חדשות הסצנה

אז מה אירופה? חזרנו לימי הביניים…

ראינו אמש, התעצבנו, בצדק או שלא, חשבנו קצת למה, אנסה הבוקר בסיוע קל מנתונים בוויקיפדיה לתהות על מה קרה ומדוע, אירוויזיון 2012, ישראל אאוט. חקר, חפר צילם ורשם – יובל אראל. הכתבה מתפרסמת גם "במגפון".

 

איזבו, אירוויזיון, צילום מסך, יוטיוב
איזבו, אירוויזיון, צילום מסך, יוטיוב

פרסומת

ניתן לאמר שמדינה שלמה, טוב, חלק ניכר ממנה, עצרו את נשימתם אמש כשהוברר מעל כל ספק כי באירופה לא אוהבים את ישראל, הבלוגו ספירה החלה לפעפע אמש לאחר פרסום התוצאה המאכזבת לפיה נציגת ישראל באירוויזיון, להקת איזבו, לא נכללה בין עשר המדינות המעפילות לשלב הגמר.

בא ננסה לנתח את התופעה בניתוח קצר , מהיר וכואב, איזבו, שלנו, היא להקת אינדי אמיתית שהוכיחה את עצמה בתעשיית המוסיקה המקומית כלהקה עצמאית מבית טוב (אנובה מיוסיק) שיודעת לעשות את המוסיקה הנכונה, סגנון ייחודי, סאונד אופייני ובלעדי, שירתו וקולו החודר למערכת הקצב במח של רן שמטוב יחד עם זוגתו שירי הדר מעמידים את ההרכב בבחינה מקומית כאחד המיוחדים, יוצאי הדופן, המקוריים, המקפיצים והמקרינים שמחה והנאה על פני הקהל.

רן שמטוב באולפני אנובה מיוסיק. צילום: יובל אראל
רן שמטוב באולפני אנובה מיוסיק. צילום: יובל אראל

הייתה זו הפתעה כאשר הוחלט לבחור באיזבו כהרכב שייצג את ישראל בתחרות האירופאית, מה להרכב המגיע מתחום האינדי (וכן בית אנובה מיוסיק מטפל באמני אינדי) ולתחרות המוגדרת כתחום רדוד, טראשי מה שכל כולו הוא נוסחאות קבועות מראש, קוסיות במיני וכמה ליצנים, בגדים שהושאלו ממחסן לתלבושות תיאטרון…

פרסומת

אבל פירגנו להם, אפילו אני שכבר שנים לא מאזין ולא צופה בקרקס הזה המוגדר באונה השמאלית שלי כיורו טראש מבוסס לווין. בכל זאת אנחנו מכירים את ההרכב, הייתה לי גם הזדמנות לשוחח עם רן במשרדי אנובה מיוסיק בתצוגה מוסיקלית שנערכה למשלחת בלוגרים מחו"ל, הנה קטע ממה שכתבתי אז על המופע הקצרצר ועל השיחה –

ערב, כן כבר נכנסנו לשעות הערב, בעיצומו, כעת מגיע הפינאלה, ההרכב שמסיים את השואו הוא הנציג של מדינת ישראל לאירוויזיון המתקרב, חברי איזבו עולים להופיע, המוסיקה שלהם היא כל כך "איזבואית"…אין שני לה בשום צורה, רן שמטוב יוצק את קולו המיוחד בהברות הכל כך אופייניות אל תוך המיקרופון, מדגים איך עושים רוקנ'רול אחר, קופצני אך שונה בישראל. אני מספיק לתפוס עימו כמה מילים בסיום, על השיר שיבצעו באירוויזיון, על השמועות המרושעות שהוא מושפע מלהיט של בובי דארין משנות השישים, רן מספר לי כי גם צלילים אלו הם חלק מהחומרים אליהם הוא נחשף, אותם אוהב ויתכן שיש השפעה, רן מספר לי שגם אליו גונבה השמועה המרושעת, הוא הקשיב לשיר של בובי דארין, אמר כי יתכן וישנה השפעה כלשהיא אך לא מעבר לכך.

 

איזבו, רחבת המוזיאון ת"א. צילום: יובל אראל
איזבו, רחבת המוזיאון ת"א. צילום: יובל אראל

מעבר לכך, כאשר עיריית תל אביב חגגה את אירועי שנת התרבות 2012 במתחם מוזיאון תל אביב הגעתי על מנת לתעד מופע חי של איזבו ללא חוצץ עם הקהל בביצוע של השיר המיועד לתחרות. הקליפ בהמשך..

אז מה באמת קורה שם בתחרות?

ישראל החלה להשתתף באירוויזיון בשנת 1973, כאשר אילנית, אחת הזמרות המצליחות בישראל, נשלחה לייצג את המדינה בתחרות שנערכה בלוקסמבורג, עם השיר "אי שם". אילנית סיימה במקום ה-4 אחרי לוקסמבורג, ספרד ובריטניה.

ישראל זכתה בתחרות האירוויזיון שלוש פעמים: ב-22 באפריל 1978 זכה יזהר כהן בתחרות שנערכה בפריז שבצרפת עם השיר "אבניבי" שכתבו אהוד מנור ונורית הירש. ב-31 במרץ 1979 זכתה להקת חלב ודבש יחד עם גלי עטרי בתחרות שנערכה בירושלים שבישראל עם השיר "הללויה" שכתבו שמרית אור וקובי אשרת. ב-9 במאי 1998 זכתה דנה אינטרנשיונל בתחרות שנערכה בברמינגהאם שבאנגליה, עם השיר "דיווה", שנכתב על ידי יואב גינאי והולחן על ידי צביקה פיק.

ישנן טענות המועלות כנגד השיטה, שיטת ההצבעה – עד שנת  1998, הייתה ההצבעה נתונה בידי חבר שיפוט מקצועי. אולם החל מאותה השנה ההצבעה עברה להצבעה טלפונית (ויותר מאוחר למסרונים), ויותר ויותר הצבעות נעשו בהתאם ליחסים בין המדינות (ולא לפי איכות השירים). כך למשל, עולה פעמים רבות הטענה נגד מדינות מזרח אירופה, שהביאו לניצחונן של מדינות כמו אסטוניה, לטביה, אוקראינה ורוסיה בראשית שנות ה-2000. במקביל עולות טענות נגד מדינות סקנדינביה (שבדיה, נורבגיה, דנמרק, פינלנד ואיסלנד) על הענקת הניקוד הגבוה למדינות סקנדינביות בלבד. רבים תולים את ניצחונה של טורקיה באירוויזיון 2003 בהצבעתם של מהגרים טורקים ברחבי אירופה לארצם. טענות נוספות הן כנגד ישראלים, שבה אוכלוסייה גדולה שמוצאה בברית המועצות ומצביעה לחברות חבר המדינות (כמו רוסיה ואוקראינה), וכנגד מדינות יוגוסלביה לשעבר והבלקן בכלל, על הצבעה בינן לבין עצמן. טענה דומה מועלה כנגד מדינות הקווקז.

 אהה, קומבינות…

מצב זה משפיע על אמינות התחרות. הפופולאריות של התחרות בארצות הוותיקות, שמכירות היטב את שיטת ההצבעה הקודמת, ירדה בצורה ניכרת. לוקסמבורג ומונקו פרשו מהתחרות לאחר שהבינו כי בשיטת ההצבעה למדינות שכנות או קרובות אין להן סיכוי ממשי להגיע להישגים כלשהם.

עם זאת נרשמו דפוסי הצבעה, שאין להם הסבר ממשי. כך למשל, צרפת מעניקה מספר גבוה של נקודות לישראל באופן קבוע (הסבר אפשרי לתמיכה "מסורתית" של צרפת בישראל נעוץ אולי באוכלוסייה היהודית הגדולה המתגוררת בצרפת).

אז עם הניתוח המדויק הזה המסביר את התופעה והסיבה בא נחבק את איזבו שלבטח תחזור עמוסת חוויות והתנסות, ונקווה שבשנה הבאה ישראל תשלח את אחת ממכונות הדיסקו המזרחי שלה דוגמת פרץ פרץ ופרץ (לא, אני לא אשכנזי מתנשא, יש לי שלושה מרוקאים תימנים בבית) שהסגנון שלהם יותר ממתאים לתחרות ימי הביניים הזו.

קבלו את איזבו בארבעה גרסאות, הקליפ הרשמי, הקליפ שלי, הקליפ הרשמי הרשמי והקליפ של התחרות.

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: