כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

יציאת מצרים של זבולון דאב סיסטם

מופע השקת אלבום בכורה – ,Freedom Time להרכב הרגאי הישראלי – זבולון דאב סיסטם, מועדון בארבי, 12.04.2012 23:30. היה, ראה, שמע, צילם ומדווח – יובל אראל. הכתבה מתפרסמת גם באתר "חדשות המוסיקה" וגם באתר "בילויים".

זבולון דאב סיסטם, בארבי, השקה. צילום: יובל אראל
זבולון דאב סיסטם, בארבי, השקה. צילום: יובל אראל

הראסטאפרי ומוסיקת הרגאיי –  ים, שמש, ראסטות, Iron lion Zion – הסגנון הג'מאייקני הזה השואב את שורשי אמונתו מאתיופיה שבאפריקה, המכונה ציון – ונקשרת דרך מלכת שבא לשלמה המלך וארץ ישראל, הצליח להפוך במרוצת השנים מסגנון מוזיקלי לדרך חיים ואמונה אמיתית במסרים בינלאומיים של שלום, אחווה וצדק מעמדי. בעולם של הראסטאפרי רגאיי יש טוב (ציון) ורע (בבילון) ועוד אלף ואחד סמלים ואייקונים שמייצגים תפיסות ורעיונות על תיקון העולם, התרחקות מהחומריות והשעבוד של המודרניזציה, וחזרה לשורשים של אהבת האדם והטבע.

מאז שהוקמה על ידי האחים סמילן והחלה להופיע בשנת 2006, מצאה עצמה להקת זבולון דאב סיסטם אחת מהחשובות שבלהקות הרגאי בישראל על במות בכל רחבי הארץ וגם בחו"ל, כשהיא זוכה להצלחה רבה בקרב קהל חובבי הרגאיי והמוזיקה האלטרנטיבית.

אלבום הבכורה של זבולון דאב סיסטם – Freedom Time, יוצא לאחר שש שנים של עבודה משותפת בהן גיבשה הלהקה סגנון וסטייל ייחודי משלה. האלבום הופק, הוקלט ומוקסס באולפן הביתי של הלהקה  והוא מכיל 10 רצועות מקוריות, באחרונה מתארח חלוץ הרגאיי הג'מייקני, ראנקינג ג'ו.

גילי יאלו, סולן, זבולון דאב סיסטם. צילום: יובל אראל
גילי יאלו, סולן, זבולון דאב סיסטם. צילום: יובל אראל

חברי זבולון דאב סיסטם מיטיבים ליצוק באלבום את המוטיבים הקלאסיים של ההוויה בעולם הרגאי, השימוש בסמלים כגור אריה יהודה – האריה מציון, הסגידה למריחואנה האיכותית חסרת הגרעינים – סנסימיליה, המהווה את אחד העיסוקים המרכזים המאפיינים את קהילת שוחרי הרגאי שם וכאן. הסגנון המוזיקלי של זבולון דאב סיסטם משלב רוטס רגאיי וראב-א-דאב עם השפעות מוזיקליות ממגוון סגנונות כמו ג'אז, פ'אנק, סול, אפרו-ביט, מוזיקה אתיופית ומוזיקה ים תיכונית.

המחווה של זבולון דאב סיסטם בגרסת רגאיי מרעננת לVoodoo Chile  של ג'ימי הנדריקס היא פשוט פנטסטית נקודה. העיבוד הנונשלנטי, הנינוח, הכל כך קליפסו רגאי של השיר אחוז התזזית של הנדריקס, ההופך בדקה האחרונה שלו ליותר ממחווה עם העיבוד של צלילי הבס היוצרים את האלגוריתם המלווה את השיר וברקע האורגן הלוקח את הצלילים לעולם פסיכדלי של ממש.

האלבום הושק באמצעות לייבל פרטי של הלהקה Med.Tone Records והוא מופץ באופן עצמאי בכל העולם, ניתן להאזין לו כאן ואף לרכשו באופן מקוון.  הוא זמין במהדורה דיגיטלית (MP3) וגם על גבי תקליטור (CD). מהדורת וויניל צפויה לצאת בקיץ הקרוב.

התזמון והעיתוי שבחרו חברי זבולון דאב סיסטם לחגוג את השקת אלבום הבכורה שלהם לא נקבע סתם, ערב החג השני של פסח, החג הסובב על סיפורי אפריקה, מעבדות לחירות, ציון, משה מוזס וכל ההוויה הזו המשתלבת כמו כובע הצמר הצבעוני לצמותיו של הראסטאפרי.

קהל רב שהגיע אמש למועדון בארבי בתל אביב, שכלל הרבה מגדלי צמות, שחורות ואף צהובות, הרבה צאצאות יפיפיות של מלכת שבא, לא מיהר מן הסתם, ההופעה שאמורה בדרך כלל להתחיל בשעה 23:00 כמקובל שם הפציעה הרבה הרבה אחרי, בסביבות עשר וחצי החלו צמד התקליטנים – 12 טרייבז וגנג'ה וייבז לתקלט ולמקסס עצמם בשירה מלווה, סאונד סיסטם ממיטב להיטי הרגאי האחרונים, רק ממש בהיפוכו של יום, בחצות, עלו חברי זבולון דאב סיסטם לבמה שהוארה בצבעי האדום צהוב ירוק והמופע החל.

תשעת חברי ההרכב הכולל את גילי יאלו בשירה, ינון פרץ בחצוצרה, עמרי אברמוב בסקסופון, אילן סמילן בגיטרה מובילה, נדב פלד בגיטרה מובילה שנייה,  סימון נחום בגיטרת קצב,  ליאור רומנו בקלידים ומלודיקה, טל מרקוס בגיטרת באס ואסף סמילן על התופים, ביצעו סט שכלל 18 שירים, וארחו שורה ארוכה של אורחים – אסתר ראדה – זמרת ושחקנית העומדת להשיק אלבום בכורה משלה, MC גוגה ( אנדרי בר מהרכב הסקא לוס כפרוס),  ג'הנתן, הצמד נצ'י נץ', ראנקין לוי, סול ג'יי העומד להשיק אלבום בכורה בעברית בעצמו לצד אלבום היפ הופ באנגלית, נתן ונדה, ג'נרל ג'י, פרינס סלומון – הצעיר שבחבורה ואוריג'ה אשר נתנו את האינטרפרטציה שלהם לשירי ההרכב.

אסתר ראדה, מלכת שבא של הרגאי המקומי. צילום: יובל אראל
אסתר ראדה, מלכת שבא של הרגאי המקומי. צילום: יובל אראל

התרשמתי כי מעבר לכך שאירוח במופע השקה הוא כבר מנהג מקובל להעצים ולהרחיב את הקשת המוסיקלית בחגיגה  מיוחדת, נראה כי המסר שביקשו להעביר חברי זבולון דאב סיסטם עם שורת האורחים העצומה הוא שלא רק שהם מהווים חלק מקהילה ההולכת וגדלה אלא כי המוסיקה עצמה היא נחלת הכלל ולא רק של יוצריה.

נקודה נוספת שרציתי להתייחס אליה, באלבום עצמו אהבתי מאוד את האינטרפרטציה שלהם לשירו של ג'ימי הנדריקס – Voodoo Chile והתאכזבתי מה כאשר עברתי על הסט ליסט לפני המופע, אולם כאשר הסולן גילי יאלו הודיע כי במופע הזה הם יבצעו עיבוד לשיר נוסף של הנדריקס –  Cross Town Traffic, שמחתי ואכן לא התאכזבתי, הביצוע שלהם לקח את השיר למקום אחר לא פחות טוב מהכיוון המקורי.

לסיכום – אין טעם להתחיל ולדקדק על כל שיר, ביצוע ופרשנות, המוסיקה של זבולון דאב סיסטם היא חמה, טובה, מרקידה, מעבירה את מסרי הראסטאפרי ועושה כיף. תשאלו את הקהל העצום שהגיע, שמע רקד ונהנה ויצא בסוף עם חיוך רחב על פניו. כאן למטה תוכלו לצפות ולהאזין לכמה שירים שבחרתי להציג.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150727097859654.420957.721654653&type=1&l=6fc13b1b5c

וידיאו

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

6 תגובות

  1. אחי, אתה טועה ומטעה גם את כל מי שקורא את זה…
    אתיופים לא צאצאי מלכת שבא, ממליץ לך לעשות מחקר לפני שאתה מלחיט לכתוב משהו בנושא שאתה לא סגור עליו…

    1. הדעות חלוקות בנוגע למענה על השאלה מהו מקורם של יהודי אתיופיה, דעה אחת גורסת שיהודי אתיופיה הם צאצאי שבט דן, אחד מעשרת השבטים של ממלכת ישראל, שנחרבה בשנת 719 לפני הספירה. על פי דעה אחרת, אלה צאצאי מהגרים יהודים ממצרים או מתימן. ויש גם טענות אחרות, סבירות פחות, ולפיהן יהודי אתיופיה מקורם בבני שבט האגאו מאפריקה שהתגיירו במאה ה-15, או שהם צאצאי שלמה המלך ומלכת שבא. בציבור רווחה הדעה האחרונה, מה גם שיש בה קורטוב של רומנטיקה ועירוב סיפורי המקרא. אם מתעמקים יותר מוצאים כי מחקרים שונים מייחסים את מלכת שבא בכלל לממלכה קדומה בשטחה של ערב הסעודית כיום אל מול חופי אריתריאה ואתיופיה, מכל מקום לא הייתה כל כוונה לפגוע במי מהקוראים בני העדה האתיופית, להיפך, השימוש נעשה לשם הרומנטיזציה של ההוויה שהיתה באותו ערב קסום של ההופעה.

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא