כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

פרוגסטייג' 2011 Progstage

פרוגסטייג', פסטיבל רוק מתקדם התקיים באולם שרת, בית עיריית פתח תקווה, 16.11.2011, 20:00, חמש מאות איש, חמש להקות, הגיע, ראה, שמע, צילם ותיעד – יובל אראל לקולה קמפוס והבלוג של יובל אראל

פרוגסטייג' 2011 Progstage

כאשר מדברים באופן עקרוני על רוק מתקדם (Progressive Rock, 'פרוגרסיב רוק', 'פרוג-רוק' או בקיצור 'פרוגרסיב' או פשוט 'פרוג') מתכוונים לשילוב של כלים והרכבים חשמליים עם השפעות אירופאיות-קלאסיות, תוך שימת דגש על מורכבות מלודית והרמונית, עיבודים מתוחכמים ויצירות ארוכות. מילים נרדפות וכינויים נוספים למונח הבעייתי 'רוק מתקדם': 'ארט-רוק' (Art-Rock), 'סימפוניק-רוק' (Symphonic Rock) או בקיצור, הנהוג בעיקר בצפון-מערב אירופה: 'סימפו' (Sympho).

(מתוך המדריך העברי לרוק מתקדם של אורי ברייטמן)


"הציבו את הפרוגרסיב בקדמת הבמה", אין זו רק הצהרה, אלא הלכה למעשה. על פי דברי המנחה אסף קפלן, שדרן ועורך מוסיקלי מהתוכנית שחרזאדה, ברדיו קול הקמפוס העוסקת בתחום הפרוגרסיב והפסיכדליה, וכמה חברי להקות ממפיקי האירוע, היה זה ערב התאגדות עצמאית של אוהבי פרוגרסיב שחברו יחדיו ליצירת סצנה מאוחדת, בדרך לחידוש מסורת פסטיבלים פרוגרסיבית, חמישה הרכבי פרוגרסיב ישראלים מקוריים, המייצגים תקופות וסגנונות שונים מעולם הפרוגרסיב לדורותיו, הגיעו לאולם שרת הצמוד לבניין עיריית פתח תקווה במטרה להפגיז בערב הופעות.

האזינו לאלבום המציג דוגמאות מהמוסיקה שנוגנה במהלך הפסטיבל:

במהלך הערב ולפי תולדות התפתחות המוסיקה הפרוגרסיבית לאורך השנים, הופיעו מגוון רחב של יוצרים ישראלים המייצגים קשת רחבה של מוזיקת הפרוגרסיב בארץ, על הבמה עלו בזה אחר זה –  Frog, להקה צעירה ומבטיחה בסצנת הפרוג הישראלית ,אשר הפתיעה בחומרים מקוריים ותוססים. Magentic, ההרכב הוותיק והמוכר היושב היטב על תקופת הפרוג הקלאסית- קונספטואלית.  Artland, שהופיעו בפעם הראשונה מזה שנים בישראל ובצעו קטעים מתוך אלבומם החדש האמור לצאת בקרוב.

בחלק השני של הערב פתחו חברי ההרכב Mindless Echoes, להקה המשלבת פרוגרסיביות אפית עם נגיעות מודרניות וחדשניות. את הפסטיבל חתמו חברי ההרכב Sumo Elevator, אשר ייצגו את הדור האחרון בז'אנר, בשילוב אלקטרוניקה וטכנולוגיה השאובות מעולם המוסיקה הפרוגרסיבית.

אסף קפלן ופטריק לוסינסקי – פרוגסטייג' 2011. צילום: יובל אראל
אסף קפלן ופטריק לוסינסקי – פרוגסטייג' 2011. צילום: יובל אראל

כמה מאות צעירים ומבוגרים שהגיעו לפסטיבל היוו בעצמם חתך מאפיין לקהל חובב הז'אנר, אספני אלבומים נדירים, מוסיקאים, בני נוער העושים צעדיהם הראשונים בסצנה ובני משפחות וקהל מעריצים. כראוי לפסטיבל המכבד עצמו התקיים בזאר חולצות ואלבומים בכניסה לאולם, גם הוגרלו כמה פרסים, גיטרה, קעקועים ופירסינג. אך העיקר – במשך מספר שעות צפו והאזינו באי הפסטיבל לביצועים המוסיקליים של ההרכבים הללו (וכך הם מתארים את עצמם):

 רוח צעירה בעולם הפרוגרסיב Frog צילום: יובל אראל
רוח צעירה בעולם הפרוגרסיב Frog צילום: יובל אראל

להקת Frog אמנם מורכבת מחבורה של צפרדעים צעירים, עומר פישביין – גיטרה, איתי דואר – בס, אורי דגן – קלידים ואלעד דב קליינרמן – תופים היא להקת פרוגרסיב רוק מקצוענית עם חומרים מקוריים מרתקים. ההרכב הוקם בכפר הירוק והוא בימים אלו מסיים להכין את אלבום ה-EP  הראשון בהפקת אמיר בן-אלון ונתי פטישי, אשר יכלול שלושה קטעים אינסטרומנטליים שכל אחד מהם מספר סיפור בפני עצמו.

מג'נטיק, פרוגרסיב בעורקים. צילום: יובל אראל
מג'נטיק, פרוגרסיב בעורקים. צילום: יובל אראל

Magentic היא להקה המנגנת בסגנון ייחודי המשלב בין השפעות רוק מתקדם, גראנג' ומוסיקה קלאסית. אלבום הבכורה שלהם, תוצר של ארבע שנות עבודה עצמאית ללא תמיכה של חברות תקליטים, ראה אור בסוף שנת 2010. 'In the Dream' מתבסס בעיקר על מסורת של רוק גיטרות יחד עם שיאים של עיבוד תזמורתי. ללא פשרות, חברי Magentic בועז פלג – גיטרות ושירה, דורין מנדלבאום – שירה וחליל צד, ארז אמינפור – שירה ובס, אורי כתבן – גיטרות וטל שקד – תופים, בחרו להתחיל דווקא מאלבום קונספט כפול, אשר דרך השירים מספר סיפור על עולמות וירטואליים וחיפוש משמעות במציאות בה כסף קונה הכל, אפילו אהבה.

 Artland רוק אינטלקטואלי מתקדם. צילום: יובל אראל
Artland רוק אינטלקטואלי מתקדם. צילום: יובל אראל

להקת Artland הוקמה בשנת 1997 על ידי פטריק לוסינסקי – מלחין, שירה, גיטרות, קיריל איליאסוב – גיטרות, ולרי פטרוב – בס, ג'וליאן לוסינסקי – תופים, יוג'ין קילמנקו – כלי הקשה, מוסיקאים ישראלים, בעלי ניסיון עשיר בהרכבים בחו"ל, אשר היגרו לארץ מברית המועצות. המוזיקה של Artland כוללת יצירות מקוריות מאת פטריק לוסינסקי, המבוססות על ז'אנר הרוק המתקדם. המוזיקה מושפעות אף מההתפתחויות האחרונות בתחום טכנולוגיית הקול והסביבה האלקטרונית. בשנת 2001 שחרר ההרכב תקליט – בכורה בהפקה עצמית, וכיום הוא עובד בהתלהבות בסטודיו הפרטי של ההרכב על הפקת האלבום הבא אשר מילותיו נלקחו מתוך ספר תהילים.

Mindless Echoes רוק אפי ללא פאתוס. צילום: יובל אראל
Mindless Echoes רוק אפי ללא פאתוס. צילום: יובל אראל

Mindless Echoes הוא הרכב רוק מתקדם אפי המשלב בין רוק פרוגרסיבי, רוק כבד והשפעות קלאסיות ואלקטרוניות. כפרוייקט הוא התחיל בשנת 2006, ולאחר התנסויות וסקיצות ההרכב הוקם בסוף 2008, כולל את עודד כהן – גיטרות, גוצנג ושירה, ניר אוטמזגין – גיטרות וקולות ליווי, אור לוביאניקר – בס, עמרי לוזון – קלידים וקולות ליווי, עדי מגל – תופים, הקליט ושחרר את אלבום ה-EP הראשון ‘Rebirth’ בשנת 2010. האלבום הופק בין ישראל ושבדיה על ידי המאסטר יוהאן אורנבורג, ומספר על ניסיון למצות רגעים בהוויה של חיי אדם, אשר מתורגמים במופע לשילוב מוזיקלי עם תאטרליות ויזואלית. כיום הלהקה נמצאת בסיבוב הופעות קיץ שני בארץ.

Sumo Elevator דיגטציה ממוחשבת בצלילים. צילום: יובל אראל
Sumo Elevator דיגטציה ממוחשבת בצלילים. צילום: יובל אראל

ההרכב האינסטרומנטלי Sumo Elevator מאחד חמישה הייטקיסטים אקס-מטאליסטים קצוצי-שיער שעושים פרוג-רוק עם ג'אז-אלקטרוני וברייק ביט. יבגני קושניר – גיטרות, אלכס פורמן – קלידים, יאן גלייזר – בס, אולג סזומסקי – תופים, ארטיום ליכטשטיין – סקרצ'ים ורעשים. הליין-אפ כולל כלים "מסורתיים" (גיטרות חשמליות, באס, תופים אקוסטיים) לצד כלים נדירים בנוף המטאל והפרוגרסיב (סקרצ'ים לופים וכו') והשילוב יוצר מוזיקה מקורית ונדירה! מעבר לאלבום Ho Muwa Ko' ,EP' שיצא בשנת 2008, הלהקה עומדת להשיק את אלבום הבכורה שלהם בחודשים הקרובים!

התאפקתי, לא אמרתי מילה אחת על פתח תקווה, עיר ללא ים, על כך שמפינסקר (קצת אחרת) והמלך ג'ורג' (האוזן השלישית) לא רואים אותה אפילו ביום בהיר… אבל עד כאן חפירות, רוצים להתרשם באופן בלתי אמצעי, הנה תמונות ווידיאו:

לחצו לצפייה בגלריית תמונות, מי ניגן, באיזו פוזה וכל השאר

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150394148934654.374391.721654653&type=1&l=6393285e8a

צפו בוידיאו המתמצת (האומנם?) את המיטב מהפסטיבל, שעה שלמה של חפירות

אם זה מעניין את אוזניכם, אז הנה כאן לקט לינקים מוטמעים מאלבומי הלהקות כפי שאוחסנו בענן הצלילים:

Frog

Magentic

Artland

Mindless Echoes

Sumo Elevator

ת

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא