כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

פס קול שבועי

הותר לפרסום: נחשף פרויקט מוסיקלי חדש

בין מרגל למחסל, בין פרויקט מוסיקלי אחד למשנהו, הולך ונחשף לאחרונה פרויקט מוסיקלי חדש – "התעוררות", יובל אראל מביא שיחה עם המפיק מתן בן צבי, מילים, צבעים, תמונות וצלילים, יש גם מופע השקה.

התעוררות, מתן בן צבי. צילום עצמי
התעוררות, מתן בן צבי. צילום עצמי

הרעיון עצמו איננו חדש, מפיק, מוסיקאי, אוסף קבוצת מבצעים ויוצרים ונותן את הטון המוביל בדרך להפקת אלבום שירים, עפר מאירי התחיל בכך, אמש השיק את השלישי שלו בפרוייקט "מטרופולין", לאחרונה גם אלירן אביתר לוי מפיק פרוייקט שכזה – "פנסים", וכעת אני לומד על פרויקט נוסף – "התעוררות", אז איך מתחיל פרויקט המאגד חמישה מוסיקאים יוצרים כותבים ומלחינים עם מפיק אחד?

הכל מתחיל אצל מתן בן צבי, קיבוצניק במקור שעסק מאז ומתמיד בתחום ההגברה והסאונד כאן ומעבר לים, לאחר שהות ממושכת בהוואי חזר ארצה והחל לעבוד באולפן הקלטות, לפני כחמש שנים נכנסה לאולפן המוזיקאית ג'ודי ענתבי, על מנת להקליט, השניים החלו לשתף פעולה בנגינה ומתן הפיק לה את אלבום ה-EP. לפני כשנה נפגש איתה שוב והיא השמיעה לו שירים חדשים. כך נרקם הרעיון להרכיב פרויקט אקלקטי עם עושר מוזיקלי.

אז איך נוצרו החיבורים? חלקם ממש אקראים, את אביב בכר הכיר מתן עוד מימיו בקיבוץ שם ניגנו יחדיו בלהקה, לפני שנה אביב פנה אליו על מנת לסייע בהקלטת אלבום, תהליך שנקטע בשל טיול של אביב בהודו. את דניאל קריאף, סטודנטית ברימון, פגש מתן לפני כשלוש שנים במהלך הופעה וקולה המיוחד נחרט בזכרונו.

את אלברט סופר, מוסיקאי וותיק עוד משנות התשעים פגש מתן בן-צבי בנסיבות אקראיות, במהלך נסיעה בטרמפ משותף, במהלכה האזין מתן  לכמה משיריו של אלברט, כאשר החל להעבוד על הפרויקט "התעוררות", ידע מתן שלאלברט יהיה בו חלק.

והאחרונה חביבה – שרון טובה-לוי, בוגרת בי"ס רימון, שסיימה לאחרונה לעבוד על אלבום עצמאי, טובה ומתן נפגשו במהלך מופע של ג'ודי ענתבי בירושלים. טובה-לוי הייתה מופע החימום, מתן התרשם ממנה באופן מיידי, מגוון קולה וכתיבתה המיוחדת.

ובכלל כל תהליך הבישול?  בשיחה עם מתן בן צבי הוא מספר לבלוג על הפרויקט והתהליכים עד להפקת האלבום וההכנות להשקתו – "את הפרוייקט התחלתי בלי לדעת שזה יהפוך למשהו בעל מסגרת. הייתי בתקופה עם המון רצון ליצור משהו חדש אחרי זמן מה שספגתי המון השפעות מוסיקליות חדשות. הרגשתי שאני לא עושה מספיק ואני חייב ליזום. הייתי במן מצב סטטי אבל עם תחושה של תנועה פנימית שחייבת להתפרץ. יום אחד נפגשתי עם ג'ודי ענתבי אצלה והיא השמיעה לי שירים חדשים באנגלית. כמה סקיצות שהיא עשתה במחשב. אחד השירים(Fade Away) היה נשמע כמו משהו בשל ומיד עלו לי רעיונות. אחרי כמה ימים כבר הייתה לי סקיצה יפה.

מה שחשבתי לעשות זה להוציא את השיר מיד כשאסיים, אבל באותו רגע התיאבון שלי גבר. מאותו רגע התחלתי לחפש חומרים לעבוד איתם בלי התחייבות של משהו מסחרי. רק ליצור ולעשות. לאט לאט התווספו כל מיני שירים של כל מיני אמנים. לקחתי שיר של אביב בכר – פרפר אדם עם רעיון לעיבוד קצת יותר גדול מהנטיה שלי למינימליזם. את אלברט סופר פגשתי באופן מקרי במדבר וקלטתי שיש לו המון שירים מצויינים והייתי חייב ליצור המשכיות איתו. שרון טובה לוי חיממה הופעה של ג'ודי ונדלקתי על הנוכחות שלה. את דניאל קריאף הכרתי לפני כמה שנים שהיא הייתה בת 17 בערך, ולא שמרתי איתה קשר כל כך עד שיום אחד נזכרתי בה, והתקשרתי אליה בכדי לבדוק אם היא עדיין כותבת ושרה, ולשמחתי היא הסכימה לבוא ולהשמיע לי כמה שירים.

כשהיו בידיי בסביבות ה 6-7 שירים בעבודה, התחלתי להבין שאני בעצם עושה משהו בעל צבע אחיד. בסופו של דבר, בזמן המיקסים היו לי 5 שירים גמורים מצויינים והרגשתי שמשהו חסר, ואחרי שהשמעתי לחבר שיר שכתבתי, הוא המליץ לי להכניס אותו לפרוייקט. וכך בשלהי הלילות של המיקסים, הקלטתי שירות וגיטרות והכנסתי שיר נוסף("עיר").

הפנטזיה של לעשות הופעה מן הפרוייקט כבר עלתה בשלהי ההקלטות אבל הייתי בטוח שאין שום סיכוי שאצליח לרכז את כל האמנים פלוס נגנים על במה אחת, אבל לפני שלושה חודשים, אחרי שכנועים רבים וקולות שקראו לי לעשות את זה החלטתי שכן. מהר מאד גיבשתי הרכב של נגנים מופלאים, שמפתיע אותי רמת הנכונות והיצירתיות שלהם במהלך החזרות. חלק מהאמנים גם מנגנים, ומתגבשת הופעה נהדרת. כל אמן יבצע שני שירים כלומר שיר אחד מהפרוייקט ועוד שיר חדש נוסף שלו בעיבוד של ההופעה.

אחרי ההופעה אחזור, אחרי הפסקה של חודש וחצי, לעבוד על האיפי הבא מהפרוייקט, שיהיה טיפה שונה במובן הטקסטואלי, המוסיקלי וההרכב האנושי. אני רואה בפרוייקט הזה חשיבות גדולה, מכיוון שהוא פותח את הראש למקום של היצירתיות, אל הכנות ואל העשייה בלי התחשבות כזו או אחרת לתבניות היומיומיות שאנו חווים."

עתה, לאחר שהאלבום הושלם וכבר ניתן להאזין לו באופן מקוון ואף להורידו ממחנה הלהקות, מתוכנן מופע השקה רשמי בתאטרון תמונע בשבוע הבא – 20.02.2013.

הנגנים שיטלו חלק בהופעה: רועי פלד(מוג'וס), יונתן דסקל(גברבנד וכו'), שלומי מנצור(1:1), אורי בן צבי(סווינג דה ג'יטנס), דירק קונש(פאניק אנסמבל).

והנה כמה הצצות לתהליך העבודה וההפקה, תנו מבט, הטו אוזן.

גלריית תמונות מהחזרות באולפן, צילום: ירדן עמיר

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.329462523841306.77874.272949806159245&type=3

קטעי וידיאו

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא