דיווח מהשטח

חצי יובל לאוזן, המופעים…

למעלה מעשרים וחמש שנות פעילות אינטנסיביות הפכו את האוזן השלישית לאייקון תרבותי מובהק, המהווה אלטרנטיבה איכותית וראויה לקהל רב וסקרן. כמה מילים אודות חצי יובל מוסיקאלי. פוסט זה יכסה את שלושת ימי החגיגה, הוא מתפתח וצומח מיום ליום… ישנן גרסאות נוספות לכתבה, מתפרסמות בפורטל "חדשות המוסיקה" ובפורטל "בילויים"…

 

בית האוזן השלישית, צילום: בוויקיפדיה, רשיון קומון קריאטיב, ג'לריג'.
בית האוזן השלישית, צילום: בוויקיפדיה, רשיון קומון קריאטיב, ג'לריג'.

החגיגה השנתית של האוזן השלישית עומדת הפעם בסימן חצי יובל לפתיחת החנות הראשונה, זה היה בשנת 1987, החנות שנוסדה בידי מיקי דותן, מבעלי "מנגו", אחת מחנויות התקליטים המיתולוגיות של כיכר מסריק ודורון גיל, מבעלי חנות התקליטים השנייה בכיכר, "פאז", אף היא במיתולוגיה של חנויות התקליטים בישראל ובתל אביב בפרט, וכאן בא הקטע של הגילוי הנאות – אני, כותב שורות אלו, הייתי העובד הראשון ב"פאז" עוד בתחילת דרכה בשנות השבעים" כשהיוותה יותר כמקום מפגש מוסיקלי לחובבי ג'ימי הנדריקס בהנהלתו של אברי רוזנטל (להקת זבוב, מיתולוגיה בעצמה) ובשלב מאוחר יותר הועתקה כמה מטרים במעלה הכיכר לאחר שנרכשה בידי דורון גיל.

פרסומת

החנות הראשונה של האוזן השלישית  נפתחה ברחוב שנקין, אז עדיין בתחילת הגל שהעמיד את הרחוב כמרכז התרבות התל אביבית החדשה, ההתפתחות הטכנולוגית ותפיסת התקליטור כמוצר הבא בתחום המוסיקה הובילה את מנהלי החנות ליצור אלטרנטיבה לצרכנים בדמות עיסוק בקניית ומכירת תקליטים מיד שנייה עבור המבקשים להיפטר מאוספים ולעבור לתקליטורים, מה שנקרא החדשנות…

בהמשך הדרך ועם כניסה מסיבית לתחום קלטות הוידיאו נפתחה מחלקת קולנוע שהיוותה קו מנחה לסטודנטים במגמות הקולנוע והתקשורת באוניברסיטאות, זאת בד בבד עם הקמת לייבל לאלבומי מוסיקה – Ear Say והתרחבות למחלקת ג'אז ענקית.

בשנת 2005 עם כינוס כל המחלקות למבנה הישן של קולנוע מקסים מול דיזנגוף סנטר הציבו בעלי העסק, מיקי דותן, אלי חיון, לימור בלט ועדי שלוש אתגר חדש ליוצרים המקומיים בדמות האוזןבר, קומפלקס נוסף בקומה השנייה של המבנה הכולל בר אלכוהול, אולמות הקרנה אינטימיים ואולם המוקדש להופעות. כבר מתחילת תפעולו של האולם ניתן בו דגש למוסיקאים ויוצרים צעירים ואלטרנטיביים, המקום מתמקד באירוחן של להקות שוליים מרכזיות, בסצנת המוזיקה המקומית.

פרסומת

באופן אישי הגעתי לפעילות באוזןבר בעקבות העתקת כמה מערבי ההופעות של מועדון הרוק הישראלי (שהחל פעילותו עוד בימי "פאז"…) בו הייתי פעיל בתחום התיעוד, זה היה ממש בראשית דרכו של הקומפלקס בשנת 2008, נדלקתי, התאהבתי ואני שוהה במקום לפחות פעם בשבוע או יותר. חגגתי בו את ערבי "לכלוך באוזן" של לאון פלדמן, השקות חגיגיות של אלבומי אמנים מהסצנה המקומית ומופעים ליליים של הרכבי שוליים הנחשבים כמילה האחרונה בתחום התרבות בתל אביב.

אפשר לאמר כי סצנת האינדי הישראלית  קיבלה רוח גבית אדירה עם השקת המועדון המסמן קו ברור מיומו הראשון ומהווה בית חם ותומך להרכבים, יוצרים ואמנים ישראלים מכל קצוות הקשת המוזיקלית.

 

רובין היצ'קוק באוזן בר. צילום: יובל אראל
רובין היצ'קוק באוזן בר. צילום: יובל אראל

החגיגה השנתית כללה פסטיבל The Long Weekend שהחל ביום חמישי במופע סולו של רובין היצ'קוק לציון  20 שנה לאלבומו המופתי EYE. (מופע סולו ), לפניו עלה עמית ארז, אחריהם סגרו לתוך הלילה חברי להקת מוניקה סקס.

הנה הרשמים:

חגיגת יום ההולדת החלה בליל חמישי בסדרת מופעים שכללה פתיחה עם אמן מחו"ל, רובין היצ'קוק מאנגליה זמר, גיטריסט, סינגרסונגרייטר, המלווה עצמו בנוסף גם במפוחית. רובין נחשב לאחד מיוצקי הפסיכדליה הלירית של שנות השבעים, סגנונו המיוחד כולל נופך סוריאליסטי, תמליליו נוטים להכיל אלמנטים קומיים, תמהוניים מה ואף מלנכוליים, עוסקים בחיי היום יום. באמתחתו 18 אלבומי אולפן והנחשב ביותר ביניהם הוא EYE שהושק בשנת 1990.

עמית ארז, אוזן בר. צילום: יובל אראל
עמית ארז, אוזן בר. צילום: יובל אראל

מופעו של רובין החל בחימום על ידי עמית ארז, המוזיקה של עמית ארז שואבת ברובה מפולק ואינדי, הוא זוכה להערכה רבה בקרב סצנת האינדי הישראלית, ומופיע תדיר הן במופע אקוסטי כשהוא מלווה בגיטרה בלבד, והן בליווי הלהקה שלו. עם רפרטואר עשיר מאחוריו, אינספור הופעות ברחבי הארץ, שיתופי פעולה עם מיטב המוסיקאים המקומיים, ארבעה אלבומים, נחשב עמית ארז לאחד המוזיקאים המוערכים ביותר בישראל.

עמית, המוכר כגיטריסט הארד-קור קשוח מאחת הלהקות הישראליות המצליחות בעולם – Eatliz. הספיק להגיע לבמות פסטיבלי מוסיקה ברחבי העולם ולנגן גיטרה חשמלית עם הרבה דיסטורשן ולחיות את הרוקנ'רול. בצידה השני של קריירת המוסיקה בה הוא צועד, מנהל עמית קריירת סולו ענפה ומוערכת כסינגר/סונגרייטר עדין ורגיש השר באנגלית, עם אוצר שירים ובלדות אינדי עד כדי המסת לבבות המאזינים\ות…

גם עמית עצמו התרגש לנוכח המעמד המכובד לו זכה כפותח סדרת ההופעות ובמיוחד את הופעות של רובין. עמית הגיש לקהל הרב שהגיע למופע הראשון, דרך אגב, שורות שורת של כסאות עד כלות ולאחריהן מספר לא מבוטל של מאחרים שנאלצו לעמוד, שלל שירים ליריים, עדינים ומיוחדים מהרפרטואר שלו כולל חומרים מהאלבום שבדרך, עליו שוקד עם הרכבו החדש – Amit Erez & The Secret Sea.

רובין היצ'קוק וכוס תה עם חלב, אינגליש מן...צילום: יובל אראל
רובין היצ'קוק וכוס תה עם חלב, אינגליש מן…צילום: יובל אראל

צוות האוזן השלישית והאוזן בר שתפס את מקומו באולם ההקרנות שהוסב לגלריית אח"מים צמוד לחלל ההופעות כיבד בנוכחותו את המופע המרכזי, רובין היצ'קוק עלה לבמה, עטוי בחולצת כותנה משובצת באלכסון משל היה אחד מליצני חצרו של המלך ארתור או דומיו, רובין מעטר את שיריו בהרבה משפטי קישור, הם גדושים בנונסנס מקורי ומתחכם, מעין ראיה מפוכחת ומזווית אחרת לחיים ולמצבי היום יום, הוא לוקח את הרגעים האלו עד כדי טירוף רעיוני. אולם הפאן היותר חשוב שלשמו הוזמן ולקראתו הגיע הקהל הרב היה החומר המוסיקאלי שלו, רובין נתן מופע של אחד על אחד, למעט בחלקו האחרון בו הזמין את חברי ההרכב שהתפרק REM להצטרף אליו לכמה שירים, החומרים שלו מאוד פסיכדליים, ליריים, עטויי תיאורים הזויים, אך יחד עם זאת הייתה לי תחושה שרובין עדיין נטוע עמוק עמוק בשנות השבעים הפסיכדליות, ייתכן וזהו סוד קסמו, גם המבנה הלירי של שיריו שניתן להצביע עליו כייחודי חזר בכמה שירים על עצמו באורח מונוטוני משהו, אך כפי שציינתי זהו חלק מהקסם שהוא משרה על המאזינים. לברי המזל שישבו אמש על הכסאות הייתה אפשרות לרכוש כרטיסים משולבים הכוללים גם את המופע הצפוי של רובין עם חברי ונוס, הלא הם אותם יוצאי REM בחגיגה האחרונה של האוזן במועדון בארבי במוצאי שבת. הם הרוויחו ובגדול.

ריבלדיי, יהל דורון וגיא מנטש באוזן בר. צילום: יובל אראל
ריבלדיי, יהל דורון וגיא מנטש באוזן בר. צילום: יובל אראל

שעה לפני חצות הסתיים המופע והקהל מיהר לפנות עצמו מהאולם שכסאותיו קופלו במהירות, כעת מגיע הצוות המלווה את חברי להקת מוניקה סקס ודואג לארגן את הבמה מחדש למופע הרותח של הערב. קהל צעיר, אחוז הבנות בו מהגבוהים, מתחיל להתאסף צמוד לבמה, את החגיגה השנייה של הערב פותחים יהל דורון וגיא מנטש, הלא הם ההרכב ReavelDay שלאחרונה ניסו את מזלם בתוכנית המוסיקה ריאליטי בטלויזיה "דה וויס", הם מבצעים מספר שירים מאלבומם ומכינים אתה קהל לקראת הסט הבא, המופע הכי חם הערב בתל אביב – מוניקה סקס.

מוניקה סקס על הרצפה של אוזן בר...צילום: יובל אראל
מוניקה סקס על הרצפה של אוזן בר…צילום: יובל אראל

להקת "מוניקה סקס" החלה לפעול בתחילת שנות ה-90, זכו להצלחה ופרסום במיוחד עם שלושה שירים – "פצעים ונשיקות", "על הרצפה" ו"מכה אפורה", שזכה להצלחתו בעיקר אחרי שנבחר לשמש כשיר הפתיחה של סדרת הטלוויזיה "פלורנטין".

לאחר פעילות ארוכה הלהקה הפסיקה לפעול לפני כעשר שנים וחזרה באוקטובר 2010 עם כמה שירים ובפברואר 2011 השיקה את אלבומה הרביעי – "מנגינה".

מוניקה – פיטר רוט, יהלי סובול, ספי אפרתי ושחר אבן אבן צור הרימו את האוזן במופע קולח, רועש, קצבי ורותח שכלל  שירים מארבעת אלבומיהם, לקראת הסיום ביצע ספי אפרתי שיר שלו מאלבומו החדש והטרי וכמובן שהסיום כלל חגיגה פרועה ומשולהבת עם הלהיטים מכה אפורה ועל הרצפה….יום הולדת שמח אוזן.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהערב הראשון

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150679582699654.414214.721654653&type=1&l=6a1e3d3abd

וידיאו

טוב, זה מה היה ביום חמישי, ביום שישי לקראת הצהריים, לאחר שכל המבלים הצליחו להתעורר..לאחר שצוות האוזן השלישית ואוזן בר התארגנו לקבל את הקהל הרב שהגיע, חולקו למגיעים שקיות יום הולדת כנהוג בימי הולדת…בין הממתקים נמצאו גם הפתעות…דיסקים של הליין האוזני – EarSay במתנה, חוברות קומיקס במתנה, השכרת וידיאו בחינם, הנחות ועוד…מפנקים החבר'ה באוזן…

 אבי הזמר בחנות האוזן השלישית. צילום: האוזן השלישית
אבי הזמר בחנות האוזן השלישית. צילום: האוזן השלישית

אז החגיגה המשיכה ומשעות הצהריים התקיים מרתון הופעות על במת האוזןבר עם – איפה הילד, טל פרידמן, דנה עדיני, יהוא  ירון ונאג' חמאדי. במקביל נערך בחנות הרוק מופע – רצפה אקוסטית עם אבי הזמר ולהקתו.

איפה הילד, בצהרי היום באוזן בר. צילום: יובל אראל
איפה הילד, בצהרי היום באוזן בר. צילום: יובל אראל

ערב שישי החל בהקרנה חגיגית של הסרט 'Pearl Jam Twenty' ולאחר מכן נפתח מרתון הופעות אל השעות הקטנות בהנחיית מי אם לא לאון "נפולאון" פלדמן (אוצר ערבי "לכלוך באוזן") שכלל את האחים רמירז, אלקטרה, קוואמי והחלבות, דיג'יי מארקי Fאנק, דיגיטל מי, ובום פם.

קוואמי והחלבות, שישי בערב באוזן בר. צילום: יובל אראל
קוואמי והחלבות, שישי בערב באוזן בר. צילום: יובל אראל

את התמונות של כולם תוכלו לראות כאן בגלרייות המצורפות…

לחצו לצפייה בחפלה אקוסטית בחנות עצמה

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.334507393272916.78763.178573098866347&type=1

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהיום השני

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150680417579654.414308.721654653&type=3&l=8e91ccde07

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהערב השני

קטעי וידיאו מיום שישי, היום השני לחגיגות יום ההולדת לאוזן

הפרק האחרון בסאגת החגיגות של האוזן השלישית –  במוצאי שבת, חזר רובין היצ'קוק, מלווה בחברי ההרכב המלווה, ונוס 3, להופעת רוקנ'רול במועדון בארבי שנכבש בידי הצוות של האוזן השלישית. לאותם עשרות שהיו במופע הראשון באוזן בר הצטרפו עתה עוד כמה מאות.

רוקפוק בבארבי, חגיגות 25 שנה לאוזן. צילום: יובל אראל
רוקפוק בבארבי, חגיגות 25 שנה לאוזן. צילום: יובל אראל

הערב החל במופע חימום של אחד מהרכבי הפסיכדליה המקומיים, רוקפור, הם הזכירו לקהל את ההכרה שקיבלו בתחום לאחר שביצועם לשיר של פינק פלויד "Arnold lane" נבחר במקום הראשון בתחרות אותה יזם מנהיג פינק פלויד, דייוויד גילמור. גרסת הכיסוי ששלחה רוקפור נבחרה על ידי הגולשים באתר האינטרנט של גילמור מתוך מאות גרסאות והגיעה לרשימת שלושת המועמדים הסופיים בתחרות. את ההרכב הזוכה מתוך השלושה בחר צוות שופטים, שכלל את גילמור, דייוויד בואי וקלידן פינק פלויד ריצ'ארד רייט. הפעם הם בחרו לבצע קטע אחר של פינק פלויד  "Astronomy Domine", פסיכדליה במיטבה אמרתי…

רובין היצ'קוק וונוס 3 בבארבי. צילום: יובל אראל
רובין היצ'קוק וונוס 3 בבארבי. צילום: יובל אראל

חצי שעה  מאוחר יותר עלו האורחים מחו"ל, רובין המשיך באותו קו של יום חמישי, הרבה קטעי קישור גדושי נונסנס, הפעם הקהל היה יותר משוחרר והשיב לו בגלי צחוק רבים, האווירה הנינוחה שחררה את המתח והמופע החל לזרום, רובין שילב הפעם בהופעה שירים ממספר אלבומים, חלקם מהאלבום  EYE הקלאסי, אותם ביצע כבר במופע הראשון באוזן בר בגרסה אקוסטית ולבד, אך הפעם נוסף הנופך החשמלי וצוות הנגנים המנוסה. כשגבר כסוף שיער לוקח את היצירות (שלו דרך אגב…) הפסיכדליות, ומשחזר את הביצועים הכל כך סבנטיס, היום, בחלקו הראשון של העשור השני במאה העשרים ואחת…זה נשמע אחרת, גם כיום, לקהל היותר אינטלקטואלי, יותר חשוף, יותר מאותגר מוסיקלית, ששבע מהשפע המצטבר, הקסם הבתולי יחסית של היצירות עשה את שלו, חלק מהמופע עמדתי בשולי הבמה ופשוט התבוננתי בקהל, אנשים עמדו ודקלמו את מילות השירים, חלקם עוד לפני שרובין שר אותן…מסתבר שתל אביב, ישראל היא מעצמת רוקנ'רול בינלאומית. האיש הזה, כסוף השיער על הבמה, עם הצבעוניות האנגלית של בגדיו ונעלי העור המבריקים עשה זאת, עשרות שנים שהוא נחשב כמוסיקאי של מוסיקאים, לא בכדי נפלה ההחלטה של צוות האוזן להביאו לארץ במסגרת החגיגות, רובין היצ'קוק הוא ההוכחה המהלכת, שרה ומנגנת של מוסיקה אוונגרדית שלא נס ליחה, מעבר לשטחיות הפופית הקיימת בימינו, מעבר לסופרסטארים הבינלאומיים שעושים במות אצטדיונים, עברה באוויר האמירה של האוזן השלישית כי מדובר במוסיקה איכותית למביני עניין, ורבים.

ברי המזל שחיממו את הכיסאות במופע הראשון באוזן בר ואמש מתחו את שריריהם על רצפת בארבי הרוויחו ובגדול, היה איכותי.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע בבארבי

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150683730194654.414727.721654653&type=1&l=898afc135e

וידיאו

רובין היצ'קוק וונוס 3 – Saturday groovers

רוקפור – Astronomy Domine

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button
%d בלוגרים אהבו את זה: