כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

ליל ירח לבן – פולסא די הארד קור

הרכב מוסיקאלי חדש הטווה חוטים בין האקלקטי לרוק הכבד, קורטוב של ביקורת ומחאה חברתית באישון לילה באחד ממרתפי מוסיקת השוליים של תל אביב, גם נופך של אוונגרד משנות השמונים. הציץ ומדווח – יובל אראל.

אפיק פלג ואיתן רדושינסקי, פולסא. צילום: יובל אראל
אפיק פלג ואיתן רדושינסקי, פולסא. צילום: יובל אראל


את אפיק פלג הכרתי לראשונה במסגרת הערב האחרון של "לכלוך באוזן" שאצר לאון "נפולאון" פלדמן באוזןבר, הוא עלה לבמה עם הרכב בשם "הדמעות" שבצעו מוסיקת שנסון ישראלי-הומוריסטי מיוחדת, הטריו האקוסטי של להקת הדמעות נגע בחומרים אקלקטיים, נגיעות בלקן ונגיעות מזרח, יחד עמו הופיעו ויטלי פודולסקי באקורדיון ותומר מוקד בכינור, אליהם הצטרף אבי עדאקי בקטעי שירה. היתה זו תמונת תרבות שונה לחלוטין מכל מה שהכרתי עד עתה.

מאז הספקתי לפגוש בהרכב המיוחד הזה מספר פעמים ואף להתוודע לפעילותו של אפיק המחזיק במתחם חזרות והקלטות "ז'אן ז'אק" על שמו של המתופף המיתולוגי המנוח של להקת הקליק, אפיק אף פועל מידי שנה להפקת תחרות כשרונות צעירים וטריים בתחום מוסיקת האינדי במסגרת "גולדסנר" שמנצחיה מקבלים ליווי מוסיקלי ומקצועי בדרך להפקת אלבום בחסות מכללת BPM.

אפיק, ז'אן ז'אק, הדמעות. צילום: יובל אראל
אפיק, ז'אן ז'אק, הדמעות. צילום: יובל אראל


לאחרונה פגשתי באפיק במתחם ז'אן ז'אק לאחר שהזמין אותי למופע שערך לקבוצת חברים מצומצמת באישון לילה, מאוד נדהמתי כאשר שמעתי שבוע לאחר מכן כי אפיק נעצר במהלך הפגנה שהתקיימה מול עיריית תל אביב בנושא המחאה החברתית.

את סיפורו של אפיק אודות המעצר והחוויות הנלוות הוא סיפר כך – (ציטוט)

אפיק פלג – מעצורי ההפגנה במוצ"ש האחרון.יתום צה"ל. בעל עסק (ז'אן ז'אק), מעצב במה ותאורה, משורר, מלחין (הדמעות).לאחר שירות מלא בצה"ל (כולל מלחמת של"ג) כחובש קרבי ביחידה לחילוץ נפגעים(669). בנם של דליה – אמנית, מרצה וארטתרפיסטית, ודוב פלג – טייס קרב שנפל במלחמת ההתשה, זכרם לברכה.אביהם של דיוה – בת 21 סטודנטית לאחר שירות בצ"הל, פאן – בן 19 לוחם בגולני, טהר לב – בת 10 תלמידה בבי"ס יסודי ואב מגדל (לא ביולוגי או רשמי) לדניאל סופר- בן 15 תלמיד תיכון ומוזיקאי.

דמוקרטיה – שלטון (או) העם!

דמוקרטיה – גביע זכוכית עדין ושביר,

בטבע אין דמוקרטיה – החזק מנצח – החזק שולט.

הטבע הוא טוטאליטרי!!

דמוקרטיה, אל אף מגרעותיה, היא ההישג הנשגב ביותר של האנושות הנאורה,

מיטב המוחות של האנושות, ברגעי השראתם הגדולים ביותר, הגו את הרעיונות היצוקים ביסודותיה והאנשים האמיצים ביותר בהסטוריה, הקריבו את נפשם בדחיקת הרודנות וביסוס הדמוקרטיה כעובדה קיימת.

אנחנו נולדנו לתוכה, כעובדה מובנת מאליה – לא כך הדבר!

הפילוסופיה ביסודה של השיטה הדמוקרטית, מניחה מראש את עובדת תאוות השלטון של המנהיגים הנבחרים ומציבה כלים לתיקון השחיתות הטבעית המתפתחת בגופי הממשל והגנת האזרח בפני התעמרות השלטון, לדוגמה: חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, הפרדת הרשויות, בית הדין הגבוה לצדק, מנגנוני הביקורת, החופש להפגין, חופש הביטוי והעיתונות, ועדות החקירה השונות ועוד.

חלק גדול מהמשטרים החשוכים, הפשיסטים והרודניים ביותר, במאה השנים האחרונות, עלו בבחירות דמוקרטיות, לאחר שביססו קואליציה רחבה ביותר ושחקו את תשתיות היסוד הדמוקרטיות, השליטו דיקטטורה אפלה!

אנחנו כבר בתהליך – חוקי היסוד מופרים ע"י המשטר כלאחר יד, הרשויות מופרטות לצורך אינטרס כלכלי ולא מופרדות למניעת איחוד אינטרסים, בג"צ מקוצץ, המבקר חסר שיניים, אזרחים הממלאים את חובתם הציבורית נאסרים ומוכים, המשטר עוקב אחרי אזרחים תמימים בפייסבוק – אולי אפשר לעשות עקיצה של 300,000 ₪ מאיזה פליטת פה של אזרח מתבטא, העיתונות מכורה מראש – למרבה במחיר! והמשטרה חוקרת את – עצמה?

כל דיווחי המשטרה, והשר לביטחון פנים בנושא ההפגנה במוצ"ש ה23,6,12היו שקריים ונועדו להציג את המפגינים, כחבורה אנרכיסטית של צעירים חסרי מעש, שהתפרעו, ידו אבנים ושברו שמשות, לא כך היה הדבר!

מתוך מאות העדויות והצילומים שהועלו לאחר ההפגנה במוצ"ש ה23,6,12הוכח חד משמעית כי הפראות והאלימות במקרה היו אך ורק של כוחות המשטרה, שהשתוללו ועצרו עשרות אזרחים תמימים שבאו למלא את חובתם האזרחית.

כבר היום יכולה המשטרה להפסיק את ההפגנה החוקית הבאה, שוב ע"י פרובוקציה אלימה של שליחיהולעצור את מאות האלפים שיגיעו במעצר מנהלי במחנות מעצר. באותו רגע יכול ראש הממשלה להורותעל מצב חרום עקב התפרעות ההמונים, להשליט דיקטטורה זמנית למאה השנים הבאות, ולהתחיל לירות במפגינים "מסוכנים". השוטרים ימשיכו לשרת את המשטר, להם המשכורת והכוח מובטחים – את מי מעניין האזרח – אופס סליחה – נתין!

פולסא - לוגו
פולסא – לוגו


אחרי שחרורו של אפיק הוא חזר לפעילות השגרתית, ליצירה המוסיקלית ואמש, ליל ירח לבן ומלא, ערך במרתף של לבונטין7 מופע בכורה להרכב חדש בשם PULSA , בו חברים גם איתן רדושינסקי (מידנייט פיקוקס, נוכלי הג'ימבורי) בגיטרת בס, ערן מלכי (טכנאי סאונד ונגן ב- אפור גשום ו- wet bones) בגיטרה חשמלית וחמי חיימוביץ (בת נטף, מורה לתיפוף) על התופים.


המופע שהיווה חימום למופע הלילי המרכזי ללהקת הקליק כלל נאום קצר על המצב החברתי ושני שירים, אפיק אומר שמדובר בצורך פנימי של חברי ההרכב פשוט לבוא ולנגן, המוסיקה מתבססת על הארד קור של הרוק המיובל, המחוספס, האנרגטי, קטעי המוסיקה והשירה מתבססים על קווים מוכנים מראש כאשר במהלך הביצוע יש מקום נרחב לאימפרוביזציה ואילתורי ג'אם, את המגע האקוסטי נותן אפיק עם חצוצרה קטנטנה מעל הדיסטורשן.

פולסא, שלא מגיע כלל מהמושג הנוראי פולסא דינורא של מכשפי הקבלה ותורת הנסתר, הוא קיצורו של מושג מקביל המוכר כסלנג בין טכנאי הקול והתאורה ומתייחס למכשיר פיקוד התאורה השולח את הפולסים לנורות, אפיק מוסיף שורה נוספת לשם P.T.S.D – מה שנקרא Post-Traumatic Stress Disorder, או בעברית פשוטה – הלם קרב.

דותן, ברוכים הבאים למסיבה של ישראל...צילום: יובל אראל
דותן, ברוכים הבאים למסיבה של ישראל…צילום: יובל אראל


אז אחרי המניפסט המורכב של אפיק ואחרי הפריצה הראשונית של ההרכב, שחימם את מופע הלילה של הקליק, הם שחזרו לתודעה, הםשמהווים את המראה החברתית שלנו ששלושים שנה מאומה לא השתנה, הם שהיוו אז וגם היום מעין מצפן אנושי, ודרך אגב הם בדרך להפקת אלבום חדש (מעבר למיני אי.פי האחרון) נותר רק לעקוב אחר הפעם הבאה שהחיבור בין טווסי החצות והדמעות יניב כמה קטעי הארד קור שכאלו…

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150998974439654.444326.721654653&type=3&l=1e31b653f1

וידיאו

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא