כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

פס קול שבועי

פס קול שבועי 24.02.2022

אסופת שירים, קליפים ואלבומים מהשבוע החולף, האזינו

סופשבוע עם הרבה רעשי רקע של מלחמות על פני כדור הארץ, מזעזעים את כולם ומטים עלינו דוק של רוח לא נעימה, חיים, מוות, כלכלה, סדרי חיים, ליבנו עם האמהות של הלוחמים משני הצדדים שברגע של טירוף גדלות של איש רע יבכו את מותם של בניהם, הנופים השלווים של האדמה שכבר ידעה כל כך רוע לפני מאה שנים ישטפו שוב במוות ואכזריות מיותרים. אנסה בפס הקול הזה שכולו מורכב משיריהן וקולותיהן של נשים להכניס קצת רוגע בנשמה.

דניאלה רועיתפילות לגשם

דניאלה, זמרת יוצרת מעין הוד, משיקה את השיר "תפילות לגשם" אשר נכתב והולחן על ידה בהפקה מוזיקלית של עידן ערמוני. השיר כשמו הוא, כל כולו הודיה על גשמי הברכה, עטוף בלחן מעודן עם השפעות של מוזיקת עם וגווני ג'אז, המעוטר בצלילי חצוצרתו של איתמר בן יקיר ונבל בידי אייל פרידמן היוצרים אווירה נעימה ומערסלת.

כך דניאלה – "יום שבת בבית בעין הוד הקסומה שעל הכרמל, רגע ארוך של חוסר שקט מטריד מתפוגג ברגע עם בואו של הגשם. יחד עם הגשם , ברגע של חסד מתגשם בעולם גם השיר הזה, נושא עימו רעננות וחיות ומזכיר את חיבור הפשוט בין האדם לאדמה , בין מצב רוח הפנימי למזג אויר חיצוני, ביננו לבין הטבע."

 

שלי ארצ'ר – Lovebird

את שלי אתם.ן מכירים מהצמד שלי ורותם, כעת שלי, ביתה של הזמרת שרון ליפשיץ, עושה את צעדיה לקראת השקת אלבום אי.פי בכורה תחת הלייבל אנובה. הסנונית הראשונה מתוכו  –  "Lovebird" בשפה האנגלית נכתב והולחן על ידה בהפקתו המוזיקלית של דניאל אנגליסטר.

כך שלי על השיר החדש – "אני יכולה לומר הרבה על המשמעות של שחרור השיר הזה עבורי, אבל עכשיו כשהוא יצא, אני מעדיפה לתת לו לדבר בעד עצמו. אני מקווה שזה יהדהד אצלכם בדרך כלשהי. השיר "Lovebird"  נכתב על סוף של אהבה ראשונה ותמימה. יש בו הרבה עצב, אבל גם איזו רוח של התחלה חדשה. אני חושבת שהבחירה להוציא אותו בתור שיר ראשון נובעת מתוך האנרגיה הזאת שיש בו, של יציאה לעולם, פרידה ממקום אהוב ומוכר ולקיחת צעד לתוך הלא נודע."

 

 ענבל דוראהבת הקהל 

הזמרת והמוזיקאית ענבל דור (הבת של גיל דור, בן הזוג המוזיקלי של אחינועם ניני…) משיקה את השיר  – "אהבת הקהל" בדרכה להוצאת אלבום שלישי. השיר שמילותיו ולחנו נכתבו על ידי ענבל בהפקתו המוזיקלית של עידן טולדנו מבקש להגיש טעמים של אהבה באווירה סמי פריזאית עם עיטורי רקע של אקורדיון.

כך ענבל על השיר החדש והאלבום הצפוי – "הבוקר אנחנו מוציאים סינגל מתוך אלבום שלישי. העליתי כאן פעם גרסה ביתית שלו. ״תראי זה לא פופ, זה גם לא ממש אינדי, לרדיו קשה עם זה״.  אמר לי אחד היחצ״נים. שתקתי, חייכתי… ופתאום תהיתי מה יותר גדול, הפחד מכישלון או הפחד מהצלחה? זה שיר על המחיר. המחיר שאומן עשוי לשלם במקרה שבטעות מצליח לו. שתדעו שזה האלבום הכי ״אינדי״פנדנט שלי. קניתי קיובייס, ישבתי וערכתי בלילות בכוך בחדר השינה. את רובו הפקתי בעצמי. אבל את השיר הזה (והקליפ הזה) הפיק ועיבד ברגישות אין קץ עידן טולדנו בן זוגי. תודה מיוחדת לטל כהן וגיא בר-תור שהולכים איתי כל השנים הרבות. ארחיב על כמה אני מודה ואוהבת אתכם בהופעה שלנו, בתאריך 15/3 בבית היוצר בנמל ת"א."

 

ELIYA – Sit And Wait

הזמרת והיוצרת אליה סממה משיקה שיר חדש –  "Sit And Wait" אשר נכתב והולחן על ידה בהפקה משותפת עם יונתן אלבלק ובסיוע מועצת הפיס לתרבות ואמנות. השיר מסמן את דרכו של אלבום חדש, שלישי במספר של אליה המוכרת בדרך כלל כווקאליסטית המלווה את הופעותיהם של אביב גדג', אילן וירצברג, נפתלי אלטר ואחרים, בשנת 2018 יצרה פסקול קולנועי לסרט Saint Rest  בכיכובן של דאנה איבגי וחני פירסטנברג.

כך אליה על השיר החדש – ני גאה ומאושרת לשחרר לעולם את השיר החדש Sit and Wait יחד עם וידאו יפיפה שיצר יואב אור. בזמן הסגר הראשון של הקורונה – בהיותי אמא לשני ילדים צעירים הייתי כמו כלואה במצב בלתי אפשרי (כמו שרבים מכם/ן חוו..) בו עליי לספק את רצונותיהם וצורכיהם של ילדי האהובים,  ללא רגע פנאי לעצמי וכל השאיפות נדחקו לפינה עד להודעה חדשה. מי בכלל חשב על לכתוב שירים…? יום אחד ישבתי בוואדי ליד הבית, על גדות הנחל, הילדים טובלים במים ומשחקים והמחשבות שלי נדדו לתקופה אחרת בחיי.. ימי הרווקות שלרוב סבבו סביב חברות וחברים, רצונות ורגשות, התאהבויות ואהבות נכזבות ומתוך הדמיון החי נכתב השיר במקום."

 

מאי ספדיה – בין הדמיון לאמיתי

מאי ספדיה, זמרת יוצרת ומי שעומדת מאחורי מספר להיטים ביניהם "השמלה החדשה שלי" של רן דנקר שהפיקה ויצרה ביחד עם עוד אמנים. היא כתבה, הלחינה והפיקה את  השיר "ZAZA" של ענבל ביבי אתו התמודדה לאירוויזיון, מאי יצרה עם עידן רייכל גרסה והפקה משותפת של השיר "למה ככה עצובה". גם מעבר לים קוטפת מאי הצלחה כאשר סולן להקת "מטאליקה"- ג'יימס הטפילד שיתף ברשת החברתית שיר שמאי ביצעה לאחד משירי הלהקה.

כעת היא משיקה את השיר "בין הדמיון לאמיתי" שנכתב והולחן על ידה בהפקה משותפת עם עמית מרדכי. השיר עוסק בפער בין הדמיון למציאות, לאמת, ומבקש לנחות באזור הנוחות, היציבות והאופטימיות כשקט נפשי. את השיר משיקה מאי בשתי גרסאות שונות – הגרסה המלאה ולצידה גרסה אקוסטית.

כך מאי על השיר החדש – "מוציאה אליכם היום את השיר הכי חשוף שכתבתי. האמת, לא קל לי להוציא אותו אבל זה בוער לי בעצמות ובא לי שעוד אנשים ישמעו אותו חוץ ממני. כתבתי אותו בתקופה מורכבת תוך כדי חרדה. לכתוב עוזר לי לפרק את המחשבות, להשאיר אותן קיימות אבל על נייר. נדיר שאני מלחינה טקסט שכתבתי בסיטואציה כזאת אבל פה הרגשתי משהו אחר והלחנתי את זה באותו הערב  נכנסתי לאולפן והקלטתי שירה בוואן טייק שניקז לתוכו את כל מה הרגשתי באותו הרגע. התלבטתי איזו מהגרסאות להוציא ובסוף החלטתי להוציא גם את הסינגל המופק וגם את הסקיצה כגרסה אקוסטית…"

 

לירון בן שמעון – תנו לי לחלום

הזמרת והיוצרת לירון בן שמעון משיקה שיר חדש – "תנו לי לחלום" אשר נכתב והולחן על ידה בהפקה המוזיקלית של נופר בצון. לירון לוקחת את הפחדים מהשנתיים האחרונות כאומנית שעמדה על סף הכלום וממירה אותם למילים וליריקה, הדרך הכי נכונה ליוצר לשחרר את הלחץ והמכאוב.

כך לירון על השיר החדש – "זה היה בשיא הקורונה, פתאום התחילו לי נדודי שינה  – הייתי מתעוררת באמצע הלילה והלב דופק מהר, מלא במחשבות וכאבי לב. מצד אחד הרגשתי פחד מהכל – מהחיים, העתיד ותחושה שהמוזיקה נלקחת ממני. מצד שני התנגן לי בראש המשפט של מאיר אריאל ש"התשוקה לכל כיוון אותי הורסת". בחרתי לעבוד על השיר עם מוזיקאים רגישים ומוכשרים במיוחד – נופר בצון שהפיקה מוזיקלית גם את השיר האחרון שלי "וואחאד פה" ומביאה אמירה אומנותית מובהקת לכל הפקה שלה ורועי אביטל (Garden City Movement) שיצר תמונת מיקס נקייה וחלומית כמו שרק הוא יודע."

לירון תופיע בתאריך 18 במרץ, צהריי שישי בבית היוצר בנמל תל אביב.

 

נוי פדלון – דיסוננס, חלק ראשון

הזמרת והיוצרת נוי פדלון משיקה את חלקו הראשון של אלבומה הבא – "דיסוננס" אשר יכלול בתום התהליך תשעה שירים . הטריו הראשון, אי.פי, כולל שלושה שירים שנוי כתבה והלחינה וביניהם משובצים שלושה פודקאסטים הכוללים שיחה אודות השיר הבא עם אמנים יוצרים המלווים אותה בתעשייה וביצירה – טל "טליסמן" בן נון, צליל קליפי, עדן חסון.

כך נוי על השקת החלק הראשון – "אחרי תקופה מאתגרת ומלמדת סיימתי לכתוב את האלבום השני שלי. 9 שירים חדשים שיוצאים לעולם. לפני כמה שבועות, במפתיע עם גיטרה בסלון, נולד לי שיר חדש, דיסוננס. הרגשתי חיבור מיידי ורצון עז להכניס אותו לאלבום החדש. החלטתי לחלק את האלבום המלא שאני רוצה להוציא, לשלושה סבבים של ״טריו״. אם אתם שואלים את עצמכם למה בעצם? אז הסיבה היא כשהוצאתי שירים, תמיד חלמתי לדבר עם המאזין ולהסביר לו על השירים האלו. לחבר את הקהל לפירוש ולסיפור, מהמקום שלי. ולכן הפעם החלטתי ללכת על קונספט קצת שונה וצירפתי ״פודקאסט״ לפני כל שיר. שלושת השירים שונים מאוד אחד מהשני וכל אחד מספר סיפור אחר,  במיוחד בהפקה. אך בגדול בכולם יש ביקורת מסוימת כלפי מישהו, משהו וגם כלפי עצמי."

 

 

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא