועי

הכוכבים של אירופה

תחרות השירים של איגוד השידור האירופאי, אירוויזיון 2016, בשטוקהולם, מוצ"ש 14.05.206 ודרישות שלום חמות מחברי המשלחת הישראלית, עקב, ניתח ומדווח – יובל אראל.

ג'למה מאוקראינה זוכת האירוויזיון 2016. צילום: תומס הנסס
ג'למה מאוקראינה זוכת האירוויזיון 2016. צילום: תומס הנסס

בשורה האחרונה אפשר להציג את העובדות האחרונות, עדין יש ניצוצות של אנושיות בעולם המתהפך, העובדה היא כי השיר של אוקראינה שבוצע בידי הזמרת ג'מאלה העוסק בנרטיב העצוב מאוד של גירוש, הגלייה והשמדה של העם הטטרי מחצי האי קרים בידי סטלין במהלך המלחמה מול הנאצים, הוא השיר שזכה במקום הראשון, ומיד אטפל גם בדרך ההפקה וההגשה שלו, מצביעה כי האנושות עדיין מזדהה עם עוולות ומבינה מתי אפשר להניח בצד את ה"שלום" וה"אהבה" ולכבד את ההיסטוריה.

חובי סטאר בין המאושרים שעלו לשלב הגמר. צילום: תומס הנסס
חובי סטאר בין המאושרים שעלו לשלב הגמר. צילום: תומס הנסס

לצד נרטיב זה ראוי לציין את ההצלחה המפתיעה של המשלחת הישראלית, עניין שהחל למעשה כבר בשלב המוקדם לפני כחודש את התארחו בישראל 20 מהמתמודדים בתחרות יחד עם מלווים ואנשי תקשורת ממדינותיהם וזכו בהצצה בלתי אמצעית לאנשים המהווים את ישראל, קשר שהחל כאן בפרויקט ISRAEL CALLING  והמשיך במסיבה המסורתית השנתית של המשלחת הישראלית לתחרות האירוויזיון, כאשר מעל 2,500 אנשים ונשים, ביניהם זמרים, ראשי משלחות, עיתונאים בכירים, קהיליית העסקים המקומית בשטוקהולם, חברי פרלמנט וחברי מועצת העיר בשטוקהולם ואח"מים נוספים וכן חובבי אירוויזיון רבים הגיעו לחגוג במסיבה שהתקיימה והופקה בסיוע ושיתוף שגרירות ישראל בשטוקהולם, משרד התיירות, קרן קיימת לישראל וגופים נוספים והמפיקה הצמודה טלי אשכולי, במועדון היורוקלאב שנבנה במתחם מיוחד בקדמת הארמון המלכותי וקושט בדגלי ישראל, בבלונים כחול-לבן וכוכבי ענק. המסיבה נמשכה עד אור הבוקר שלמחרת.

המסיבה הישראלית בשטוקהולם. צילום: משרד התיירות
המסיבה הישראלית בשטוקהולם. צילום: משרד התיירות

מעבר למנות הפלאפל, החומוס והטחינה הישראליים, סחף דורון מדלי, האיש והמאסטרו מאחורי השיר שייצג את ישראל השנה וגם אשתקד, את הקהל הרב למעגלי הורה שמחים, כזכור, מעגלים שכאלו הרקיד דורון כבר במסיבה שהתקיימה בתל אביב לפני חודש, בין החוגגים כאמור היו המתמודדים השונים שחלקם אף עלו לבמה במועדון וביצעו כמה הפתעות כזמרת שייצגה את בולגריה, פולי ג'נובה ששרה את "דיווה", בדיוק 18 שנים לאחר הזכייה ההיא של דנה אינטרנשיונל בתחרות, הזמרת מאלבניה, מוסלמית, העונה לשם אנדה טאריפה, שרה בעברית צחה את השיר "כאן נולדתי". גם הישראלי שלנו מצרפת, עמיר חדד, ביצע בנוסף לשירו לתחרות J'AI CHERCHE, גם גרסה ייחודית לשיר "גולדן בוי". וואלה היה שמח ויותר מכך היה פלוס פלוס בתחום הקשרים הבלתי אמצעים בין דמויות מפתח מעולם המוזיקה והבידור לבין המשלחת הישראלית, סוג של קשירת קשרים תרבותיים. גם הבחור שלנו, נציג ישראל לתחרות, חובי סטאר, ביצע שורת שירים והלהיב את החוגגים.

יואב גינאי ראש המשלחת חוגג. צילום: משרד התיירות
יואב גינאי ראש המשלחת חוגג. צילום: משרד התיירות

ונחזור אל התחרות עצמה שהתחלקה השנה לשני שלבים – חצאי גמר וגמר, כאשר לדאבון הקהל הישראלי חצי הגמר הראשון נערך בדיוק ביום הזיכרון ובשל כך לא היה שידור חי שלו מעבר לגולשי האינטרנט שיכלו לצפות בזמן אמתי ואף לאחר מכן באירוע, הבלוג צפה, יחד עם רובו של עמישראל, בחצי הגמר השני בו נטל חלק הנציג הישראלי, וכמובן באירוע הגמר עצמו, מול המרקע, לצד קערת רצועות קולרבי וגזר קלופות, רשם לו את הרשמים הראשוניים, הנה הם –

ארוע חצי הגמר השני של תחרות האירוויזיון לשנת 2016 נפתח כאשר מנגינת ושירת שיר הנושא מהמחזמר צלילי המוסיקה היוו את הבסיס למופע חביב של צמד המנחים בהשתתפות ניצבים ורקדניות רבות. גלאמור אמרנו? כל זאת לווה בעבודת תאורה מעולה שבדרך אגב יחד עם מסכי לד אדירים עשו את התפאורה למדהימה בעוצמתה הויזואלית. התאורה ההופכת את האולם למועדון שלג וקרח קסום ועכשווי אם לא עתידני, או להיכל אש ולהבות על פי השיר המוגש באותה עת…

חובי סטארס. צילום: תומס הנסס
חובי סטארס. צילום: תומס הנסס

כן, הייתה לי סוג של תחושת דז'ה וו או ביתיות או סתם הכרות מוקדמת עם השירים בעקבות ביקורם של חלק גדול מהמתחרים בארץ וקיום מופע גאלה במועדון התיאטרון, חצי הגמר השני הפך את החוויה למוכרת מיד. לוליינים רקדניות זמרות ליווי ועוד מיני אפקטים אנושים המגיחים ברגע הנכון ונעלמים בתזמון מדויק והדוק. בניגוד לשנים קודמות המנחים כמעט ואינם גונבים נתח זמן במהלך המופע ומשאירים את הפלואו לרוץ ולזרום. גם סרטוני הקדימונים התקצרו השנה. יתכן ואלו אילוצים בשל הכמות הגדולה של המדינות המתחרות. מכל מקום במבחן התוצאה זה עושה רק טוב לתחרות.

אני מסמן לי וי קטן ליד הזמרת ג'מאלה מאוקראינה המוסיפה מקצבי גרוב ושירת סול אמיתית עם פתיחה סמי אתנית מזרחית. רעיון יפה ויוצא דופן בתוך הג'לטין הסכריני הדאנס המנוני סינטטי שאופף את התחרות, אני קולט שבין בית לבית בשירה מתגנב איזשהו ניב עתיק, מאוחר יותר הבנתי שזו השפה הטטרית העתיקה ששלטה בחצי האי קרים, בכלל אמש הבנתי שאותו וי קטן שלי יש לו חלק, אפילו דמיוני, בניצחון הטטרי…

והנה אמש, מוצאי שבת חמה במיוחד בישראל, אפילו החתולים והכלבים לא מעיזים לשוטט ברחובות, חמסין, אני מתיישב לי עם קערת חטיפי ירקות חדשה ורעננה כדי לשרוף את כל הלילה מול המרקע. שלב הגמר של התחרות בשידור ישיר משטוקהולם.

האירוע נפתח במצעד מרהיב של המתמודדים על הבמה, מלווים ברקדנים ורקדניות כולל תצוגת יכולות של תאורה. וי ארט וטכנולוגיה עטופים בצלילי היי אנרגי ואלקטרו דאנס, פתיחה שווה.

המנחים שכבר הפכו בעצמם לדמויות נערצות על ידי הקהל הענקי שממלא את האולם מזכירים לצופים את התחרות הראשונה של האירוויזיון שהתקיימה בשנת 1956, תחרות שנוסדה במטרה לאחד את היבשת השסועה אחרי מלחמת העולם השניה ומציינים כי גם בימים אלה נמצאת אירופה בימים של שסעים רבים…

אז מה יש לנו כעת? מצעד רצוף של 26 שירים, כמעט ללא הפסקה או אתנחתא, למעט דקה וחצי אחרי 19 שירים ברצף, הסגנונות השולטים הם המון דאנס, המון יורו פופ עכשווי, אנגלית היא השפה השלטת, רק הנציגה האיטלקית העיזה להביא ניחוחות של סן רמו לשבדיה, גימיקים קטנים שמצורפים לזמרים, כאן תוף מונגולי ענקי, שם לוליינים בחישוק (אצלנו…), כאן רקדנים מלקקי עורף ושם זמרות ליווי, אותה טכנולוגיה מעולה שעיטרה, קישטה וצבעה את הבמה באורות, אפקטים ותעלולי וי ארט מהממים חזרה גם הפעם, כעת הייתה ההזדמנות לראות בלייב את אלו שהחמצתי בחצי הגמר הראשון (יום הזיכרון, זוכרים…).

חובי סטארס בביצוע השיר הישראלי. צילום: תומס הנסס
חובי סטארס בביצוע השיר הישראלי. צילום: תומס הנסס

האמת, לא נפלתי מהכסא, או יותר מדוייק מהספה, הרמתי מספר פעמים גבות לכמה יוצאים מהכלל, הבחורה המתוקה מבלגיה ששולחיה  החליטו שפתיחה הגנובה מהשיר We Are Fammilly  זה עניין מוצלח להגיש בתחרות שכזו, בכלל היו כאן המון קאט אנד מיקס אנד פאסט של מבני מוזיקה שהצליחו בעבר, מזכירים את כל הלהיטים הישאליים בסצנה הימתיכונית ה"משאילים" איש מרעהו מילים, קטעי מנגינה, תזמוני פלאצט למילה מסויימת ועוד כהנה שטיקים החביבים על הקהל, משהו מקורי לא היה כאן, אינדי שמינדי גל חדש מועתק ומשועתק, התוצאה הסופית – להיטים לרחבת הריקודים במועדון הלילה הקרוב למקום מגוריכם, חודש חודשים והם יגוועו בפעימות ההסטוריה.

למה החברים מהולנד חושבים ששיר בסגנון קאונטרי פולק אמריקאי מתאים לתחרות הזו? למה הנציג הביתי כאן, השבדי נשמע כמו אחד שסובל מליקויי הגייה בשפה האנגלית וחלק ניכר מהמילים בשירו לא נשמעו די ברור…האמת, הזכיר טיפה את פסנג'ר, והנה ג'יימי לי מגרמניה שנראית כמו פליטה מלהקת הבנות ספייס גירלס,  מנסה לטעת קצת דרמה בשיר שמקצבו די איטי למרות השימוש הבולט במכונת תופים העולה כמעט מעל השירה. הנה נקודת אור, הישראלי השני. אמיר. המייצג את צרפת. טוב השיר שלו פגז אמיתי. בנוי נכון מכל הבחינות. מה שנקרא להיט רקיד. גם האציל הפולני מיכאל העוטה מעיל רוזנים באדום שני מהמאה השבע עשרה הגיש את ההמנון הבלדי שלו כאילו ותיכף הוא נמס. בדרך אגב, ידעתם שיש סצנת רוק בקפריסין? אז יש. כך לפחות נשמע ההרכב שייצג את האי הלא כל כך רחוק מחופי תל אביב, מיקס אנד מאץ' של היהודים עם סינרגיה והרבה ילדי החוץ, מישהו בהפקה של קפריסין עשה מנוי בהופעות בישראל?.

האמת, קצת התעייפתי, יותר מידי שירים, אז הנה זה עומד להסתיים וכעת כדי לשרוף את הזמן מביאים איזה בחור העונה לשם ג'סטין טימברלייק, תשאלו אותי, היה כדאי להביא את הג'סטין השני, ביבר, אבל הנה  צמד המנחים מנסים לגנוב את ההצגה כאשר הם מגישים אקט ושיעור באיך לזכות בתחרות..

תכלס אם אנסה לסכם את החוויה, שהחלה לדידי לפני כחודש במפגש התל אביבי במסגרת הפרויקט ISRAEL  CALLING זה היה בסך הכל נחמד וחביב, כי פופ הוא פופ, בסך הכל לעשות שמח למכנה הרחב הגדול מהטונדרה הסיבירית ועד האי הבריטי (הפעם זה כלל תוספת רצינית של אי נוסף – אוסטרליה).

ובקטנה – האמת שמאז ימי דיווה וימי גלי עטרי אנחנו לא באמת מצליחים להעפיל לפסגה בתחרות, כל שנה בשנה נוחלים כשלונות, הסיבות מגוונות, חלקן הגדול הוא פוליטיקה עולמית, כי בינינו עניי עירך קודמים, מדינות חבר העמים עושות לעצמן, ואת היהודים, לא ממש סופרים, כך למשל השנה נתנו השופטים לחובי שלנו ניקוד שהעמידו במקום טוב ומכובד – מקום שמיני, לעומת זאת השקלול עם מיליוני האנטישמים משלל המדינות המשתתפות הוריד אותו למקום ה- 14. הנה תזכורת מלפני שנתיים…

העיקר שיש שמחה וחגיגה. והשאלה הנשאלת כעת, מי מכל המשתתפים הרבים, חוץ מחובי שלנו, יוזמן להתארח במופעים הסוגרים את מצעד הגאווה הקרוב, שהרי הקהילה והאירוויזיון הן שתי ישויות קשורות זו בזו.

לחצו לצפייה בערכת העיתונות הרשמית של האירוויזיון הכוללת תצלומים וקטעי וידאו מאירועי המעטפת.

וידאו – מהמסיבה הישראלית

 

 

 

 

 

וידאו – חצאי הגמר והגמר

 

 

 

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא