כל הדיווחים בצל המלחמה מרוכזים במדור החדשות

סיקור הופעות

גיבורי גיטרה – דור אל דור יביע אומר

דיווח מפורט מערב גיבורי גיטרה שהופק על ידי מועדון הרוק הישראלי בסאבליים ת"א, 18.10.2011 נכתב ע"י צוות מועדון הרוק הישראלי, צילום: חנה טובי, וידיאו: .TheItzika הקדמה וכמה ענתיקות: יובל אראל. 

המופע שהחמצתי...גרוסברג יספר לכם עליו

 באמצע שנות השבעים של המאה הקודמת, הייתי נער שחלק מתחומי העניין המרכזיים שלו הייתה מוסיקת רוק, ורוק מתקדם, טבעי היה הדבר שדי מהר מצאתי את עצמי פועל בחנויות תקליטים, בסצנה של כיכר מסריק דאז, מתקלט במועדונים והופך מעין גרופי למוסיקאים שבאותה עת החלו את דרכם הבטוחה מול הקהל הצעיר של אז. במיוחד אהבתי את הפעילות של "מועדון הרוק הישראלי", מועדון שפעל בבית לסין הישן ברחוב ויצמן בתל אביב, היכן שהחלו את דרכם מוסיקאים כרמי פורטיס, להקת "האחים פיאמנטה", "חלום קוסמי" של ברי סחרוף, "אטמוספירה", "זינגלה", "הבמה החשמלית", "גן עדן" ועוד רבים וטובים.

 לפני מספר שנים המועדון חידש את פעילותו ונתן במה למוסיקאים צעירים לצד וותיקים מאותה עת שרובם עסקו כעת בביצוע קטעי מחווה לענקי הרוק של שנות השבעים. בשבוע שעבר ניצבתי בפני דילמה, שני אירועים מיוחדים ובעלי עניין נקבעו לאותו ערב, אני בחרתי באירוע שחשף סדרת אמנים צעירים בפני קהל בבת ים, אירוע חינמי ופתוח לקהל הרחב.

מכאן יצא כי החמצתי את אחד מערבי הגיטריסטים המיוחדים שאורגן והופק ע"י "מועדון הרוק הישראלי" הקיים כבר כארבעים שנה. כבר קיבלתי בראש על כך…

 החלטתי לתת במה חופשית למועדון הרוק הישראלי מעל עמודי "הבלוג של יובל אראל" ולפניכם סיקור מלא ומפורט, מלווה בתמונות וקטעי וידיאו מאותו ערב, לו אני קורא – "גיבורי גיטרה, דור אל דור יביע אומר".

בנוסף אשתול פה ושם תמונות וקטעי וידיאו מפעילות מועדון הרוק הישראלי בשנים האחרונות…

יוסי בוזין שלמה מזרחי צ'לי סיגלסקי ויהונתן גרוסברג באחד מערבי מועדון הרוק הישראלי. צילום ארכיון: יובל אראל
יוסי בוזין שלמה מזרחי צ'לי סיגלסקי ויהונתן גרוסברג באחד מערבי מועדון הרוק הישראלי. צילום ארכיון: יובל אראל

ביום שלישי 18.10.2011 בערב במועדון סאבליים בתל אביב התקיים מפגש מיוחד במינו שכמוהו לא נראה לפחות בשנתיים האחרונות – על במה אחת ולמשך כשלוש שעות הופיעו הגיטריסטים הגדולים של הרוק הישראלי בחיזוק גיטריסטים וותיקים נוספים וגם גיטריסטים צעירים מהדור החדש.

האירוע נקרא "ערב גיטריסטים מספר 2", שהוא המשך לערב הגיטריסטים הראשון שהתקיים בחודש יולי (גם במועדון סאבליים) והעדויות מספרות כי היה מוצלח מאוד.

יהונתן גרוסברג בסאבליים. צילום: חנה טובי
יהונתן גרוסברג בסאבליים. צילום: חנה טובי

להקת "קדחת"

ראשונה עלתה להקת "קדחת" זהו הרכב מחווה ללהקות הרוק הכבד הגדולות משנות השבעים והשמונים.  על פי הפרסומים שקדמו לערב הובטח כי הלהקה תבצע שירים של טוני איומי, ריצ'י בלקמור ופיטר גרין – ואכן לאחר שפתחה עם קטע אינסטרומנטלי מקורי קצר, ניגשה הלהקה ל-"The Green Manalishi" שכתב פיטר גרין, אך בעיבוד מחודש של להקת "ג'ודס פריסט" משנת 1978. נראה כי לקהל היה קצת קשה לעכל את הביצוע בעיבוד הכבד יותר מהמקור, אך סך הכל הוא היה טוב והלהקה זכתה למחיאות כפיים רבות.

"קדחת" ביצעה גם את "Burn" של "Deep Purple", את "Children Of The Grave" ו-"Paranoid" של "Black Sabbath", ואף שיר מקורי שלה בעברית. הביצוע של "Burn" לא היה רע על אף שהיה נראה כי יש קושי אצל חברי הלהקה לבצע אותו משום שמדובר בשיר קשה לביצוע, במיוחד אצל המתופף הצעיר בר חושן שבאופן טבעי לא יכול להיכנס בקלות לנעליו של יאן פייס. הביצועים ל"Black Sabbath" היו מצוינים – הגיטריסט איתן רוזנברג והסולן יהונתן גרוסברג בלטו בביצועים נאמנים למקור והקהל רק נהנה יותר ויותר.

כבד קצוץ, גרייבס, בוזין ואור בהיר. צילום ארכיון: יובל אראל
כבד קצוץ, גרייבס, בוזין ואור בהיר. צילום ארכיון: יובל אראל

ברק גרוסברג, בליווי להקת "כבד קצוץ"

ברק (אחיו הקטן של יהונתן סולן "קדחת") השתתף כבר בשנים האחרונות כגיטריסט בלהקות "אנרגיה חולנית" ו"החשודים" במופעי מחווה לסיד בארט (הגיטריסט הראשון של "פינק פלויד"). חברי "כבד קצוץ", המתופף יוסי בוזין והבסיסט דייוויד גרייבס, ליוו כמעט את כל המשתתפים בערב זה. לבוזין וגרייבס רקורד משותף עשיר ברוק הישראלי – חברות בלהקת "מים חמים" של פורטיס בתחילת דרכו, להקת "ליבי והפלאש" (ראו הרחבה בהמשך), הרכב הליווי של ריקי גל, ועוד רשימה ארוכה של הרכבים ופרוייקטים ב-35 השנים האחרונות.

ברק ו"כבד קצוץ" ביצעו 3 קטעים של "פינק פלויד" מהאלבום הראשון – "Astronomy Domine", "Matilda Mother" ו"Interstellar Overdrive" ובנוסף הסינגלים המפורסמים של "פינק פלויד" בראשית דרכם "Arnold Layne" ו-"See Emily Play".

לאורך כל ההופעה ברק הפליא את הקהל בביצועים כאסחיסטיים וסולואים מדהימים שהשאירו את הקהל בהלם משום שמדובר בגיטריסט צעיר בן 19 שכנראה עשה ימים שלמים של שיעורי בית. כמובן שבוזין וגרייבס גיבו היטב את ברק, אך גרייבס לא הצליח לשיר את השירים כמו במקור, ובכל זאת הביצועים היו טובים לאחר שברק ובוזין גם הצטרפו בשירה ו"הצילו את המצב".

דיכנה, ליבי ומאירוב בסאבליים. צילום: חנה טובי
דיכנה, ליבי ומאירוב בסאבליים. צילום: חנה טובי

כוכבי רוק'נרול

יגאל מאירוב, מוטי דיכנה, ליבי בת חיים, בליווי להקת "כבד קצוץ" וארז עופר, בוזין וגרייבס נשארו על הבמה, והצטרפו אליהם הגיטריסט יגאל מאירוב, הסולן מוטי דיכנה והקלידן ארז עופר. הגיטריסט יוסי פיאמנטה (שיופיע שוב בהמשך הערב, ראו הרחבה בהמשך) התארח בשיר הראשון שבוצע – "Taxman" של "הביטלס". מאירוב ודיכנה היו חברי להקת "אנסמבל הרוק החדש" בשנות השבעים שהייתה מבצעת בין השאר "הביטלס". לאורך השנים מאירוב היה בהרכבים רבים בחו"ל (כולל הרכב הליווי של ג'ק ברוס בסיסט "הקצפת"), ודיכנה כידוע בעל רקורד בלתי מבוטל ברוק הישראלי שכולל חברות בלהקת "גזוז" ולהקת "הסיקסטיז" שקיימת עד היום. לאחר "Taxman" פיאמנטה ירד מהבמה ובמקומו עלתה הסולנית ליבי בת חיים הזכורה מההרכב המיתולוגי "ליבי והפלאש" משנות השמונים, וזה היה סוג של מיני איחוד משום שבוזין וגרייבס היו חברי ההרכב המקורי של "ליבי והפלאש".

החבר'ה ביצעו את "While My Guitar Gently Weeps" של "הביטלס", ולאחר מכן את "Badge" של "הקצפת" שמסתבר כי ג'ורג' האריסון ניגן בהקלטה המקורית של השיר. נראה שהחברות ארוכת השנים בין מאירוב לדיכנה עזרה לביצועים להיות טובים מאוד, והקהל הראה שהוא קיבל בדיוק את מה רצה. דיכנה ירד מהבמה וליבי נותרה הסולנית היחידה על הבמה, והחבר'ה עברו לבצע קטעים של להקת "Free" עם השירים "Wishing Well", "Fire And Water", "Mr. Big" ו-"All Right Now".

הקהל הופתע לגלות שלמרות שמדובר בזמרת, ליבי מצליחה להיכנס לנעליו של פול רודג'רס, וגם כאן הקהל הראה שהוא קיבל בדיוק מה שרצה. באמצע "All Right Now" עלה יהונתן גרוסברג מ"קדחת" לשירת ליווי ונשאר גם לקטע שאיתו סיימו החבר'ה את ההופעה – "American Band" של "Grand Funk". כמו במקור, גם בקאוור הזמר הראשי היה המתופף – בוזין שר את מילות השיר באופן מאוד מדוייק בנוסף לתיפוף המדהים שלו. יגאל מאירוב הוא הגיטריסט שקיבל הכי הרבה זמן הופעה בערב זה, והסיבה היא כנראה שהשירים שהוא בחר לבצע הכי דיברו אל הקהל שגדל על המוסיקה הזאת.

צ'לי ושליחי הבלוז במחווה לריצ'י בלקמור. צילום ארכיון: יובל אראל
צ'לי ושליחי הבלוז במחווה לריצ'י בלקמור. צילום ארכיון: יובל אראל

"צ'לי סיגלסקי בלוז בנד"

גיטריסט ומקים להקת הקאוורים המובילה בישראל "שליחי הבלוז", בהרכב חדש הכולל שניים מחברי "שליחי הבלוז" – המתופף שאול אליהו והקלידן ארז עופר. על הבס הייתה ליטל גרסטנר שניגנה גם עם "קדחת". ההרכב ביצע יצירות אינסטרומנטליות של גיטריסטים אגדיים של רוק ובלוז משנות השבעים – גארי מור, ג'ף באק ועוד. סיגלסקי, שכבר מעל ל-18 שנה חורש את כל רחבי הארץ בהופעות עם "שליחי הבלוז" בקאוורים לעשרות להקות ואמני רוק ובלוז מהחצי השני של המאה הקודמת, מקפיד להגיע לביצוע המדוייק ביותר בכל קטע. כך היה גם בהופעת ההרכב בערב זה ונראה שלקהל זה בכלל לא הפריע שהביצועים היו ללא שירה. הקהל התמקד בלהנות מצלילי הגיטרות והקלידים של סיגלסקי ועופר.

גרייבס ודני ממן. צילום: חנה טובי
גרייבס ודני ממן. צילום: חנה טובי

מערבית לעדן….

דני ממן, יוסי פיאמנטה, בליווי להקת "כבד קצוץ", בוזין וגרייבס חזרו לבמה לאחר הפסקה, הפעם עם מה שנחשב לגולת הכותרת של ערב זה – שניים מהגיטריסטים הגדולים בארץ במופע משותף. יוסי פיאמנטה שהקים בישראל ביחד עם אחיו אבי את להקת "פיאמנטה", שבהמשך עברה לפעול בארה"ב לאחר ששני האחים חזרו בתשובה. דני ממן שהיה בהרכב המקורי של להקת "גן עדן" המיתולוגית ובמשך השנים גם חזר בתשובה.

שתי הלהקות החלו את דרכן במועדון הרוק בבית לסין בשנות השבעים והופיעו ביחד פעמים רבות באותה תקופה. ממן ופיאמנטה פתחו את ההופעתם עם שני קאוורים של ג'ימי הנדריקס – "Little Wing" ו-"Hey Joe". ממן החליט שלא לשיר את השירים במילים המקוריות באנגלית, ובמקום זאת שר בגרסאות חסידיות שכתב. לאחר הקאוורים של הנדריקס הם עברו למספר קטעים מקוריים שממן כתב בשנים האחרונות וגם בהם המילים היו חסידיות. גם בהופעה של ממן ופיאמנטה הקהל התמקד בלהנות מיכולות הנגינה הנדירות של ממן ופיאמנטה ופחות התעניין בקטע הוואקלי. הדבר היחיד שהיה חבל הוא שכנראה עקב בעיית סאונד לא שמעו מספיק חזק את פיאמנטה, וזה מנע ממנו להציג את היכולות שלו במלואן. בכל זאת הוא זכה לאהדה רבה מהקהל הנרגש.

מזרחי, פיאמנטה וסיגלסקי במחווה להנדריקס. צילום ארכיון: יובל אראל
מזרחי, פיאמנטה וסיגלסקי במחווה להנדריקס. צילום ארכיון: יובל אראל

חשמל, חשמל

שלמה מזרחי, בליוויית להקת "כבד קצוץ" כמו בפסטיבל וודסטוק שנחתם עם הופעתו של ג'ימי הנדריקס, גם ערב זה נחתם עם הגיטריסט הישראלי הגדול מכולם. שלמה מזרחי בליווי בוזין וגרייבס העיפו את הקהל לתקרה ובחזרה עם מיטב הקלאסיקות של הנדריקס: "All Along The Watch Tower", "Fire", "Red House" ,"Vodoo Child" ו-"Purple Haze".  מזרחי עוד עם להקתו "הבמה החשמלית" בשנות השבעים היה מפציץ הנדריקס ומשאיר בהלם את המאזינים, וכאילו לא עברו 40 שנה והוא עדיין משאיר אותנו בהלם. הערב הסתיים בביצוע חשמלי של "התקווה" כפי שמזרחי נוהג לעשות בכל הופעה שלו.

ברק גרוסברג, דיוויד גרייבס – החשודים. צילום ארכיון: יובל אראל
ברק גרוסברג, דיוויד גרייבס – החשודים. צילום ארכיון: יובל אראל

הערב אורגן והופק ע"י "מועדון הרוק הישראלי" הקיים כבר כארבעים שנה. הארגון החל את דרכו במועדון הרוק בבית לסין בתחילת שנות השבעים' ולאורך העשור הפיק מופעים רבים במועדונים ואולמות ברחבי הארץ, ומיטב להקות הרוק המיתולוגיות השתתפו במופעים אלו – "זבוב" ו"מים חמים" של פורטיס, "פיאמנטה", "גן עדן", "ששת" של יהודית רביץ ושם טוב לוי, "חלום קוסמי" של ברי סחרוף, "אטמוספירה", "זינגלה", "הבמה החשמלית", "אנסמבל הרוק החדש", "כדור שלג" (להקתו הראשונה של דיוויד גרייבס), "קסדה", "הגזירה" ועוד. בשנת 2004 הארגון חידש את פעילותו עם הפקות במועדונים רבים בארץ כמו "בארבי", "קולנוע מקסים", "אוזן בר", "קמלוט" אך בעיקר באולם "צוותא" בת"א. מרבית ההפקות הן ערבי מחווה ל"פינק פלויד", "לד זפלין", "דיפ פרפל", "הביטלס",  "וודסטוק" וכל מה שקשור לרוק'נ'רול משנות ה-60' וה-70'. כמו בערב זה, מיטב החלוצים מהלהקות הנ"ל ממשיכים להופיע בקביעות במסגרת ההפקות של "מועדון הרוק הישראלי".

מועדון הרוק הישראלי – פלייר ענתיקה...צילום: ארכיון המועדון
מועדון הרוק הישראלי – פלייר ענתיקה…צילום: ארכיון המועדון

נכתב ע"י צוות "מועדון הרוק הישראלי".

http://corky.net/rock

לחצו לצפייה בתמונות מהמופע באדיבות חנה טובי

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2476272437221.2138213.1564797315&type=1

להקת קדחת עם הסולן יהונתן גרוסברג במחווה ללהקת Deep Purple"" צולם בערב בסאבליים

ליבי ולהקתה במחווה ללהקת "Free" צולם בערב בסאבליים

לחצו לצפייה בגלריית קטעי וידיאו נוספים מהמופע

http://www.youtube.com/user/TheItzika#g/u

כבד קצוץ במחווה ללהקת Iron Buterfly צולם בצוותא בשנת 2007

צ'לי סיגלסקי ושליחי הבלוז במחווה ללהקת Led Zeppelin צולם בצוותא בשנת 2007

המתופף יוסי בוזין וחברים, צולם באוזן בר בשנת 2008

יובל אראל

הייתי שם – כשכיכר מסריק הייתה מרכז חנויות התקליטים בתל אביב, אז כשנדלק הניצוץ שהפעיל את פורטיס לראשונה, שנות השבעים, מועדון הרוק הישראלי בבית לסין והשאר היסטוריה, הייתי שם – כשלהקות האריות, העכבישים ושאר פליטי שנות השישים הרקידו את בני הנוער במרכז ביכורי העתים, אז קראו לזה לתקלט, היום קוראים לזה די ג'י… הייתי שם -כשז'אן ז'אק גולדברג המנוח פקח עיניים לרווחה במופע ההשקה של הקליק בתיאטרון המדרגות ברחוב דיזנגוף בשנות השמונים, הייתי שם – בכל מופעי רוק האצטדיונים שגדשו את פארק הירקון.

לקריאה נוספת

תגובה אחת

  1. התיאור של השתלשלות הערב הוא מדויק ,וכך אכן היה ולי היה העונג להיות נוכח בערב מופלא מבחינתי,המתנתי בסבלנות רבה מאוד לראות את דני ממן על הבמה והוא לא איכזב והפליא בנגינתו מבלי לקפח את שאר האומנים שהופיעו שאותם יוצא לי לראות מפעם לפעם.
    הפתעה נעימה מאוד היתה לי מברק גרוסברג שפעם ראשונה ראיתי אותו על הבמה ולדעתי מתפתח לנו גיטריסט ברמה הגבוהה ביותר לי אין ספק שאחזור לראות אותו בכל פעם שיזדמן לי.
    אני נוטל את החירות להודות לכל האומנים שהשתתפו ונתנו את אחד הערבים המרגשים שהייתי בשנים האחרונות כן ירבו ערבי רוקנרול כאלה .
    צריך גם להודות לשאול גרוסרברג על ההנחיה וכניראה על שותפות בכירה באירגון הערב שאפו גדול.
    אבי פינטו

מרגישים צורך לומר משהו בעקבות הקריאה? השאירו תגובה

Back to top button

לגלות עוד מהאתר הבלוג של יובל אראל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא