כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

שלום תל אביב, שלום גד

שלום גד והיהלומים בהופעה, הופעה ראשונה לאחר הפסקה ארוכה. ביצועים לשירים מכל האלבומים, כולל גרסאות לייב לשירים מהאלבום החדש "תל אביב תל אביב", ומאלבומים קודמים שטרם נוגנו בהופעות,ליל חמישי, 08.12.2011 21:00 אוזן בר, ת"א. היה, שמע, ראה וצילם – יובל אראל.

 

שלום גד, טרובדור, אוזן בר. צילום: יובל אראל
שלום גד, טרובדור, אוזן בר. צילום: יובל אראל

מיהו שלום?

שלום גד הוא מוזיקאי ישראלי – זמר, כותב שירים ונגן גיטרה.  גד הוציא את שיריו כזמר סולו, כחבר בלהקת פונץ' ובמסגרת פרויקטים מוזיקליים אחרים. גד הוא אחיו הגדול של אביב גדג' ,סולן להקת אלג'יר.

בלחנים ובעיבודים המוזיקליים שלו קיים מעין שילוב בין רוק קצבי ומלודי לבין צלילי המזרח – לעיתים שירתו נשמעת כתפילה, מילות שיריו עוסקות בנושאים פשוטים ויומיומיים – עבודה, תרבות הבילויים, יחסי ילדים-הורים – אך בצורה רגשית ולעתים סוריאליסטית. חלק משיריו עוסקים באופן מבודח בתעשיית המוזיקה.

במסגרת קריירת הסולו שלו הוציא שלום גד שישה אלבומים אישיים – בשנת 1996 אלבום הסולו הראשון  "סוף המדבר", אלבום בעל נופך מזרחי ומעט אוונגרדי, בשנת 1999 אלבום שני " תנועות מטאטא מהירות". האלבום יצא בשם "שלום גד והיהלומים", בשנת 2000 הקים שלום גד פרויקט חד פעמי בשם "העבד", שבו קבוצה של מוזיקאים חילונים ביצעו שירים מקוריים בנושא אמונה ודת. באלבום השתתף אלי דראי מהיהלומים וכן אמיר זוסקוביץ וטלי אלבז,  גד כתב את רוב השירים, למעט שניים שחיבר יחד עם אחיו אביב גדג'.

בשנת 2005 יצא אלבומו השלישי "אהבה". במרץ 2010 הוציא את אלבומו הרביעי, "קוץ ברוח", בהפצה דרך האינטרנט.  בספטמבר 2010 הוציא את אלבומו החמישי, "היהודי המעופף", עם היהלומים. כמו קודמו, האלבום שוחרר להורדה באתר בנדקאמפ, ללא גרסה בדיסק קשיח. באפריל 2011 יצא להורדה באתר בנדקאמפ (ללא גרסה בדיסק קשיח) הפרויקט השני של "העבד" בשם "שירי ארץ ישראל".

להאזנה לאלבומיו של שלום גד ורכישה מקוונת לחצו כאן.

שלום גד והיהלומים, אוזן בר. צילום: יובל אראל
שלום גד והיהלומים, אוזן בר. צילום: יובל אראל

מהי תל אביב?

לא מכבר, בחודש אוקטובר 2011 יצא אלבומו השישי של גד עם להקת היהלומים, "תל אביב תל אביב". האלבום הוא חלק ראשון מטרילוגיית "המצב" (שני החלקים הנוספים עתידים לצאת כנראה במהלך שנת 2012). גם אלבום זה מופץ אך ורק באמצעות בנדקאמפ.

בעקבות השקת האלבום האחרון  סיקרו אמצעי התקשורת את התופעה המכונה שלום גד והוא אף הוזמן להתארח למשך שעתיים בתוכניתו של לאון פלדמן "נפולאון" בקולה קמפוס, להאזנה לתוכנית  לחצו כאן.

אמש, במהלך החזרות האחרונות לקראת המופע באוזן בר הספקתי לתפוס את שלום גד לכמה שאלות והבהרות, על הפרידה מפונץ' ובבליקי, על התפיסה שלו את תל אביב בעקבות האלבום, שלום גד, תוך כדי ביצוע מתיחות והתחממות לקראת העלייה לבמה העביר לי את המסר שלו, פשוט ולא מורכב כלל, הדרכים נפרדו למסלולים מקבילים, כל אחד ביצירה האישית שלו, טרובדורים צריכים מרחב פעולה, ולעניין תל אביב, זוהי עיר אוניברסאלית, כמוה ככל עיר גדולה בעולם, לונדון, פריס או ניו יורק, חשובה זווית ההתבוננות של האדם החי בה, והיא ככל הנראה די דומה, אורבנית.

לשיטתו של שלום גד מיותר לעסוק בניתוח ופרשנות, בכתיבה ובהלחנה הוא כבר עבר את התהליכים הללו, חשוב להאזין ללחנים, להקשיב למילים וליצור וליצוק את התובנה איש איש כרעות עיניו, כהבנתו האישית.

שלום גד, אורות צורבים, קהל מעריצים, אוזן בר. צילום: יובל אראל
שלום גד, אורות צורבים, קהל מעריצים, אוזן בר. צילום: יובל אראל

מהו מועדון, מעריצים?

האולם כבר התמלא, באמת התמלא, צפוף, לשלום גד יש עדת מעריצים לא קטנה, אפשר לראות זאת אפילו ברשת החברתית, מועדון שלם קיים שם, הנגנים עולים לבמה, אלי שאולי בגיטרה חשמלית, מאוחר יותר הוא אף יפתיע בכמה קטעי סולו יפים במיוחד, גיל פדידה בגיטרה השנייה, לפעמים הוא גם אוחז בכינור, לא הערב,סתיו בן שחר על התופים, הם "היהלומים", גד עם גיטרת הבס, מפעם לפעם הוא מתחלף בגיטרות עם גיל פדידה, בהמשך הערב אף יעבור לאחוז בגיטרה אקוסטית בחלק מהשירים, הוא פותח עם השיר  ועובר מיד לשיר "כסף שחור", מימיני ושמאלי הקהל מכיר כל שורה ומילה בשירים, הם שרים יחד איתו, "דף חדש", "קח אותי להלוויה" – מהאלבום החדש, "צו 8", "חיי נצח", שלום גד משלב שירים משלל אלבומיו, הקהל מכיר את כולם, זאת כבר ציינתי, כעת הוא מזמין אורח לבמה, אלי דראי, מי שהיה מתופף בהרכב בחלק לא מבוטל מהאלבומים, הוא מכבד אותו בשיר "הד ארצי", אלי מסיים לשיר ויורד מהבמה, המופע נמשך, ההרכב מבצע כעת את השיר "מתופף מחפש להקה", גם שיר זה מגיע מהאלבום החדש,  אחריו שיר נוסף, אחד המוצלחים מהאלבום החדש – "ציפור נדירה" …דורכת על פדל דיסטורשן… בהמשך המופע שלום גד מזמין אורח נוסף, הוא מנגן בבס או קונטרבס, בדרך כלל עם מברג, הוא עולה לבמה יחף, תמיד, הפעם יהוא ירון, שעוסק גם בהפקה מוסיקלית, מתכבד לבצע את השיר "אהבה לא טובה" מתוך האלבום "שירי ארץ ישראל"  שהנו השני בסדרת "העבד" של שלום גד, הם ממשיכים, יהוא עובר לאחוז בגיטרת הבס, שלום גד חוזר לשיר, עוד שיר אחד, יהוא יורד מהבמה, המופע מתקרב לחלקו האחרון, כעת שלום מבצע את השיר "רק באוזן השלישית" שיר עם קריצה רבת משמעות, מתוך אלבומו השלישי "אהבה", מעין ורסיה סמי היפסטרית על קפה אצלי או אצלך…אט אט המופע הולך ומסתיים, שלום שר על "סמי", או בשמו המלא – "גיהינום  גן עדן והאישה של סמי", הנגנים יורדים מהבמה, הוא נשאר לבד אל מול הקהל הצמא לעוד, כעת הנגנים מצטרפים אליו לשיר האחרון, "אני אשתחרר" מתוך קוץ ברוח. הנה הסתיים לו ערב של שירים עם תובנות על החיים, הקהל מסופק מהחוויה, אני אץ לתפוס את הכניסה לסנטר לפני שיפסיקו את פעולת המדרגות הנעות, בדרך הביתה מהחניון.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150439530604654.379621.721654653&type=1&l=e6c949e25d

קטעי וידיאו מתוך המופע

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

גם זה מעניין
Close
Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא