כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

חדשות הסצנה

מוזיקה ופוליטיקה – הגיהנום המוזיקלי בגיא בן הינום

דני רובס וארקדי דוכין בטלו הופעות מתוכננות במתחם בית בגיא בהפקת רשת מועדוני זאפה לאחר שפעילי Free Jerusalem פנו וביקשו לבטל ההופעות בטענה כי מאחורי הזמנת המופעים עומדת עמותת אלע"ד שלטענתם פועלת לגירוש תושבים ערבים מבתיהם. כל הפרטים

האם אמני מיינסטרים ישראלים נכנעים ללחצים המופעלים עליהם בידי אקטיביסטיים מתנועות פוליטיות המתנגדות לנוכחות יהודית בחלקים מירושלים? מסתבר שכן.

בעקבות לחצים ציבורים שהופעלו על ידי פעילי Free Jerusalem שמטרותיה הן פעילות אקטיבית בירושלים להגברת המודעות והפעילות כנגד מה שלטענתם הוא הכיבוש בכלל ובירושלים המזרחית בפרט, כלפי שורת מוזיקאים ואמנים שהופעותיהם במתחם "בית בגיא – מתחם חדש למוסיקה, אירוח ותרבות" מתחת לסינמטק בגיא בן הינום בירושלים נרכשו על פי טענתם בידי אנשי עמותת אלע"ד הפועלת לטענתם לגירוש תושבים ערבים מבתיהם. הודיעו היום שני אמנים כי הם מבטלים את ההופעות המתוכננות שלהם במקום.

האמנים שהודיעו על ביטול ההופעות המתוכננות הם ארקדי דוכין ודני רובס, על פי הודעות הרשמיות שיצאו מטעם מנהלי האמנים ובשמם בתגובה לשאלות מדוע ביטלו ההופעות נמסר כדלקמן, מטעם ארקדי דוכין: "הדעתנות של ארקדי מתבטאת בשירים שלו כאקטואליה רגשית. כשמדובר בדברים מובהקים שמוגדרים כמחלוקת פוליטית ארקדי נמנע מזה."

דני רובס. צילום: יובל אראל
דני רובס. צילום: יובל אראל

מטעמו של דני רובס נמסרה ההודעה כדלקמן: "אינני פוליטיקאי. אני מופיע בכל מקום בו רוצים לשמוע את המוסיקה שלי, אבל אינני מעוניין להכניס את האומנות שלי לקו האש של התנצחויות פוליטיות. אמשיך להשמיע את שירי ואת דעותיי הליברליות והדמוקרטיות בכל מקום בו לא מעורב סכסוך פוליטי."

בבדיקה שערכנו עולה כי בפרסומי המופעים לא עולה כל הצהרה בדבר תכנים פוליטיים האמורים להיות כלולים במסגרת ההופעות, כן בדקנו האם הפרסומים בדבר המופעים טורגטו לקהלים ייחודיים וגם כאן מצאנו כי הפרסומים פנו לכלל הציבור באמצעות האתר של רשת מועדוני זאפה ואתר הכרטיסים בימות.

בדיקה מקבילה שנערכה על ידי הבלוג מעלה כי פעילי Free Jerusalem החלו בתחילת החודש עם עליית קמפיין פרסום חוצות אודות שורת הופעות ב"בית בגיא" אשר סופקו מטעם רשת זאפה ובחסות הרשות לפיתוח ירושלים ברחבי ירושלים להרים קמפיין נגדי ברשת למנוע את קיומן של ההופעות מהנימוק שעמותת אלע"ד העומדת מאחורי הפעילות ב"בית בגיא" מבקשת לקבל הכרה בציבור לפעילותה.

בעקבות פוסט דעה במסגרת אתר הארץ שנכתב בידי אורי עגנון (נינו של ש"י עגנון) הפעיל במסגרת Free Jerusalem עלתה בעמוד הפייסבוק של הקבוצה ההודעה הבאה: "חברותינו הירושלמיות אולי ראו כבר, שלטי החוצות בירושלים התחילו לפרסם בימים האחרונים את פסטיבל "זאפה בגיא" – פסטיבל הופעות של זאפה שנשמע כמו הזמנה לערב קסום בנוף המשכר של גיא בן הינום. רק שמתחת לפסטורליה מסתתר סיפור מכוער – הפסטיבל עתיד להתקיים במרכז החדש של עמותת אלע"ד, "בית בגיא" – עוד ניסיון של העמותה לזכות בלגיטימיות למעשי הנישול שלה ולחדור ללב הקונצנזוס הישראלי דרך פעילות א-פוליטית לכאורה. קראו את חברנו אורי עגנון על הפארסה הזו, והצטרפו לקריאה לזאפה ולאמנים המשתתפים – אל תשתפו פעולה עם עמותת המתנחלים אלע"ד, אל תיתנו יד להולכת השולל של קהל אוהבי מוסיקה רחב שהופך לכלי בידי ההתנחלות היהודית במזרח ירושלים. תייגו אמנים ואמניות והזמינו גם אותן לקרוא לזאפה לביטול שיתוף הפעולה עם העמותה שרק לפני חודש הביאה, לאחר שנים של מאמץ משפטי, לפינויה של אם חד הורית וילדיה מביתם שבסילוואן."

זו הייתה בעצם תחילתו של קמפיין ציבורי שמטרתו להביא לביטול ההופעות ב"בית בגיא", קמפיין שהלך והתעצם בימים הבאים הן באמצעות הודעות בעמוד הפייסבוק של פעילי Free Jerusalem והן בהפעלת לחץ ישיר על רשת מועדוני זאפה והאמנים עצמם. פעילי העמותה אף הפגינו מול הכניסה למועדון זאפה בתל אביב.

בשיחה שנערכה הערב מול אורי עגנון הוא חיזק וחזר על הטענות כפי שעלו במהלך הקמפיין של Free Jerusalem והוסיף כי המבנה בו מצוי "בית בגיא" כלל לא נמצא מתחת לסינמטק בירושלים אלא הרבה יותר מזרחה מעבר לבריכת הסולטן ממש בשכונת אבו טור ועצם מכירתו לעמותת עיר דוד נדון בהליך משפטי לאור טענות כי המכירה הייתה פסולה והושגה במרמה. לשאלה האם יש לפעילים חשש כי במסגרת המופעים המדוברים תתקיים תעמולה פוליטית או חברתית הוא השיב בחיוב.

צילום ההפגנה בזאפה תל אביב, מתוך עמוד הפייסבוק של פרי ירושלים
צילום ההפגנה בזאפה תל אביב, מתוך עמוד הפייסבוק של פרי ירושלים

כאמור דני רובס וארקדי דוכין בטלו את הופעותיהם המתוכננות וכעת מבקשים אנשי עמותת Free Jerusalem להמשיך בפעילות לבטל שתי הופעות נוספות, האחת "קבלת שבת" של "הטיש הגדול" עם משה להב והשנייה מופע בידור עם הבדרן שלומי קוריאט.

ברשת זאפה הגיבו על הפרשה בתגובה הבאה – "קבוצת זאפה פועלת ברחבי הארץ במגוון פרויקטים בשיתוף פעולה הדוק עם רשויות וגופי תרבות. כך נהגנו גם עם הפנייה שקיבלנו מהרשות לפיתוח ירושלים ועיר דוד, מתוך הכרה שהפעילויות המוצעות לקבוצה הינן במסגרת החוק ומתקיימות במתקנים הקשורים לרשות המקומית או שליחיה. זאפה לא בחנה את הרקע של הלוקיישן המדובר, כפי שלא נעשה במקומות (אחרים) בהם פועלת הקבוצה, ולא היתה לה דרך לדעת כי מדובר במבנה במחלוקת. כגוף העוסק במוזיקה וקידום התרבות בישראל חשוב לנו להבהיר כי זאפה איננה נוקטת כל עמדה פוליטית, וכי כל אמן המופיע על במותינו ובפרויקטים בהם זאפה מעורבת רשאי לפעול לפי הבנתו ושמורה לו זכות הביטול, כפי שפעל ארקדי דוכין".

להוכחת "נצחונה" של עמותת Free Jerusalem במאבק הם פרסמו בעמוד הפייסבוק של העמותה פוסט עם שני תצלומים, לפני ואחרי – הסרת הלוגו של זאפה מהמופע

אין זו הפעם הראשונה שאמנים מבטלים את השתתפותם באירועים תרבותיים אליהם מתערבב בזוית כזו או אחרת עניין פוליטי של דעות וגישות מימין או משמאל, כזכור בשנת 2012 שורה של שחקנים ואמנים חתמו על הודעה לפיה הם מסרבים להופיע בהיכל התרבות שהוקם בעיר אריאל שבשומרון, עובדה שעוררה סערה ציבורית למרות שבשנים האחרונות נרשמה עלייה בהופעות של אמנים בישובים המצויים מעבר לקו הירוק, רשימה קצרה של אמנים (בלי קשר לדעה פוליטית) שהופיעו לאחרונה מעבר לקו הירוק – עומר אדם, מוקי, ברי סחרוף, סטטיק ובן אל, אברהם פריד, מירי מסיקה, שלומי שבת חנן בן ארי, ברי סחרוף, עידן עמדי, יובל דיין ועוד…

בקטנה – את ארקדי דוכין תוכלו לראות לאו דווקא בירושלים אלא באמפי שוני ביום שישי הקרוב, מארח את דני סנדרסון ונורית גלרון, כאן כרטיסים, את דני רובס תוכלו לתפוס באחד מהמופעים הצפויים בתל אביב, גבעת ברנר, חיפה או ראשון לציון, כאן כרטיסים.

הערה: יש לציין כי אין קשר בין אירועי פסטיבל חוצות היוצר וסדרת המופעים מטעמו בבריכת הסולטן לבין סדרת המופעים בבית בגיא.

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא